merrie "dekt"andere merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

allure2003

merrie "dekt"andere merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 12:14

Mijn merrie die nu ongever 75 dagen drachtig is,is sinds twee dagen veranderd in een merrie met hengstengedrag.
Er loggerrt twee weken een merrie bij ons op stal en deze is redelijk hengstig op dit moment.
De beide dames vinden elkaars gezelschap erg leuk,de hele dag lopen ze naar elkaar te hinniken en als ze bij elkaar kunnen komen bestijgt mijn merrie de hengstige merrie.
Zijn er meer mensen bekend met dit fenomeen,vandaag geprobeertte scannen maar is niet gelukt,eerder is ze wel rachtig gescand. Of is het dominantie?Of de hormonen,da vindt het niet passen bij dracht of hengstigheid en ze heeft het in haar hengstigheid ook niet eerder getoond.
Wie kan me er meerover vertellen?

namens Allure alvast bedankt Ach gut

Cristina

Re: merrie "dekt"andere merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 23:20

Ik ken dit gedrag van koeien Koe en hengstveulen en ouder hengsten. Heeft ze misschien een hormoonspuit gehad om hengstig te worden voordat je ze liet dekken ?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 23:29

De moeder van mijn veulen deed het ook, ze was erg gecharmeerd van een schimmel waarbij ze in de buurt stond en als ze de kans kreeg probeerde ze er wel op te klimmen.
Een overvloed aan mannelijke hormonen heb ik de schuld gegeven, en idd, het is een hengstje geworden.

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 23:58

mijn merrie is nu 3.5 maanden drachtig, haar gedrag is ook net een hengst. Hinniken als een hengst, naar hengstige merries gaan en achteraan gaan ruiiken en flemen en piepen en kappen met de voorbenen. Net een hengst. Dat is normaal, ze zeggen dan dat het een hengstenveulen is. MAar het tegendeel is bewezen. Met de vorige dracht deed mijn merrie net hetzelfde, en het was een merrieveulen Tong uitsteken

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:24

Zal toch wel een hormomenkwestie zijn. Ik heb het ook wel vaker gezien bij een eigen merrie, die een andere merrie "dekte". Mijn drachtige was net een hengst tegen het einde van de dracht.
Waarschijnlijk is het dus vrij normaal.

allure2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 16:20

Dank je wel voor jullie reacties,gisteren geprobeerd te scannen,werd toch wat twijfelachtig...,door te veel mest lukte dit niet en het streven is om het volgende week nog een ste proberen.
Wel opluchting dat meer mensen dit herkennen,ze heeft geen hormoonspuit gehad en is kunstmatig geinsemineerd,daarna drachtig gescand.Het is inderdaad maar met 1 merrie dat ze dit gedrag vertoond maar dan wel heftig. Ze staan nu gescheiden en zestaat met haar vaste maatje (ook een merrie) lekker op een stukje wei.
Nogmaals dank voor jullie reacties,top zo'n forum,en op naar 28 maart 2007! Ik wens jullie alle goeds met jullie paarden en hun toekomstig kroost.

Allure

sheilarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 22:52

Dat heb ik ook met mijn pony gehad, van het ene moment op het andere moment deed ze dat ook. Mijn pony die al 22 was. had dit nog nooit vertoont en plotseling na een week hengstig te zijn geweest sprong ze bovenop de pony van mijn vriendin terwijl ik op mijn pony zat! Sinds dien deed ze het altijd en hinnekte ze als een hengst en besprong ze de andere merrie, ze heeft zichzelf er zelfs een x aan open gehaald toen ze een x uitgleed en verkeerd terecht kwam. Dus je bent niet de enige die er last van heeft. Ik denk dat de paarden een andere soort van aandacht voelen wat ze prettig vinden, wat een x is begonnen en het blijkbaar zo fijn vonden dat ze het maar blijven doen.

Suc6 met je half hengst half merrie.

Groetjes Rianne

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 20:30

mijn merrie is niet dragend maar als ze hengstig is kan ze als een hengst in passage achtige bewegingen naar een andere merrie toe lopen en in de nek gaan snuiven en echt dat gehinnik om te dekken maar verder springt ze niet maar wel heel actief erbij gaan staan.zo raar en ook heel af en toe maar Verward

allure2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 09:27

Rare wezens die merries,bedankt voor jullie reacties,voor de zekerheid wordt ze deze week gescand,althans een nieuwe poging daartoe,dan weten we het zeker al denk ik zelf dat ze nog steeds dragend is.Heb dit gedrag nooit eerder gezien bij haar ook niet als ze hengstig was maar ze veranderd heel erg in haar karakter,voor ons nog super lief maar in de groep erg dominant,dit was ze nooit. Fijne zomerdagen namens allure Duivel

sheilarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:44

ik ben benieuwd wat het is!! Ik hoop dat je het dan wel even meld in je topic:)

Groetjes Rianne

allure2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 18:44

Jazeker,de reacties tot dusver hebben me hoopvol gestemd dus...
Probeer voor woensdag een scan af te spreken bij uitslag laat ik het je weten. Groetjes en wie weet tot snel met grote glimlach

Allure Go jij! Go jij!

sheilarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 19:19

Ik hoop ook dat het een goede scan word Haha!

Suc6 met de scan en dan hoor ik de uitslag wel.

Groetjes Rianne

allure2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 16:32

Scan door afwezigheid da niet doorgegaan ga nu eerst op VAKANTIE daarna zien we wel weer verder maar hou je op de hoogte natuurlijk.
Fijne zomerdagen en tot bokt.....

Ciao Allure | Doei!

sheilarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:56

Fijne vakantie!! Dan hoor ik het na de vakantie wel of ander PB me even als je het weet want zelf ga ik ook nog op vakantie!

Groetjes Rianne

sheilarianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 13:30

En weet je de uitslag al van je merrie? waarom ze zo raar deed? of ben je nogop vakantie??

Groetjes Rianne