Merrie keur zonder eerst ster...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Merrie keur zonder eerst ster...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 14:23

Ok, ik begin het spoor een beetje bijster te raken...

Ik dacht altijd dat de predikaten ster, voorlopig keur, keur, elite, etc op díe volgorde gehaald werd.
Misschien toch niet...?
Kan iemand mij alsjeblieft uitleg geven hoe het nou prcies zit...!

jojo23

Re: Merrie keur zonder eerst ster...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:28

1st krijg je ster...dan als je merrie ster is kan ze voor keur op de centrale keuring..dan krijg je elite...maar volgens mij heeft dat met nakomelingen te maken als een merrie elite wordt

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 14:31

Ik heb een mailtje gekregen van iemand die een keur merrie heeft en volgend jaar naar de keuring wil om het ster predikaat te halen...
Daarom ben ik nu het spoor bijster...

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:34

Veulenboek- of stamboekmerries kunnen ster worden verklaard op de stamboekkeuring. Op de Centrale keuring wordt aan de betere stermerries het predikaat voorlopig keur verleend. Wanneer deze merries voldoen aan de prestatie-eis (goede IBOP, EPTM, Z+1 dres of M+5 spr) dan wordt het voorlopige keur omgezet naar definitief keur. Een keurmerrie wordt elite wanneer zij beschikt over het PROK-certificaat.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:34

Ylana schreef:
Ik heb een mailtje gekregen van iemand die een keur merrie heeft en volgend jaar naar de keuring wil om het ster predikaat te halen...
Daarom ben ik nu het spoor bijster...

Zal wel om twee verschillende paarden gaan Knipoog Keur zonder ster kan namelijk niet (althans bij het KWPN).

jojo23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:35

ja dat gaat niet lukken erst keur en dan ster....je kan wel zeggen van ik mijn merrie is nu ster en ik train haar door en dat je vervolgens het jaar daarop voor keur doet...dat doe ik dus ..mijn merrie is vorig jaar ster geworden en gaat nu over 2 weken voor keur op de centrale keuring

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 14:38

Ok, ik ben niet blond.., maar begin toch te twijfelen nu... Bloos
Ik heb gewoon hélemaal verkeerd gelezen!
Het gaat inderdaad om de dochter van de merrie die het ster predikaat moet gaan behalen...
De merrie is keur.
Dit topic mag eigenlijk wel op slot.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:02

jojo23 schreef:
1st krijg je ster...dan als je merrie ster is kan ze voor keur op de centrale keuring..dan krijg je elite...maar volgens mij heeft dat met nakomelingen te maken als een merrie elite wordt

elite, heeft met het prok certificaat te maken

jojo23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:18

ja klopt was effe in de waar....de moeder van mijn paard heeft dat ook onder andere achter haar naam staan...ze is ook nog prestatie/preferent.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 18:14

Via de nakomelingen kan de merrie preferent (keuringsresultaten) of prestatie (sportresultaten) verklaard worden.

monnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 19:31

Wat wel grappig was, is dat een kennisje van mij een stamboekmerrie kocht (4 jaar) en daarmee naar de keuring ging voor sterpredikaat. Helaas niet gelukt, maar tijdens het googlen trof ik in een catalogus van het KWPN van vorig jaar, haar gegevens met goede punten aan. Ze had ster achter haar naam staan en ging voor keurpredikaat. Kennisje helemaal confuus, KWPN gebeld ook confuus.... volgens KPWN een foutje in de catalogus. Wel een hele aparte fout....