wat zouden jullie doen:

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

wat zouden jullie doen:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 14:15

Sinds een kleine week heb ik een merrie erbij.(ik heb een hengstje van twee).
Ze staan apart wel naast elkaar.Nu wil ik na het vliegenseizoen mijn hengst laten castreren,hij heeft totaal geen hengstenstreken maar ik wil hem graag bij mijn merrie zetten zodat ze lekker samen de wei op kunnen.
Nu vroeg ik me af,het zou natuurlijk wel heel leuk zijn om een nakomeling van mijn twee paardjes te hebben,maar ja als mijn hengst straks gecastreerd is zal dat niet gaan natuurlijk.wat zouden jullie doen,je merrie laten dekken door je hengst?hengst in het najaar laten castreren.hengst hengst laten en apart laten staan?Ik vraag niet om kritiek,alleen om jullie mening,er is niets gebeurd en ze staan zo ook keurig naast elkaar dus dat is geen punt.ik zie ze alleen liever samen in een wei vind ik toch iets natuurlijker.Mocht de merrie gedekt zijn, blijft het veulen uiteraard bij ons en zal niet de verkoop ingaan ofzoiets.Wat geven jullie voor advies?

ladigo14

Re: wat zouden jullie doen:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 16:17

als die nog geen hengstestreken heeft zou ik hem nog niet castreren.
maar je wil een nakomeling.
dus als die heeft gedekt heb je wel de kans dat de hengst later meer reageerd op merries..

ik zou hem laten dekken en hem hengst laten.
krijgt die later hengstestreken zou ik hem castreren.
want wat je er emaal afhaalt kan je dr niet meer bij aan plakken :H

xxxcatjuxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 16:21

helemaal met ladigo14 eens

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 16:35

Ik zou de hengst laten castreren...

en hangt van de kwaliteit van de merrie en hengst af of ik haar zou laten dekken....

met alle waarschijnlijkheid NIET....of je moet 2 hele aparte paarden hebben..... Bloos

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 16:36

voor iedereen zijn zij eigen paarden apart dus wat dat betreft.Bedankt voor jullie adviezen maar ben nog benieuwd naar verdere argumenten en meningen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 17:28

timokyana schreef:
voor iedereen zijn zij eigen paarden apart dus wat dat betreft.

daarom juist....

en in de meeste gevallen zitten de eigenaren op een hele grote roze wolk....

en aan jou reactie te horen, jij ook....

succes met het fokken.....

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 17:34

ik weet niet hoe ik je reactie moet oppakken.ik vraag jullie om advies en een mening maar word gelijk op een roze wolk geplaatst.Ik heb niet bewust voor de combinatie hengst merrie gekozen als je dat soms intrepeteert.Het is toevallig zo gelopen.Beide staan ze 24/7 in de wei omringd door paarden.Mijn vraag is dan ook wat zouden jullie doen?wat is verstandig? ik hoopte hiermee op goed onderbouwde adviezen en niet op persoonlijke vetes.Ik fok niet met mijn paarden dus je reactie begrijp ik niet goed.aan je reactie denk ik dat jij doelbewust fokt en kijkt naar afstamming enz?heb ik het correct?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 18:34

Ik zou dus alleen fokken met iig een merrie met voldoende kwaliteit...daarna zou ik een hengst gebruiken , waar al nafok van bekend is....dat is dus een goedgekeurde hengst bij 1 of ander stamboek. die een fokbeleid heeft, die met wat jij wilt gaan doen met je paard overeenkomt......ook voor de registratie is het handig....en je paard krijgt dan iig een aftsamming op zijn papier/paspoort...

Je hebt het paard in 1 inst. voor jezelf, maar als je moet verkopen is het ook fijn dat je nog voor een goede prijs kunt verkopen, kwa opfok en onderhoud kosten ze allemaal even veel, kwa verkoopprijs niet..

Mag ik vragen wat voor paarden je hebt...ik heb nog niet in je profiel gespiekt, of staan ze daar ook niet in?/

Wat zijn de goede en slechte kwaliteiten van jou paarden( specifiek in type en beweging karakter...) , en denk dan eens na of het eventuele veulen van deze combinatie......voldoet aan wat jij met je evt, veulen later wilt gaan doen, recreatief, dressuur, springen of western.....

ik bedoelde met aparte paarden, paarden die kwa exterieur en beweging of sportprestatie ver boven het gemiddelde paard uitsteken.....veel mensen denken dat dat hun paard heel goed is, terwijl de werkelijkheid soms tegenvalt.....

daar doelde ik dus op.....

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 18:42

ik heb even in je profiel/website gespiekt....

je hengst lijkt ook wel wat quater/paint bloed te hebben......die zijn toch over het algemeen erg cool....en braaf...misschien komt daar zn brave karakter ook wel vandaan.....

Hij heeft ook al een aardige bespiering voor een 2 jarige....

kwa kleur zou t wel een verassing worden denk ik...als je gaat dekken....

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 18:49

oh nee, ik heb totaal geen perfecte of uitmuntende paarden,dus was niet bedoeld van mij om ego te trippen.je advies begrijp ik,zoek naar kwaliteit,exterieur en beweging.ik heb een x tinker, waarmee weet ik niet en een appaloosa afstamming tevens onbekend.Mij maakt het niet uit,ik heb geen hoge verwachtingen van mijn paarden, geen sporttypes of wat dan ook.puur recreatie en mogelijk mochten ze hier voor in staat zijn de western (wat met mijn appaloosa waarschijnlijk al niet haalbaar is).Het verschil zou erin zitten,mocht ik het doen (maar laten we dat even uit sluiten) ik het veulen niet de verkoop in zou doen en mijn verwachtingen niet hoog liggen althans zou geschikt moeten zijn voor de recreatie.nu vraag ik jou hoe zijn sommige hengsten bekend geworden,zij hebben ooit toch voor de eerste keer een merrie moeten dekken.Of is dit bij jullie in fokkerij juist de afstamming na afstamming?ik hoop dat je begrijpt wat ik hier mee bedoel.Als ik heel eerlijk ben (en ik zeg eerlijk ik heb er geen verstand van) is het huidige kwpn fokken ook niet je van het.(heb hier verschillende artikelen op na gelezen bv bit).ik weet het niet zoals ik zei ik heb er geen verstand van en zoals ze zeggen schoenmaker blijf bij je leest.Maar ik denk dat er verschil in zit tussen een fokkerij die alles officieel volgens de boekjes doen of iemand die als hobby thuis een veulen heeft/fokt of hun merrie laten dekken door bv de hengst van de buren.
Met alle respect begrijp ik dat je niet fokt met een paard wat niet goed is of goedgekeurd,helaas liggen bij jullie ook de prijsklassen en verwachtingen een beetje anders.Een huidig recreatie paard kost niet zoveel als een gefokte kwpner voor de sport.Daar ligt voor mij juist de uitdaging.Ik zie veel bekende namen voor bijkomen,afstamming van die en van die , terwijl er veel heel veel mensen tevreden zijn met een kruising.
vind het trouwens wel heel erg interessant want heb me hier nooit in verdiept.
Ik denk qua kleur inderdaad dat het apart zou zijn,exterieur moet ik heel eerlijk zijn heb ik niet zoveel verstand van,al ben ik wel benieuwd wat je van de merrie zou zeggen.(met reden hoor)
Ik ben trots op mijn kereltje inderdaad al weet ik niet wat voor ras het is, het is niet mijn doel om meerdere merries of zelfs merries met hem te dekken dat laat ik inderdaad over aan de professionals. Maar toch bij het openen van dit topic vroeg ik me deze vragen af, ik ben ook heel blij dat je reageerd en vooral dat je dit onderbouwd.het heeft me in ieder geval aan het denken gezet.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:17

Moeilijke vraag,
Zelf zou je de hengst, hengst kunnen laten. Ik ben geen voorstander van castreren vooral niet als het paard een goede afstamming heeft en zich goed heeft ontwikkeld.

Maar nu:
sociaal gezien komt een hengst over het algemeen niet of nauwelijks buiten of in een koppel. Zelf zou ik dit toch willen en zou ik hem laten ruinen vooral ook omdat je ook een merrie hebt. Hierdoor kunnen zij altijd samen naar buiten en vooral in de winterperiode kan dit makkelijk zijn zodat zij langer naar buiten kunnen. Maar ja dit is ook afhankelijk hoe je staat.

Ook zou je indien je met je beiden paarden naar buiten ga voor vervelende verrassingen kunnen komen te staan vooral als hij opeens beseft dat hij hengst is. Dit laatste kan ook vervelend zijn indien je je merrie door hem laat dekken en dan ruint want dan kent hij het kunstje zeg maar en krijg je misschien door het een keer laten dekken een probleem met je paarden.

Ik denk dat ik in jouw geval je paard zou laten ruinen, of hij moet inderdaad een goede afstamming hebben en zich ook navenant ontwikkeld hebben. In dit geval zou ik hem eerst laten keuren (voor veulenboeksterhengst) en afhankelijk van deze keuring beslissen hem hengst te houden of te ruinen.

Vaak kun je met een hengst niet zomaar op elk stal staan waar je zou willen.

succes met je beslissing

SpiedSkeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:02

Als jij gewoon een recreatie paardje wilt hebben lijkt het je niet verstandiger om er een tekopen en de hengst te ruinen? Fokken blijft altijd gokken! Ik neem aan dat je toch wel een paar eisen stelt aan je paarden, misschien de stokmaat o.i.d?
Stel je nou voor dat je een heel klein paard fokt waar je niks mee kan, om het maar heel bot te zeggen. Dan ga je hem/haar waarschijnlijk toch verkopen.

Natuurlijk is het erg leuk om een veulen te fokken, maar er zit altijd een risico aan. Ik denk persoonlijk dat er te veel mensen zijn die denken, o leuk een veulen, en er dan vervolgens achter komen dat hij toch niet zo geschikt is en hem verkopen. Het is gewoon jammer dat er zo veel paarden rondlopen die op deze manier gefokt zijn. Natuurlijk zijn er een heleboel die goed terechtkomen, maar ook een heleboel die dat niet doen. (natuurlijk kan dit met een ggk hengst ook gebeuren)

Ik zeg niet dat jij dat ook zult doen, no offense.

W.b.t. je hengst, wat je ook besluit, ik zou hem toch laten ruinen. Het is veel leuker voor hem om met een groepje te staan als apart.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 00:05

Als ik geen verwachtingen van mijn paard zou hebben qua sport maar gewoon een relatief goedkoop leuk paardje wil....dan zou ik gewoon fokken. Het is immers de goedkoopste oplossing om aan een recreatie paard te komen. Daarna kan je je hengst altijd castreren....

TEnminste als je wel de ruimte hebt om een veulen te hebben en je denkt dat je het aan kan. Verder kan je hem altijd wegbrengen om zadelmak te laten maken dus als je daarvan geen kennis hebt maakt het niet uit. Voor sommige mensen is een jong paard niet geschikt, dat kan ik voor jou niet beslissen dus daarover heb ik geen mening..... Mocht jezelf daar niet geschikt voor zijn zou ik indd voor een gereden beestje gaan en dus niet fokken.

@Sigrid: als iedereen met kwaliteit moet fokken dat boven het gemiddelde ligt nou dan kan meer dan half nederland ophouden met fokken!!!!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 00:16

kan je geen sperma invriezen? (wou dat ik dat gedaan had bij mijn paardje die nu ruin is geworden Lachen )

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:33

Heel leuk en vooral doen als je 100 % zeker weet dat je het veulen gaat houden. Er kan soms alleen wel iets heel anders uitkomen dan je had verwacht. En als ie dan tegenvalt, wat dan? Hier bij mij op stal hebben mensen een drachtige (wisten ze niet) pony gekocht. Daar is gelukkig een gezond veulen uitgekomen, maar ook totaal niet wat we allemaal verwachten, het is een kruising tussen een bruin tuigpaard met veel wit en een haflingermerrie, ze hadden gehoopt op een mooie vosmerrie met een blesje, het is dus een pikzwart hengstveulen geworden met een kolletje. Bovendien is hij heel grof met een relatief groot hoofd en zuipt mams als het ware leeg, daardoor heeft de merrie er echt onder te lijden. Ze heeft twee weken voor de bevalling echt weeen gehad en voor haar was het dus echt geen pretje. We waren ook heel blij dat de bevalling en het veulen allemaal goed was, geen scheve beentjes ofzo, want dat weet je natuurlijk ook nooit bij papierloze ouders. Dus alleen doen als je hem/haar houdt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:36

Ja maar dat scheelt al omdat het een combie is van een pony en paard...

Ik weet niet wat voor ras die van de TS is?