VEULEN geboren, probleem, TIPS??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bosprez

VEULEN geboren, probleem, TIPS??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 10:49

Sinds zondag is er bij onze buren, waarvan mijn shet komt weer een veulentje geboren!
Mss mag ik weer dit vuelen kopen, tot mijn vreugde! Haha!

Nu het probleem:

De merrie is niet erg aan mensen, en nu zullen jullie zeggen dat het is om haar veulen te beschermen, maar het is niet zo

Ze doet het altijd met of zonder veulen, weglopen schrikken, enz..
Die mensen zijn niet zo veel ermee bezig!
Wnn je de merrie eens aan de halster hebt is ze heel braaf, in het begin wel nog angstig maar ze komt braaf mee!

maar het veulen doet natuurlijk altijd zijn moeder na, nu mijn vraag: enige tips om het veulen (en de merrie) te laten wennen?

Mijn pony die nu 2 jaar is was ook een veulen vna die merrie, en nu is ze heel braaf en tam. Alleen een beetje hoofdschuw mar dat valt mee.

Alvast bedankt!

Charlotte

luna1

Re: VEULEN geboren, probleem, TIPS??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 12:16

veel oefenen is denk ik d beste oplossing.
je kunt de merrie evt. lokken wat brok en dan poetsen het gaat erom dat de merrie leert dat het fijn is om bij mensne te zijn zeg maar.
dan komt het veulen ook vanzelf.

gr gemma

Bosprez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 13:08

ok , bedankt!
Maar ik weet niet goed hoe ik ze moet ' vangen'?
Gewoon met brok, en dan vlug een halster omdoen dacht ik.
en dan zou ik stappen met de merrie en het veulen laten achterlopen...

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 07:28

Zoveel mogelijk in handen nemen zodat ze eraan kunnen wennen.

BeauGeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:07

Ik denk inderdaad dat het het beste is om de merrie zover te krijgen dat ze een halster om krijgt en met je meeloopt. Het veulen volgt dan wel. Als de merrie alsmaar van je wegloopt gaat het veulen er achteraan... heb veel geduld, maar zorg er echt voor dat je contact met ze kan houden zodat ze aan je went! Heeeeel veel succes, brokjes doen natuurlijk wonderen Lachen (en veel plezier ervan!)

Saskia_Omar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:10

Paar keer in de wei zitten misschien. En de merrie aan jou laten wennen. Vooral niet gaan forceren want dan wordt de merrie bang voor je en het veulen dus ook.
Gewoon lekker in de wei gaan zitten. Rustig blijven en langzaam dichterbij de merrie gaan zitten, met wat voer naast je.
Als de merrie na een tijdje bij jou komt om misschien wat te eten ofzo dan komt het veulen misschien vanzelf wel naar je toe. Veulens zijn namelijk zoo nieuwsgierig.

Zolang je maar niet gaat forceren en de merrie bang maakt door haar bijvoorbeeld te gaan vangen, dan moet het volgens mij helemaal goed komen Haha!

Bosprez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 21:31

Hay!

Ik ben al een paar keer in de wei gaan zitten en brokjes voere, ze komt dan naar me toe maar blijft wel eerst even staan kijken en als ze ziet dat ik iets lekkers meeheb komt ze voorzichtig dichter, eet de brokjes op en gaat weer een pasje achteruit.

Toen heb ik eens gewoon men halster en touw in de wei gelegd zodat ze eraan kon ruiken enz...
Maar toen ik ze wilde pakken had ze het al snel dooor en liep de hele tijd rondjes van de wei... ze ston op zon 10m van me en als ik een stap vooruit deed, begon ze al te lopne...
Boos! Lachen

Veel geduld zal ik wel moeten hebben..

Bedankt voor jullie reacties!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 06:04

Zo'n merrie had ik ook.
Ben ik een jaar mee bezig geweest (tijdens de dracht) en toen kon ik haar meestal wel pakken (tenzij ik er haar echt moest hebben omdat bv de hoefsmid kwam, dan was ze ineens weer bang).
Toen ze een veulen kreeg was het hek van de dam, alleen maar rennen, in die 5 mnd dat het veulen erbij heeft gelopen heb ik haar alleen in handen gehad toen er kopers kwamen.
Maar ja, het veulen was dus ook niet aanhankelijk, alleen in de eerste 2 weken op stal was hij gewend aan een halster en een beetje borstelen.
Nadat de merrie verkocht was heb ik het veulen in de groep gezet, en dat heeft ontzettend geholpen, hij 'hing' echt aan een van de pony's en die was heel braaf.
Zelf heb ik er eigenlijk weinig aan gedaan maar hij is nu super aanhankelijk, makkelijk te pakken en hij komt altijd even naar je toe..
Misschien is het een optie om hem na het spenen bij je pny neer te zetten (als die wel aanhankelijk is), die van mij zocht iig een ander maatje.

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 07:31

Mijn ruin had der vreselijkste merrie als moeder die ik ken Bloos
Niet bang maar gewoon heel erg stout, bijten en slaan naar iedereen enz.
Wat zijn fokkers deden (ze hadden deze merrie al lang en al vele veulens van gehad) was terwijl merrie en veulen samen stonden niet meer dan nodig in handen nemen, zodat het veulen dit gedrag niet te vaak kon zien.
Na het afspenen namen ze de veulens een maand a anderhalve maand goed in handen en oefenen ze er dagelijks mee tot ze alle dingen kennen (halster aan en af, overal aanraken, meelopen en voetjes geven) Daarna gewoon als elk ander veulen in de opfok.
Geen van haar veulens heeft haar gedrag overgenomen en mijn ruin in allesbehalve schuw in omgang oid Lachen

Als het in het geval van de merrie van jouw veulen echt uit angst is kun je wel proberen er ze in handen te krijgen en meer vertrouwen te geven...

Veel succes!