Voorkeur: dravig of lateraal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Helen88

Voorkeur: dravig of lateraal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 13:50

Ik dacht, laat ik op het nieuwe gangenpaarden subforum ook eens een nieuw topic openen. Haha!

Nou heeft natuurlijk iedereen het liefst een paard dat perfect tactzuiver tölt, dat lijkt me logisch. Maar als je dan op een paard rijdt wat een tactfout in de tölt heeft, heb je dan liever dat het paard dravig is of lateraal? Dus wat vind je makkelijker te corrigeren, en natuurlijk, waarom?
Er zijn nog wel meer tactfouten, maar laten we hier maar mee beginnen. Clown

Ik ben benieuwd. Knipoog

Kuggur

Re: Voorkeur: dravig of lateraal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 14:38

Lateraal, ten eerste omdat bijna al mijn paarden 5-gangers zijn, en ik het gewend ben, maar ook omdat een ijslander met sterke telgang neiging vaak aangenamer te rijden is ("zachtere" gang, goed voor de lange afstanden!)..

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 14:42

heb liever dravig... mn verzorg ijslander heeft dat het eerste jaar heel vaak bij mij geflikt... gewoon om zich onder de tolt uit te werken (ik had totaal geen ervaring met gangenpaarden) maar nu ik dus een stuk beter rij doet ze het niet meer... dus vind ik het dravige er uit werken makkelijker...
maar denk ook dat dit voor iedereen persoonlijk verschilt... en ook per paard

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 15:34

Ráka neigt meer naar het laterale. Ik denk dat ik lateraal fijner vind. Waarschijnlijk omdat die tolt er dan toch meer in zit, dan wanneer het paard naar draf neigt.
Maar het is inderdaad heel afhankelijk van het paard, en waar je als ruiter het beste mee om kan gaan...

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 08:16

Ik heb liever een 'draverige', gewoon omdat ik dat beter kan corrigeren. Hoe dat komt weet ik niet precies, ik voel ze gewoon beter aan.

En wat heb ik hier staan? Juist, een laterale Tong uitsteken Maar ik ben er evengoed blij mee hoor Knipoog

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 19:49

ja idd het is heel erg persoonlijk wat jij als ruiter beter kan corrigeren en aanvoelen...

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 20:24

Natuurlijk is het persoonlijk, anders zou ik er ook geen topic over openen om de meningen van anderen te horen. Haha!

Ik vind het zelf allebei wel een uitdaging. Bij dravige paarden is de oplossing wel vaak tamelijk hetzelfde, niet dat die dan altijd makkelijk uit te voeren is, maar bij laterale paarden heb je voor mn gevoel iets meer creativiteit nodig. Wat bij het ene paard super werkt kan bij het andere paard juist niet werken. Terwijl het bij dravige paarden, bij mij tenminste tot nu toe, eigenlijk altijd een kwestie van meer bij elkaar rijden was.
Maar daarin kunnen de ervaringen natuurlijk ook verschillen. Knipoog

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 20:26

haha ja snap waarom je dit topic bent begonnen...

ik kan eigenlijk alleen maar over dravige paarden spreken heb nooit op een lateraal paard gezeten dus vandaar dat mijn voorkeur uitgaat naar dravig...

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:35

Helen88 schreef:
Ik dacht, laat ik op het nieuwe gangenpaarden subforum ook eens een nieuw topic openen. Haha!

Nou heeft natuurlijk iedereen het liefst een paard dat perfect tactzuiver tölt, dat lijkt me logisch. Maar als je dan op een paard rijdt wat een tactfout in de tölt heeft, heb je dan liever dat het paard dravig is of lateraal? Dus wat vind je makkelijker te corrigeren, en natuurlijk, waarom?
Er zijn nog wel meer tactfouten, maar laten we hier maar mee beginnen. Clown

Ik ben benieuwd. Knipoog

Ik heb zelf liever draverig omdat ik het gemakkelijker vind een paard wat alleen maar wil draven in tölt te krijgen dan een schweinend paard in een tactzuivere tölt te krijgen. (behalve als het is omdat ze erg stijf zijn, dan kan je natuurlijk eraan werken) Maar op wedstrijd heb ik liever wat te lateraal, dat omdat je erg hard wordt afgestraft op een draverige tölt. Knipoog

Is overigens ook alleen maar omdat Röskur eerst ook niet wilde tölten, dus ik weet beter hoe ik een draverig paard in tölt kan krijgen dan een schweinend paard... Knipoog (en nú heb ik dan soms weer dat hij niet meer in draf wil, zit ik met losse teugels hartstikke naar voren en roep 'draf' in zijn oortjes, en hij maar in een takt-zuivere tölt vrolijk doorbanjeren Nagelbijten / Gniffelen)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:54

haha ddat ken ik dat doet mijn verzorgijslander nu dus ook... ik zit helemaal naar voren maar draven... ho maar!! dus maar gewoon op zware grond gaan rijden want dan gaat ze altijd over in draf... Haha! Haha! tja je moet wat verzinnen...

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:00

Maf is dat he? Ik had toen ik nog op Vlieland met hem was zelfs soms dat ik dan in het mulle strandzand ging rijden en hij bleef maar doortölten!!! Echt onvoorstelbaar... Rolleyes

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:59

Roskur schreef:
Maf is dat he? Ik had toen ik nog op Vlieland met hem was zelfs soms dat ik dan in het mulle strandzand ging rijden en hij bleef maar doortölten!!! Echt onvoorstelbaar... Rolleyes

haha nee de mijne gaat dan toch echt wel over in draf... ze wil alleen nog wel eens met figuren rijden niet gaan draven of een mengelmoes van tolt en draf doen... maar of dat nou komt omdat ze een beetje stijf is (tis al een oudje namelijk het buigen en strekken gaat moeilijker) of omdat ze dr geen zin in heeft..??!! tja paarden!!! Haha! Haha!

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 13:43

TJa, heb meer ervaring met draverige paarden, maar vond de laterale exemplaren (en dan bedoel ik geen sweinepass, maar echt een laterale tolt) fijner, omdat ik het makkelijker kan corrigeren. Bij een draverige heb je toch meer handgebruik nodig en mijn handen zijn mijn zwakke punt: als iets niet 1,2,3 lukt verkramp/verspann ik daar snel, terwijl je lateraal eerder met je zit en kuit op kunt lossen en dat vind ik makkelijker. Rijd nu overigerens op een paard dat tussen 4ganger en natuurtolter in zit, heeft altijd, overal tolt, maar als het haar te snel gaat maakt ze snel galoprollen, ik vind dit tamelijk moeilijk te corrigeren, maar het zit wel als een huis. (vroeger was een rollende tolt (voorbenen galop rollen, achterbenen tolt) trouwens een apparte gang op ijsland. Hij werd niet in wedstrijden verreden, maar was voor een recreatiepaard erg gewenst omdat het vaak snel ging(lees: ook minder goede paarden konden zo snel tolten) en lekker zat. hij stond bekend onder de naam: Vallhop

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 17:23

tjee weer wat geleerd.... Haha!

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 18:45

ik heb ze liever lateraal. Met een draverig paard heb ik vaak weinig succes met de tölt!!

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 13:59

Ik heb ze ook liever lateraal. Zit prettiger. Ik rijd sinds gister een IJs bij die meer naar draf neigt (of hij echt draaft weet ik niet, lichtrijden lukte niet..dus..?)
Heeft een van jullie tips om dit paard goed te laten tölten? Het paard moet op zit gereden worden dus flinke ophoudingen zijn geen optie..
alvast bedankt Lachen

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 18:20

Drölt hij misschien? Dus tussen draf en tölt?

Shezzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 10:20

Misschien is het boek "10 Wegen zum Besseren Tölt" van walter Feldmann een tip voor jullie? (ik zie het zelf als een soort minibijbel, hihi) hierin beschrijft hij alle mogelijke toltfouten/afwijkingen en hoe ze te corrigeren zijn. Makkelijk beschreven (wel in het duits) maar vooral met veel plaatjes voorbeelden en duidelijke taal.

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 19:04

Ja drölt is het denk ik. Ik heb gehoord dat ik heel langzaam moet tölten dus dat ga ik maar eens proberen Lachen

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 12:55

dat kan werken, werkte bij mij ook, maar dat ligt heel erg aan je paard. Wel verzamelen, anders gaat ie natuurlijk sjokken... Veel overgangen rijden helpt ook. En het boek wat Shezzit aanraadt is inderdaad erg handig!