Wat is het gewenste % aan (vol)bloed in een dressuurpaard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

voyou

Wat is het gewenste % aan (vol)bloed in een dressuurpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 10:59

Als je merrie bv over een % beschikt van 30% (vol)bloed moet je dan zoeken naar een hengst met meer of juist minder bloed? En verschilt het dan nog tussen dressuurpaardenfokkerij of springpaardenfokkerij? Op www.paardenfokken.nl kun je snel zien wat het % (vol)bloed is in je eigen merrie of dekhengsten.

SophievdV

Re: Wat is het gewenste % aan (vol)bloed in een dressuurpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 06:55

Het nadeel van veel (vol)bloed kan een neerwaarts gebouwd paard zijn, wat dus voor de dressuur niet ideaal is. Aan de andere kant, volbloeden worden vaak gebruikt om hun werkwilligheid en goede galop. Ook veredelen ze vaak.

Wil je met een merrie die 30% (vol)bloed heeft gaan fokken?

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 07:20

De mijne heeft 87%, maarja dat heeft ook 1,5 jaar geduurt voordat er iemand veilig op kon zitten. Toen je er eenmaal normaal op kon rijden, heeft het nog 1,5 jaar geduurt voordat hij normaal deed op wedstrijden (niet rennen, stijgeren en bokken). Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat bij ieder paard zo is. Nu is het een heel fijn paard om mee te werken, kan heel heet worden. Maar dat vind ik wel fijn Lachen Het is denk ik maar wat je fijn vindt...

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 08:58

Ik heb deze vraag gesteld omdat iemand mij adviseerde die variabele ook te bekijken bij het maken van een hengstenkeuze. Ik ben benieuwd of er nog meer mensen zijn die deze variabele gebruiken bij hun keuze. Mijn merrie heeft inderdaad 30% en hij adviseerde dat dat best wat meer zou mogen zijn. Als je kijkt naar de (veelgebruikte) dressuurhengsten lijkt het gemiddeld ongeveer 40% te zijn:
Sandreo 36%
Jazz 40%
Ferro 41%
Flemmingh 42%
Uptown 43%
Oscar 44%
Krack C 54%

En dan de goede ruinen van Anky, dan past Bonfire met 40% in dit rijtje, maar bv Salinero heeft maar 17%. En ook een hengst als Darlington heeft 23% en Gribaldi maar 21%.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 09:16

Ik zie wel graag een scheut volbloed in zowel dresuur als springpaarden fokkerij. Vooral voor het werkwillige karakter wat ze vererven. En daar ontbreekt het de laatste jaren veel aan bij de KWPN dressuurpaarden