[EH][KWPN]Orame x Zeoliet oordeel zelf.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ulissa

[EH][KWPN]Orame x Zeoliet oordeel zelf.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 00:16

Ik wil de spits wel afbijten. Wie wil deze merrie beoordelen en een eventuele hengstenkeuze afgeven. Vertel er wel bij wat je eventueel bij de merrie zou wilen verbeteren.
De merrie is op deze foto 4 jaar oud.
Op mijn profiel is ook te zien hoe ze toont onder het zadel. (is alleen wel meer dan een jaar geleden Haha! )

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=25858

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door gomir op 16-07-06 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag in titel

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Orame x Zeoliet oordeel zelf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 09:59

Zal ik me dan als eerste er maar aan wagen?

Merrie met een vrij zware horizontale hals, mooie bovenlijn, mooie schuine schouder, stand voorbeen lijkt goed, paard kon als geheel wat meer maat hebben en wat hoger op de benen staan vind ik. Als hengstenkeuze advies zou ik gaan voor een vergrotende springhengst met correcte bewegingen. Whitesnake zou imo wel een optie zijn voor deze merrie.

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 10:53

legt er aan wat je wil fokken wil je een springgericht of dressuurgericht fokken.
een leek kan wel zeggen dat je hem bij die hengst moet doen,als ik jou was ging ik gewoon een paar hengsten bekijken bij een hengstenhouder en er komen wel meer mensen die niet weten welke hengst ze bij de merrie willen doen, en je hebt indexboek van het kwpn waar instaat wat welke hengst allemaal doorgeeft aan het veulen.je moet er eerst uit wat voor veulen wil ik fokken spring of dressuur gericht.
een voorbeeld furore fokt klein maar geeft zijn kwaliteiten op springgebied door.
jazz fokt groot maar geeft moeilijk en hete karakter door aan zijn nakomelingen deze zijn niet geschikt voor de doodgewone ruiter die een paar keer rijdt in de week.
de hengsten Hamlet, Flemming, Numero Uno, Farrington en Tuschinski zijn erg instresant voor jouw merrie kwa bloedvoering.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 12:19

Majoor; het was de bedoeling dat je eerst het paard even liniair ging scoren. Daarnaast kan ik me totaal niet vinden in jouw advies voor hengsten, maar dit is persoonlijk.

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 15:30

Majoor schreef:
legt er aan wat je wil fokken wil je een springgericht of dressuurgericht fokken.
een leek kan wel zeggen dat je hem bij die hengst moet doen,als ik jou was ging ik gewoon een paar hengsten bekijken bij een hengstenhouder en er komen wel meer mensen die niet weten welke hengst ze bij de merrie willen doen, en je hebt indexboek van het kwpn waar instaat wat welke hengst allemaal doorgeeft aan het veulen.je moet er eerst uit wat voor veulen wil ik fokken spring of dressuur gericht.
een voorbeeld furore fokt klein maar geeft zijn kwaliteiten op springgebied door.
jazz fokt groot maar geeft moeilijk en hete karakter door aan zijn nakomelingen deze zijn niet geschikt voor de doodgewone ruiter die een paar keer rijdt in de week.de hengsten Hamlet, Flemming, Numero Uno, Farrington en Tuschinski zijn erg instresant voor jouw merrie kwa bloedvoering.

Totaal niet mee eens.. Bloos de hengsten die jij daar opnoemt zijn in mijn ogene geen verbeteraars op deze merrie, maar fokken de sterke punten die de merrie al heeft verder door, maar de zwakke punten van deze merrie, worden daarbij niet goed genoeg gecompenseerd door deze hengsten, in mijn ogen.. Scheve mond

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 17:20

Mooi paard ben het eens met wat Anne zegt, maar volgens mij kan de merrie ook wel wat meer lengte in de hals gebruiken.
is ze ook voor de sterkeuring geweest ? wat waren haar punten ?

Verders heb je een hengst nodig die maat geeft en iets meer hals en dan bedoel ik met maat langer voorbeen.
weet niet goed welke hengt, maar Hamlet zeker weten niet

acropolis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:49

Merrie is vrij klein , dus zou hier zeker rekening mee houden bij de hengstenkeuze.

De foto onder het zadel spreekt me meer aan als deze foto.

Ze heeft vind ik een nette schouder en rug.
Ietwat korte croupe.

Merrie staat ietwat slaperig op de foto.
Denk dat de hals in het echt mooier is dan dat de foto zo laat uitschijnen.

Ik zie geen grove exterieur'fouten' . Wat het rijden en omgang betreft kan ik niet oordelen.

Ik zou alleen oppassen bij de hengstenkeuze om niet meer inteelt toe te passen.

nickvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 21:15

CONTENDER
JETSET-D
ANIMO
MARLON
LUX Z
OSMIUM
FERRO
MONTECRISTO
CORLAND
METALL

Kan kijke op paardenfokken.nl
Marlon lijkt mij beste keuzzz

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 22:03

Nickvos: het zou fijn zijn als je je mening enigzins onderbouwt Knipoog

Numero Uno zou ik op zo'n merrie ivm de hals niet uitkiezen(maar dat is gebaseerd op deze ene foto)

Kan me eigenlijk wel goed vinden in de mening van Anne en Marijke.
Als je voor een jonge hengst zou gaan zou idd een hengst als whitesnake een optie zijn imo(maar dat blijft natuurlijk moeilijk van een foto).
Ik denk trouwens dat een hengst als Casantos ook nog best zou passen, maar ik weet niet hoe die met vererving van de maat zit.
(en ik zou zelf misschien nog wel zo gek zijn om zo'n merrie bij animo te doen als ik het geld ervoor had Clown Is Animo eigenlijk nog beschikbaar? Bloos )

Marijkeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 10:18

Volgens mij is Animo nog verkrijgbaar

bokjes

Re: [EH][KWPN]Orame x Zeoliet oordeel zelf.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:43

Ik zou kiezen voor Vainqeuer jonge hengst die allround gebruikt kan worden.

Vainqeuer is lang gelijnd en heeft een langere nek deze hengst is ook iets verfijnder dan jou merrie, ik denk dat het een mooie combi zou worden!

Wij hebben ook voor deze hengst gekozen en staat mooi hoog op z'n benen! Wat wij ook echt nodig hebben voor onze concorde merrie is ook iet wat kort aan de voorkant.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 00:26

Dank je wel voor jullie reacties. Fijn dat jullie meedenken. Ik ben een aantal dagen niet op Bokt geweest, had andere bezigheden.

Op de foto oogt de merrie misschien klein maar ik denk dat de stokmaat nu toch op een 1:67 tot 1:68 uit gaat komen. Misschien nog wel groter. Haha! Onder het zadel toont dit paard heel anders.

De merrie is voor de stamboekkeuring geweest en opgenomen. Als 3-jarige zag ze er meer uit als een uit de kluiten gewassen veulen. (2 weken voor de keuring uit het land getrokken Haha! ) Nu als 5-jarige zou ik kunnen overwegen om nogmaals naar een keuring te gaan.
De ruglengte correspondeert met haar halslengte. De benen hebben de verhouding 3/5 -2/5.
De schoft is ruim voldoende aanwezig en loopt lang door. De benen staan onder de goede steunpunten van het skelet. Verder staat deze merrie over veel bodem.

De punten die aan mijn merrie verbeterd moeten worden zijn:

_ de hals mag wat verticaler, maar de inzet is goed
_ het kruis is iets hellend
_ de schouder is toch iets steil
_ verder zou ik het beenwerk (achter) wat droger willen zien

Ik kan me heel goed vinden in de beoordeling van Anne en Marijkeee.

Gomir zit er ook niet naast Haha!

Welke hengst brengt dit?

Ikzef heb heel lang zitten denken aan Cockpit. Prachtige hals, prachtig front, maar toch deze is van achter wat stijver. Komt misschien wel door zijn wat hellende kruis en dat is nou net een punt wat ik wil verbeteren.

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 07:14

Ik zou voor Perfectum gaan, zodat je weer in de Ramiro lijn terecht komt Haha!

Rubels zou je wellicht kunnen overwegen, ook Ramiro bloed Knipoog

Cockpit zou ik niet doen Ach gut

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:25

Ik denk inderdaad dat ze een steile schouder heeft en dat slaperige wat iemand hiervoor noemde noemen ze dat niet wat te weinig jeugdigheid?
Ik heb een paar hele luxe en super atletishe en bewegende Larenco s gezien.Ik was er wel weg van.Misschien iets passends voor de Orame?
Springen konden ze ook geweldig!!

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 13:04

Citaat:
dat slaperige wat iemand hiervoor noemde noemen ze dat niet wat te weinig jeugdigheid?

De wei ziet eruit als een woestijn Haha! Ik denk dat de buitentemperatuur hier al een paar weken tropisch was

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:21

Tja ,daar heb je gelijk in.Wie heeft daar nu geen last van?

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 00:29

geral schreef:
Ik zou voor Perfectum gaan, zodat je weer in de Ramiro lijn terecht komt Haha!

Cockpit zou ik niet doen Ach gut

Nee de Cockpit daar ben ik vanaf gestapt.

De Perfectum ligt voor in mijn geheugen. Maar ik ben zo bang dat ik de benen van St. Simon terug ga krijgen als ik teveel op Ramiro ga fokken.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 00:23

geral schreef:

Ja maar met Rubels sluit ik aan op Alme en Abgar en voor de rest op EV. Dit is nou net niet wat ik wil. Ach gut