veulens scheren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silkie

veulens scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 16:23

Ik zie het zo nu en dan voorbij komen hier op bokt. Mensen die hun veulens scheren en mensen die daar dan weer erg op tegen zijn. Maar ik zou graag eens alle ins en outs over het veulenscheren op een rijtje hebben.

Wij zijn afgelopen weekend op de haflingerkeuring geweest, waar vrij veel veulens geschoren waren, die uiteindelijk ook hoger eindigden.
Ik was zelf ontzettend blij dat ons veulen niet geschoren was, vind dat het niet zo hoort en was bang dat het de normale haargroei zou verstoren. Maar toch....

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het bij sommige keuringen niet eens meer mag, veulens scheren.

Weet iemand wat negatieve effecten van het scheren zijn? is dat bewezen, of is het alleen maar een "gevoel" dat het niet goed is?

Ik denk erover om dit onderwerp bij de KVTH aan te kaarten, maar heb dan eigenlijk wat meer info nodig dan alleen mijn gevoel dat het niet zo hoort om een veulen te scheren. En als alle veulens niet geschoren zijn, heeft iedereen weer evenveel kans!

xxitsmexx

Re: veulens scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:14

nou ik houd it even in de gaten dit topic...

want ik vind het ook niet natuurlijk om veulens te scheren (ik doe het bij mij rijpaarden nog niet eens)

Ik zie het wel veel bij arabiertjes..die de koppies heel raar scheren maar ik vind het er niet uitzien..

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 07:31

Misschien is dit topic beter op z'n plaats onder FA-algemeen, kan iemand het verplaatsen?

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:53

In het programmaboekje van de newforest keuringen staat als opmerking dat het niet op prijs wordt gesteld een geschoren veulen voor te brengen. Je ziet er dan ook zelden een geschoren veulen ter keuring komen.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 16:57

Bij het NMPRS worden de veulens volgens mij wel geschoren, maar ook niet allemaal

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 20:35

Tsja.. Ook ik heb haflingers.. Ook ik scheer veulens.. Waarom.. Precies wat er staat.. Je eindigt hoger en dat moet natuurlijk helemaal niet kunnen.. Ik vind het ook belachelijk maar wil wel de beste plaats uit mijn veulen halen

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 23:24

Ik ben er eerlijk gezegd ook op tegen. Alleen.. het is wel zo dat geschoren veulens mooier ogen en daardoor ook hoger geplaatst kunnen worden bij de jury. Bovendien denk ik dat een veulen niet meer of minder gestresst zal zijn tijdens het scheren dan ieder ander paard wat voor het eerst geschoren wordt. Daarnaast kan de merrie (die er toch naast staat tijdens het scheren, tenminste bij ons) het veulen eventueel kalmeren, als ze vastgehouden wordt door een helper en zelf een rustige uitwerking naar het veulen toe heeft. En daarnaast is jong geleerd nog altijd oud gedaan! Bijna alle Arabische paarden worden voor een show/keuring geschoren, is het niet de hele vacht dan is het wel een stuk van de manentop of het gezicht, ogen of snoet.
Wij hebben verleden jaar meegedaan aan een internationale keuring met ons veulen. Ik had gehoopt dat ze voor die tijd helemaal uit haar veulenhaar zou zijn, zodat ze niet geschoren zou hoeven te worden maar dit bleek niet het geval. We hebben haar geschoren en dit ging gelukkig heel goed. Uiteindelijk behaalde ze het kampioenschap op de keuring!
Maar ik blijf er ook bij dat er best veel gerommeld wordt met die kleine hummels voor de keuring en dat dit niet altijd noodzakelijk is!

Voor:

Afbeelding

Na:

Afbeelding

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:15

Nog een toegevoegde vraag die ik me elke keer stel als ik mensen met geschoren veulens zie of er over hoor of lees; Hoe zitten deze veulens als jaarling in hun vacht???

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 11:13

Ze zitten net zo in hun vacht als een ongeschoren veulen, dat haar zit er zo weer op, ze hoeven alleen met erge regen even binnen, maar na 2 weken kunnen ze overal weer tegen, als je de merrie wast kunnen ze ook niet buiten blijven staan in de regen.
Ik scheer mijn veulens altijd en ook degene die niet naar de keuring gaan, ze hebben het vaak bloedheet in de zomer, mini´s hebben erg dikke vachten, en ze gaan vaak mooier de winter in omdat ze hun veulenvacht tenminste goed kwijt waren, weleens jaarling shetjes in hun eerste voorjaar zien verharen?
Dat gaat zó slecht omdat er veulenvacht en wintervacht opzit, en moet je vaak alsnog scheren.

Ook volwassen dieren worden midden in de zomer meerdere malen geschoren voor de shows heeft echt geen nadelige invloed op de vachtaanmaak hoor, in de herfst krijgen ze gewoon een berenvacht voor de winter.

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 11:39

Ik vind het veels te veel poes pas.
Laat ze gewoon lekker zelf uitgroeien en ja als ze dan niet op tijd ermee zijn voor de keuring, jammer dan.
(vind ik)

Ik vind het trouwens ook raar dat de jury de veulens die geschoren zijn meer in de prijzen laat vallen.

Ook veel zeggen dan, ja anders krijgen ze het zo warm!
Nou in het wild gaat het ook gewoon en het hoort bij ze.
Ze gaan vanzelf wel in de schaduw staan en kunnen daar prima voor zorgen.
Wees al blij dat we veulens en paarden kunnen houden/fokken, maar nee hoor, ze moeten er ook nog eens top uitzien want anders krijgen ze geen goed beeld bij de keuring.
Ik ben tegen het scheren van paarden.
Dit is niet aanvallend bedoeld voor degenen die dit wel doen, ik accpecteer dat ook, maar zal er zelf nooit aan beginnen