Héééél bange Andalusier !!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evikes

Héééél bange Andalusier !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 14:39

Hoi!
Ik had dit berichtje eerst al bij Omgang geplaatst, maar ik denk dat het hier beter thuishoort. Aangezien dat het hier over barokke en klassieke rassen gaat. Maar ik zei wel als het verplaatst word ofzo.
Mijn berichtje:

Ik ben gek van Andalusiers en heb na lang lang zoeken mss eentje gevonden waarmee het klikt.
Het gaat om een ruintje van 5 jaar oud en kent zijn appuyementen al enzo.
Hij is wit met grijze benen en grijze manen en staart.

Nu, ik ben er dinsdag gaan op rijden en gisteren ook. Straks ga ik voor er een 3de keer op te rijden.
Het rijden gaat goed, alleen... hij is heeeeeeeeeeeeel heeeeeeeeeel bang, vooral van mensen. Hij is pas sinds vrijdag in België (komt rechtstreeks van Spanje). De eigenaars zeggen dat het normaal is dat hij nog zo bang heeft, dat dit na een maand ofzo over is.

Maar hij is wel heel bang. Als je aan zijn stal komt, springt hij dat hij aan de achterkant tegen de muur staat (want dat hoort zo in spanje). Als je erbij wil gaan , gaat hij niet slaan, maar hij staat te bibberen op zijn benen en zakt zo door zijn achterhand van schrik.
Het opzadelen gaat, maar heeel heel voorzichtig. Dan staat hij ook nog te bibberen op zijn benen.

Als je ermee naar de piste gaat stapt hij wel mee maar is heel onzeker en bang.
Voor op te stappen staat hij ook te beven op zijn benen en zakt hij ook wat met zijn achterhand, gewoon van bang te zijn.

Het rijden gaat goed, hij is wel nog heel kijkerig en schrikt als je iets tegen hem zegt in het begin (als je erop zit en bv. hoooooo ofzo zegt om hem te kalmeren). Eens in zijn nek stilletjes wrijven moet je ook niet proberen, dan heeft hij zo'n bang om geslaan te worden dat hij meteen halt houd en begint te beven.

Ook als je halt houd, hij blijft wel staan, maar je voelt hem ook zo beginnen beven en zijn achterhand onder hem trekken.
Toen ik er de eerste keer wou opstappen kwam ik naar hem toe, en wou ik heel zachtjes eens op zn neusje wrijven, van het schrikken door te denken dat hij zou geslaan worden, begon hij te stijgeren.

Ik ben gisteren na het rijden nog even aan zijn box blijven zitten en heb hem een tijdje aangekeken. En door dat bange paard zag ik een paardje met een heel vriendelijk karakter die alles voor je over zou hebben, eens hij je vertrouwd. Ik kan het niet uitleggen, ook tijdens het rijden had ik het gevoel dat dit een braaf paardje is. Ok, in galop kan hij zijn beentjes eens uitwerpen, maar dat is normaal voor zo'n jonge anda hé.

Nu, ik weet niet wat ik er moet mee doen. Ik zie wel dat hij bij de stalknecht (die hij dus alle dagen ziet) al rustiger is dan in het begin. Maar toch vraag ik me af of die schrik er ook helemaal zou uitgaan?
De eigenaars zeggen van wel. En ik denk wel dat zij er verstand van hebben want ze importeren maandelijks andalusiers rechtstreeks vanuit spanje...
Hij is wel de bangste van allemaal.

Toch wou ik jullie mening ook nog eens horen.

honolulu

Re: Héééél bange Andalusier !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:41

Staat dit niet 2 keer?

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 14:44

Evikes schreef:
Hoi!
Ik had dit berichtje eerst al bij Omgang geplaatst, maar ik denk dat het hier beter thuishoort. Aangezien dat het hier over barokke en klassieke rassen gaat. Maar ik zei wel als het verplaatst word ofzo.

Zoals ik al zei in het begin van mn bericht....

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:45

Pfoeh klinkt als eentje die het zwaar te verduren heeft gehad in Spanje. Waarschijnlijk niet zo subtiel behandeld. Het is niet normaal dat een paard zo bang is als hij uit Spanje komt en de dingen die je omschrijft lijkt me dat hij hard behandeld is.

Ik denk dat als jij hem met liefde en respect behandeld dit gedrag zeker over zal gaan. Een Andalusier gaat voor zijn baasje door het vuur en als jij hem dit vertrouwen geeft komt het zeker goed.

Ga ervoor!!

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:46

Enne dit angstige gedrag is na een maand echt niet over, gun hem de tijd om vertrouwen te krijgen in mensen.

Beccz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:46

Ik ben zelf halfspaans, en in spanje gaat het gewoon heel anders met paarden als hier, die paarden moeten gewoon goed luisteren en goed werken voor hun eten, doen ze dat niet sja..dan merken ze et wel, het is echt een kwestie van vertrouwen, ik zou het doen en gewoon zo veel mogelijk tijd bij hem door brengen... en gewoon ze vertrouwen winnen..

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:47

volgens mij zal het zeker beteren als je een goede band met hem bouwt en als hij weet dat ie jou kan vertrouwen..
Het schrikkerig zijn zal er altijd wel een beetje blijven inzitten denk ik.. Het zou mij alleszinds niet weerhouden dat lieve paard te kopen! Gewoon heeel veeel geduld en heeel veeel liefde *LOL*
ps: mijn vorige pony was ook zo in het begin(bang van zijn eigen schaduw)...na lange tijd heeft ie mij volledig leren vertrouwen..(alleen andere mensen niet :s)
De band die ik met hem gekregen heb zal ik nooit meer met een ander paard hebben...

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:20

toen ik dit las dacht ik: " precies alano!" was ook precies zoals jij omschreef...ik heb in het begin gewoon heel veel met hem geknuffeld en ben veel met hem bezig geweest en na een paar weken al zag je duidelijk dat hij zich bij mij op zijn gemak voelde. (toen nog niet bij anderen) en na 3 maanden was hij niet meer bang ook niet voor anderen alleen hij blijft wel een beetje bang voor mannen.....ik vind het geen reden om het paard daarom bijv. niet te kopen maar die van mij is nu ontzettend schrikachtig in de bak maar hij is niet meer bang van mensen of wat dan ook... (hij is af en toe zelfs een beetje brutaal Knipoog Haha! )

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 20:04

Het is maar net wat je wilt. Als jij het ontzettend leuk vindt om het vertrouwen van een emotioneel beschadigd paard terug te winnen zou ik het doen als ik jou was!

Aan de andere kant: met zo'n paard kan je niet meteen aan de slag met rijden etc. Ook kan je het door verkeerde dingen goed verprutsen.

Mijn tip: schrijf de voor- en nadelen even op een blaadje en bekijk je doel. Waarom wil je een paard kopen? Wat wil je ermee gaan doen? En uiteindelijk: past dit paard in dat plaatje?

Succes Haha!

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 21:50

Ik ken het zelf ook, in Spanje heeft jou paard waarschijnlijk een typisch spaanse behandeling gehad. Met mijn eigen paard uit spanje was het nog veel erger bij hem duurde het mooie 3 jaar voordat hij een helemaal normaal ( geweldig Haha!) paard was. Maar het einige wat dit kan verhelpen is een hele goede band!

Beccz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 16:12

Zoals jij al zegt Eleandra, spaanse paarden krijgen gewoon een heel anderre aanpak, ze zijn eigenlijk een beetje minderwaardig, daar zit knuffellen of snoepjes voor de paarden er niet in..

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 21:47

Ik hoop voor jou en zeker voor het paard, dat je er veel tijd en liefde in wilt steken, dit paard heeft dat o, zo nodig, en zo;n paard gun je alleen aan iemand met veel inzicht en beleid.
Dus ga bij jezelf na, kan ik dat, heb ik zeeen van geduld, dan zou ik zeggen, gelijk doen, anders niet.
Ze zijn zowieso al eenkennig, maar ze richten zich wel heel erg op 1 persoon, en als jij er veel mee bezig bent, zal jij dat zijn.
Het transport zal ook vast niet zo geweldig verlopen zijn, ze proppen er net zo makkelijk een paar extra bij, zeker de broodfokkers, hoe meer, hoe beter.......
Wat de verkoper zegt, laat maar banketstaaf, die wil alleen maar verkopen en zo te horen met weinig inzicht in de aard van het dier.
Doe het alleen als je gevoel er goed over is, want dit paard knapt er ook niet van op, als jij later afhaakt en hem alsnog verkoopt.......
Veel succes

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 21:52

Nog even, las net dat hij 5 jaar is en z'n appuyementen kent, is rijkelijk vroeg voor een anda,hij is nog lang niet volwassen(7 jr), dus waarschijnlijk flink in de krul gereden .......
Begin van voren af aan, veel grondwerk, bodywork en dan pas verder werken, kan je de site van paardenbegrijpen.nl zeer aanbevelen, Marijke is DE probleemoplosser, en heeft veel barokke paarden klanten, ze geeft allerhande cursussen en komt evt aan huis.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 21:57

Z'on paardje gun je in ieder geval een goed tehuis waar hij rustig en ontspannen opnieuw aangereden kan worden. Als je daar zin in hebt zou ik hem zeker kopen, als je er het geduld voor op kunt brengen dan heb je er de rest van je leven een trouw maatje aan.Succes, ga ervoor en hou ons op de hoogte van zijn vorderingen!

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 22:03

Hey allemaal!

Ik heb voor mezelf uitgemaakt wat ik met dit paardje ga doen, en ik ga het niet doen. Ik weet zeker dat van dit paardje nog iets moois te maken is, maar ik ga daar niet de geschikte persoon voor zijn. Ik heb te weinig ervarring met zo'n bange paarden.
Ik was er gisteren ook gaan op rijden, en heb enkele keren serieus geluk gehad of ik zat eronder. Eén keer bij het opstappen, er houd hem iemand vast, ik steek mijn voet in de stijgbeugel, en tik per ongeluk heel lichtjes zijn huid. Hij schrikt zich te pletter (en pas op, ik wrijfde er gewoon maar eens tegen!!!), stijgerde, draaide zich 180° en rende in volle galop de piste door...
Tijdens het rijden zelf is er niets van te zeggen, ok, er is werk aan, maar dat gaat. Maar je mag hem zelfs niet eens strelen, of hij panikeert, praten mag je al zeker niet doen, laat staan eens hoesten!
Bij het afstappen weer hetzelfde. Ik stapte af, alles was goed geweest. Ik nam zijn teugel om hem naar zijn stal te brengen, en hij stijgert terug, keert zich 180° en weer volle galop weg... Zonder dat ik eigenlijk iets verkeerd deed.
Bij zijn hoeven uitkrabben, achteraan liet hij het niet toe zijn voet te nemen, vooraan zette hij zich weer recht.
Ik had een appeltje mee, en wou hem dat geven. Dus ging in zn stal (ondertussen staat hij te bibberen op zn benen) boodt het hem aan en hij durfde er niet aan ruiken. Dus ik wat dichter bij zn neus gehouden, jaja, hij stond weer op zn achterbenen.

Ik heb zo'n paard gehad; een fries, die vroeger geslaan geweest is. Ik had er dat ook wat uitgekregen maar helamaal is het nooit weggegaan. Uiteindelijk hebben we hem verkocht omdat hij ons al enkele keren bijna verongelukt had, uit schrik.

Ik vind het een zeer tof paardje en zou de uitdaging langs de ene kant wel durven aangaan, maar als ik voor en nadelen met elkaar vergelijk, denk ik niet dat dit echt het paard is dat ik zoek. Ik ben al zoooooo lang op zoek naar een anda, ik heb er al zoveel gezien, en dan wil ik niet direct nu de eerste de beste nemen. Ik weet van mezelf dat ik niet de geschikte persoon ben om dit paardje te verzorgen. Mijn doel is om er wedstrijden mee te gaan rijden, en ik vrees dat het bij deze nog redelijk lang zal duren vooraleer deze droom uitkomt.

Ik geloof in dat paardje, maar hij is niets voor mij, hoe graag ik het ook zou doen.

Ik ga morgen of volgende week nog naar een andere anda gaan kijken, een merrietje van 6... Ik hoop dat die zoektocht ooit eens kan stoppen Lachen.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 22:15

Goe gedaan, je hebt er tenminstte goed over nagedacht, ik hoop dat je tegen een mooie, lieve en betrouwbare aanloopt, er staat wel een hele mooie op M.P en ook op Bokt, hogere prijs en niveau.......
Ik heb de mijne particulier gekocht, dus geen handelaar o.i.d, vond dat erg prettig en je weet ook gelijk de achtergrond, als ze zo uit Spanje geplukt zijn, is het ook maar afwachten, moet je gewoon treffen.

Beccz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 22:17

nou ja heel jammer..maarja je moet wel gewoon doen waar je hart bij ligt...

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 09:31

Ik snap het best. Dat hij bang is ok maar dat steigeren en omdraaien zou ook niks voor mij zijn. Succes met je zoektocht naar een leuke Andalusier.

JessyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 09:39

Ok heb toen een Anda (El Mas Bonito is zijn naam) bijgereden voor iemand. Die was ook rechtstreeks uit Spanje naar Nederland gekomen. Hij is in Spanje mishandeld dus herken het verhaal duidelijk. Ook dit paard kende alles tot het Z dressuur, behalve dat hij niet op een normale manier gereden is. Na lange tijd kreeg ik zijn vertrouwen en was hij makkelijker in omgang. Rijden ging beetje bij beetje ook makkelijker totdat ie op een dag een rare bui had en mij eraf gooide waardoor ik mijn rug op 2 plaatsen brak. (en daardoor mijn eigen paardje heb moeten verkopen) Als je aan zo'n paard begint moet je super veel geduld hebben en er altijd op berekend zijn dat elke beweging die je maakt, elke zucht die je uitademt bij hem verkeerd kan aankomen en het paard kan doordraaien.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 11:44

Knap van je dat je jezelf zo goed kunt inschatten!

Ik denk dat je de juiste keuze hebt gemaakt!

Zo'n bang paard kost ontzettend veel tijd en geduld, en dat is niet altijd makkelijk en ook niet voor iedereen weg gelegd...

Je zult vast een ander leuk paardje vinden dat beter bij je past!

Veel succes!

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 19:27

Heel wijs, want een getraumatiseerde andalusier is toch heel wat anders dan een Fries met een trauma.

Ze zijn zo gevoelig, de verkeerde behandeling is bij hem zo diep in geslagen dat je waarschijnlijk het nooir meer voor 100 % weg krijgt, zelfs geen 50%.
Dit kost zo veel tijd, geduld enz. En zonder een vreselijk portie ervaring EN geluk kom je er niet. Juist omdat hij zulke rare fratsen uithaalt, kan hij niet alleen een gevaar zijn voor zich zelf, maar ook voor jou. Ik spreek helaas ook uit ervaring.

Rustig blijven zoeken, en koop niet snel een Andalusier die bang en nerveus is. Maar wees ook super voorzichtig met een önbeleerde"andalusier. Vaak zijn ze daar al getest. Soms sturen ze rampgevallen naar Holland met de mededeling dat ze groen zijn. Het veiligste is een zadelmak dier wat al redelijk te vertrouwen is.

Het is inderdaad heel wijs hier voor de tijd te nemen. Trouwens op marktplaats staat o.a. een 3 jarige hengst, gefokt in Nederland / Schoonloo. Drenthe. Ik weet haast wel zeker dat die niet bedorven is. Succes met zoeken. Je vind er vast een keer een die bij je past

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 22:50

Ben vandaag op een 6jarig merrietje gaan rijden. En het ging redelijk goed. Ik vind ze iets heter dan die ruin, onder het rijden, maar echt heel braaf. Bokken, stijgeren,slaan, staat niet in haar woordenboek.
Ik hoop dat het met deze eens goed gaat.

Maar... *ja er is een maar aan Tong uitsteken*: vind de prijs nogal hoog.
Wat vinden jullie dat en merrie met papieren, APTA-gekeurd, schimmel, 6 jaar, zadelmak maar heel braaf, +-1m60... wat mag die maximum kosten?

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 09:31

De volle 6-jarige zus van mijn merrie stond laatst op marktplaats voor 13500 Euro. Zij was dan wel bruin. Ik denk dat dan de prijs wel meevalt die ze voor die merrie vragen. Mag ik vragen hoeveel dat was trouwens?