erfelijk heid atrose??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blablabla11

erfelijk heid atrose??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 10:54

Ik heb een merrie met lichte atrose..
Ze heeft een goed papier en zou dus een veulen van haar willen fokken..

Alleen nu is mijn vraag is atrose erfelijk en hoe groot is de risico..
Atrose komt verder niet voor in haar bloedlijn..
Heb gehoord dat dit ook er mee te maken heeft..
Ik kan nergens nou een duidelijk antwoord vinden of het erfelijk is..

Ik wil natuurlijk het beste voor mijn merrie..
Ze heeft gewoon in het dagelijks leven wijnig last van de atrose.. Ze dartelt gewoon vrolijk in de wei..

Ik hoor het graag van jullie

en alvast bedankt

Weet niet of het belangrijk is maar het is een Trakehner merrie.. Voor foto's van deze merrie zie mijn profiel

Elisa2

Re: erfelijk heid atrose??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 18:44

Wat zei de dierenarts ervan? artrose hoeft niet erfelijk te zijn,maar als je merrie bijv. erg op de voorhand gebouwd is dan kan zoiets tot artrose leiden.Mijn merrie heeft ook artrose maar dan ten gevolge van overbelasting,te vroeg,teveel gedaan.Dit zei de dierenarts er dus van,en we konden er gerust mee fokken,want bij haar is het niet erfelijk.Maar goed je moet natuurlijk wel kijken of je paard het aankan,want er komt wel wat meer gewicht op die voorbenen dan.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 21:05

de dierenarts zij tegen mij dat het niet erfeliojk was en dat ze nog geschikt was als fokmerrie.. ze heeft nu een tijd op rust gestaan en loopt ( je zag het alleen in draf) niet meer kreupel

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 21:23

Dan lijkt het me geen probleem om er mee te fokken.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:54

Er zal geen rijpaard hengst goedgekeurd worden die een lichte vorm van artrose heeft.Waarom zou dit zijn ? Omdat het niet erfelijk is ? Of toch wel erfelijk is ? Het laatste is voor de hand liggend.
Het is inderdaad waar ,dat een paard dat scheef of erg op de voorhand en met verkeerde beenstand loopt, meer kans heeft om dit te ontwikkelen. Ook een paard dat veel en zwaar gebruikt is zal daar eerder pijn van ondervinden, dan een fokmerrie die nooit in de sport gelopen heeft.Daarom kun je nu je merrie PROK laten keuren.
Dan weet je of je met een gezonde merrie het stamboek vooruit kunt helpen in de fokkerij. En heb je voor de nakomelingen ook meer zekerheid. Het ligt er ook aan in welke mate de merrie artrose heeft. Ik zelf zou niet met zo'n merrie fokken. Je kunt immers zat gezonde veulens kopen. En je wilt toch niet het risico lopen dat het veulentje uit die merrie dat later ook evt. zou kunnen krijgen? Maar dit is mijn mening hoor. Als je kijkt wat het dekgeld en DA kosten zijn, schetsgeld en nog een jaartje de merrie voeren.....tel dit op ....en kijk wat een goed veulen kost....kies je bloedlijn zelf, de kleur en het geslacht... en je hebt je droomveulen. Pling

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 16:48

artrose komt volgens mij ook nauwelijks voor op jonge leeftijd,dus logisch dat er geen rijpaard hengst goedgekeurd word die dat heeft. Je moet gewoon goed kijken naar de merrie,hoe haar bouw is enz. Je kunt wel zo bang zijn voor artrose maar voor hetzelfde geld heb je straks een paard vol met ocd.

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 17:00

Elisa2 schreef:
artrose komt volgens mij ook nauwelijks voor op jonge leeftijd,dus logisch dat er geen rijpaard hengst goedgekeurd word die dat heeft.

Dit is niet helemaal waar, ik heb ook en paard gehad met lichte artrose, die was nog vrij jong (5 jaar of zo) ook een veulen bijgefokt, die was niet goed had van alles, dus ik zou het nooit doen, heb er goed van geleerd, als ze als jong paard al artrose hebben zit er toch iets niet goed in de bot-structuur, bij het veulen dus ook, maar als je paard het puur van ouderdom heeft is het misschien een ander verhaal.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 22:31

het zal eerder van oudendom zijn ze is 12 jaar en heeft als fokmerrie gedient. Atrose is niet met zekerheid vast gesteld heb haar niet laten rontgen en het zit niet in de familie bloedlijn.

kitbits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 07:36

Lindy1982 schreef:
het zal eerder van oudendom zijn ze is 12 jaar en heeft als fokmerrie gedient. Atrose is niet met zekerheid vast gesteld heb haar niet laten rontgen en het zit niet in de familie bloedlijn.

Is twaalf jaar dan al oud voor een paard??????? Huilen

Als ze als fokmerrie heeft gediend kun je proberen de veulens op te sporen. Aan de hand van de gezondheid daarvan plus prestaties kan je misschien meer zeggen.

Echter zonder foto's blijft het ook maar gis werk.
Ik vind het allemaal vrij vaag. Ziek

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:27

Ik zou het risico niet nemen als ik jou was. Artrose is wel degelijk erfelijk, en als ze dat al heeft op 12 jarige leeftijd, dan is het niet goed. Ook al heeft het dier meerdere veulens op de wereld gezet of hoog in de sport gelopen.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:28

Lindy1982 schreef:

Ik zou als je dan echt met haar wilt fokken haar wel laten rontgen, dan weet je direct waar je aan toe bent!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:48

Als je een paard wilt fokken doe je dat uit een goede en gezonde merrie lijkt mij, liefst nog uit een hele goede merrie. Niet uit een merrie die door een aandoening nergens anders meer voor geschikt is, in mijn ogen is zo'n dier ook niet geschikt als fokmerrie. Zie het verhaal van Mayday.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 19:37

ik zal het verhaal even duidelijk uitleggen..
Ik heb deze merrie een jaar geleden gekocht voor de sport en niet om te fokken. Nu blijkt dat ze niet lekker loopt wil ik gewoon voor de fun een veulen van haar. Ik heb haar gratis weggegeven en heb dus niet het doel om haar als fokmerrie te gebruiken. Daar heb ik mijn nrps merrie's voor. Ik zou het alleen leuk vinden om 1 veulen van haar te hebben om toch nog wat van haar te hebben aangezien zij zo'n goede bloedlijn heeft en eigenlijk mijn droompaardje is.
Ik heb haar weggegeven op contract basis zodat ze niet de handel in kan gaan en zodat ik zeker weet dat ze het goed heeft..
Daarom wil ik graag een veulen van haar.Ik zelf denk dat ze het door een trap heeft opgelopen waardoor ze een enorme schieffel heeft gekregen. Een jaar geleden is ze nog helemaal goed gekeurd. Ze heeft op een gegeven moment een flinke trap gehad en daar een schieffel aan overgehouden van ongeveer 5 cm lang. Een schieffel weg laten halen heeft weinig zin omdat de kans enorm groot is dat ie terug komt. Ze staat nu een paar weekjes op rust en begint weer steeds beter te lopen.
Kijk ik weet dat ik een gokje neem.. maar nog een klein jaar geleden had ze nog niets en was ze nog helemaal goed gekeurd..
dat is eigenlijk een beetje het hele verhaal om colline. Er zit natuurlijk een kleine kans in dat het wel atrose is.. Maar ik kon op het internet er weinig over vinden ja wel over atrose maar niets over erfelijkheid enzo. Het is natuurlijk een slijtage en als je paard in de familie bloedlijn een slecht botstructuur heeft ja dat erfen ze door. Maar je hebt ook atrose uit slijtage.. Erfen ze dat ook door. In de bloedlijn van haar familie zit geen atrose..
IK hoor graag van jullie

groetjes

en alvast bedankt voor alle reactie's

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 19:42

Van een schiefel kan een paard (tijdelijk) kreupel lopen. Dus wie weet met wat geduld.....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 20:04

Als ze op de foto's goed was een jaar geleden,dan zou ik er gewoon mee fokken! Dan is het denk ik ook geen artrose.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 23:06

Hoe weet je dat de merrielijn geen artrose heeft ...zijn dat ALLEMAAL PROK merrie's dan?
Vreemd dat de DA denkt dat het (waarschijnlijk)artrose is ,als je zelf kan zien dat er een knots van een schieffel zit??
Die schieffel is niet erfelijk.Daar kunnen ze ook tijdelijkkreupel van zijn. Zit de schieffel niet tegen een pees/zenuw aan te drukken?

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 11:48

hij loop in de lengte langs de pezen en spieren en langs het bod. is ook gevoelig als ik er aan zit.. ze heft veel oneffenheden op haar benen lopen

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-06 11:49

oeps bot

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 11:38

Een schieffel is niet gevoelig,omdat het een "hard" beengebrek is,ik denk eerder dat het of een pees is {blessure} of dat er mischien een stukje bot versplinterd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 12:34

Lindy1982 schreef:
hij loop in de lengte langs de pezen en spieren en langs het bod. is ook gevoelig als ik er aan zit.. ze heft veel oneffenheden op haar benen lopen

Dus dan maar fokmerrie? Ach gut
Ik zou er nog maar eens goed over nadenken.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 17:03

ik gebruik haar niet asl fokmerrie.. ik heb haar weggeven als gezelschaps paard.. wil alleen graag een veulen van haar

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 17:08

Ja en als je die voor jezelf fokt,wat let je...maar ik zou wel een second opinion aanvragen bij een andere dierenarts.Want er is toch iets mis...en mischien wel heel simpel te verhelpen en dan heb je weer een goede merrie :-}