Fokken met een kloon?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Fokken met een kloon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:51

Ik weet niet of er al eerder topics zijn geweest over klonen, maar ik las dit bericht op de KWPN site toch wel met enige belangstelling maar gemengde gevoelens.
Aan de ene kant zou het natuurlijk wel wat zijn als je straks met ET kan dekken, maar in hoeverre gaat dit op al heeft het veulen dezelfde genetische opbouw? Blijft toch de vraag of het wel een fokhengst wordt.
Jammer dat ze dit in Milton's tijd nog niet uitgevonden hadden Tong uitsteken

Wat ik vervelend vind is dat ze geen naam voor het dier kunnen bedenken en die tijdsplanning vind ik ook wat voorbarig. Niet eerst de gewone weg van naar de hengstenkeuring of een sportprestatie?

Zouden jullie dus dekken met een kloon, eventueel als er al goede veulens van lopen, of juist niet?

Nav dit bericht:

In Frankrijk is voor de tweede keer de kloon van een beroemd springpaard geboren. Het bedrijf Cryozootech produceerde al eerder een kloon van Quidam de Revel. Op 2 juni werd E.T.Cryozootech-stallion geboren, het genetisch evenbeeld van E.T.

De Hannoveraans gefokte E.T. (v.Eiger) was jarenlang de aanvoerder van de springranking met zijn ruiter Hugo Simon. Hij werd al op jonge leeftijd gecastreerd. In 2003 ontstond het idee om E.T. te klonen en zo te zorgen dat hij alsnog voor nageslacht kon zorgen. Er werd een klein stukje huid van de hengst genomen en hieruit is de kloon geproduceerd.
Het hengstveulen is niet volledig identiek aan E.T. E.T.Cryozootech-stallion heeft dezelfde voskleur en twee witte voetjes, net als E.T. Zijn bles is echter veel smaller dan die van E.T.
Er is DNA onderzoek gedaan en daaruit is gebleken dat E.T.Cryozootech-stallion inderdaad exact hetzelfde genetische profiel heeft als E.T.
E.T.Cryozootech-stallion wordt ingeschreven in het studbook Zangersheide. Hij zal in 2008 zijn eerste paar merries dekken. In 2009 worden zijn eerste veulens verwacht, vanaf dat jaar zal hij ook op ruimere schaal worden ingezet in de fokkerij.
Dit jaar wordt ook nog een kloonveulen verwacht van Calvaro V. Het ook gelukt om de dressuurruin Rusty te klonen. Dit veulen zal volgend jaar worden geboren.

Persbericht Cryozootech, bewerking YBF

Showjumper

Re: Kloon van ET geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 21:56

gomir

Re: Kloon van ET geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 22:33

Ik laat dit topic nog even open, zodat er ook ruimte is voor een inhoudelijke discussie. Het topic op VN blijft vnl hangen op het klonen zelf en gaat weinig over het fokken met een kloon.

Jan_VT

Re: Fokken met een kloon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 23:09

Ik ben er op dit moment heel sceptisch over.

Milieufactoren zijn niet uit te wissen. Het feit dat de klonen niet trekken op hun voorgangers (andere aftekeningen) is al een eerste teken aan de wand denk ik.

Ik denk dat dit een kwestie is van de mens die voor god wil spelen. Het weer kunnen we ook nog niet regelen dus...

Verder vind ik heel die kloon historie de fokkerij ondermijnen. Als hier geen hand aan gehouden wordt... wordt het echt een onderonsje van de rijkeren onder ons.

In een ander topic las ik een interessante opmerking. Iemand zei: "ga ik snel manen verzamelen van alle bekende en goede hengsten/paarden/merrie's..."

Je bent maar goed bij kas. Een goede tip vind ik het. Maar of de fokkerij er in zijn geheel mee gediend is???????

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 23:15

De tijdsplanning vind ik wel heel erg sterk zeg! Misschien is het beestje wel onvruchtbaar of wordt het een klophengst of noem maar op! Voor het zelfde geldt is de E.T. kloon dood voor hij 3 is. Nee, ik zou er heel sceptisch tegenover staan.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 23:19

Ik moet eerlijk bekennen dat ik best nieuwsgierig ben naar de nafok van ET.

Over het al dan niet stil blijven staan van de fokkerij ben ik nog niet uit. Ik denk dat het in een geval als ET wel iets toe kan voegen. Het klonen van een oudere hengst zie ik minder zitten; die heeft zijn tijd gehad denk ik dan. Maar een kloon van bv Padinus of Wender R zou ik dan wel weer interessant vinden. Net als bv. een kloon van Contango in Europa voor vers sperma. Al met al blijf ik het moeilijke materie vinden en heb ik mijn standpunt nog niet bepaald.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 23:44

Als ze nu hengsten gaan klonen die al een succesvolle fokcarrière achter de rug hebben; nee. Er zijn genoeg andere hengsten op de wereld, als we maar blijven doorfokken met dezelfden gaan we onszelf in een hoekje duwen.

Ruinen of vroeggestorven hengsten (of waardevolle merries die door omstandigheden weinig veulens hebben kunnen krijgen); zeker, (als ze bij mijn merrie passen en er iets in positieve zin aan kunnen toevoegen.)
Laatst bijgewerkt door Lidewijke op 14-07-06 08:53, in het totaal 1 keer bewerkt

AWvL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 07:39

Jan_VT schreef:
Ik ben er op dit moment heel sceptisch over.

Milieufactoren zijn niet uit te wissen. Het feit dat de klonen niet trekken op hun voorgangers (andere aftekeningen) is al een eerste teken aan de wand denk ik.

Ik denk dat dit een kwestie is van de mens die voor god wil spelen. Het weer kunnen we ook nog niet regelen dus...

Verder vind ik heel die kloon historie de fokkerij ondermijnen. Als hier geen hand aan gehouden wordt... wordt het echt een onderonsje van de rijkeren onder ons.

In een ander topic las ik een interessante opmerking. Iemand zei: "ga ik snel manen verzamelen van alle bekende en goede hengsten/paarden/merrie's..."

Je bent maar goed bij kas. Een goede tip vind ik het. Maar of de fokkerij er in zijn geheel mee gediend is???????

DNA-bank Gelders Paard

Gelderse pedigree !?

Eerlijk, het is een goed rijpaard, een echte KWPN alles-bloed. Maar het is geen Gelders paard. Aan de kleur is nog te zien dat Ranoeschka afstamt van een fjord. Haar vader is de tuigpaard-hengst Fabricius (25% hackney). Haar moeder heeft als vader de rijpaard-hengst Vasco (50% volbloed) en als grootvader de rijpaard-hengst Luitenant-Generaal (50% volbloed). De overige afstamming is officieel onbekend.

Deze merrie liep in 2001 bij het nationale kampioenschap van de Gelderse paarden in Ermelo op de vijfde plaats. Hoe is dit te rijmen met het fokdoel:

Het Gelders paard is een cultuurras

dat middels oorspronkelijke
bloedlijnen en exterieurkenmerken

behouden dient te blijven.

Overeenkomstig het advies van een commissie bestaande uit mevrouw Hekkert en de heren Van der Veen en Van Leijden heeft in 1990 de ledenvergadering Gelders Paard en vervolgens het KWPN-bestuur het minimum-percentage Gelders bloed van 75% verhoogd naar 87,5%.

In 1997 is dit door het KWPN-bestuur onverwacht verlaagd naar het absolute minimum van 0%. Informatie aan de fokkers hierover mag de hoofdredacteur in het stamboekblad “In de Strengen” niet publiceren. Waarom mag dat niet van het bestuur?

Wat is de bedoeling van het KWPN? Het Gelders paard in stilte gebruiken als afvalbak voor de rijpaard- en tuigpaard-fokkerij? Om het daarna alsnog op te heffen?

Meer dan 25% niet-Gelders bloed vinden de Gelderse fokkers zelf niet acceptabel; evenals meer dan 6,25% hackney-bloed omdat intussen meer dan voldoende bekend is dat dit vergif is voor het goede karakter van het Gelders paard, zowel bij recreatie als topsport.

Wat is de waarde van de Gelderse afstamming in de ogen van de KWPN-jury? Het kan toch niet zo zijn - om een ander voorbeeld te noemen - dat ieder paard een Fries is als het maar zwart is.

DNA-bank Gelders Paard

Het Gelders paard is van een bloeiende fokkerij inmiddels een zeldzaam huisdierras geworden. De boven genoemde ontwikkelingen houden bovendien het gevaar in dat het Gelders paard ook snel zijn speciale kwaliteiten verliest en een surrogaat-Gelders paard wordt, dat weinig meer heeft van de paarden die de zware selectie in de landbouw hebben doorstaan.

Daarom ben ik begonnen met het opzetten van een DNA-bank van vrije Gelderse bloedlijnen, die in de tegenwoordige hengstenstapel niet meer voorkomen. Inmiddels heb ik haarwortels met daarin DNA verzameld van ruim 20 paarden met vrije bloedlijnen en een dubbel zo groot aantal met nagenoeg vrije bloedlijnen.

Het is niet uitgesloten dat daarmee in de toekomst weer Gelderse bloedlijnen terug-gefokt kunnen worden, maar het is niet zeker. Als je geen DNA bewaart, is zeker dat het niet kan.

Voor tips over Gelderse paarden met vrije bloedlijnen houd ik mij aanbevolen.

A.W. van Lijssel, 2 november 2001

Hoogdonkseweg 2, 5757PJ Liessel, tel. 0493-342350

zie ook internet: “Gelders Paard Internationaal” www.gelderlanderhorse.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 08:57

Is er van tepic la silla al DNA bewaart?

Ik vind het van een zeldzaam huisdierras weer anders dan van een sportpaard of voor vers sperma oid.
Ik vind dat de sjeu van het fokken er een beetje af zou gaan. Niet zozeer qua geld, mss dat het dekgeld van een gekloonde hengst wel meevalt.
Maar ik vind het ook al een raar idee dat je je merrie kan laten dekken door een hengst die al dood is dmv diepvriessperma, dus zo modern ben ik ook niet.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 09:44

Ik ben ook nog steeds meer voor de natuurlijke gang van zaken, maar ik stel me een beetje open en als het dan tegenvalt, dàn pas zal ik zeggen dat ik er echt volledig tegen ben.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:25

Ik vindt het niks. Dat het een kloon is zegt niks over het feit dat het gekloonde paard zo goed was. Management, voeding, training, ruiter alles kan dit sterk beinvloeden.

Ook las ik laatst dat de kloon ook een deeltje genen van de draagmoeder mee zou krijgen.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:12

Ik heb vrienden in Amerika die vooral in de Quarter-business zitten, vooral dan reining. Aangezien 9/10 wereldkampioenen e.d. ruinen zijn in die tak (vertelde ze me) is het klonen voor hen wél een heel interessante zaak.
Zij zijn er dan ook wel heel erg voor, zolang de klonen niet in de sport worden uitgebracht en enkel en alleen voor de fok gebruikt worden.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:42

Lidewijke schreef:
Als ze nu hengsten gaan klonen die al een succesvolle fokcarrière achter de rug hebben; nee. Er zijn genoeg andere hengsten op de wereld, als we maar blijven doorfokken met dezelfden gaan we onszelf in een hoekje duwen.

Ruinen of vroeggestorven hengsten (of waardevolle merries die door omstandigheden weinig veulens hebben kunnen krijgen); zeker, (als ze heel goed bij mijn merrie passen en er iets in positieve zin aan kunnen toevoegen.)