Meestal kun je je paard gewoon volledig laten registreren bij een stamboek als het maar uit een ander officieel erkend stamboek komt.
Paarden uit het ES en NES (bijvoorbeeld de henst welcome Runner, ES) kunnen alleen in het hulpboek opgenomen worden omdat het ES en NES niet erkend zijn.
Dit soort registratieboeken (zijn namelijk geen stamboeken) voeren geen of weinig fokbeleid.
Zo mag je binnen het ES of NES fokken met je hengst als het Z is, of tot de kleurenfokkerij behoort. Welcome Runner is een voorbeeld van een bonte hengst die dus zomaar mag dekken. Al dek je met een bonte ezel, dan nog kun je ES of NES papier krijgen.
Een NRPS-merrie die je dekt met een ES of NES hengst krijgt dus alleen maar meer hulpboekpapier.
Dit is een goede zaak, want je wilt natuurlijk niet graag dat de OCD-hengst van de buurman ook een A-registerpapier oplevert.
Ik waarschuw hiervoor, omdat sommige hengstenhouders die ES of NES hengsten hebben zeggen dat ES en NES wel erkend zijn, en dat zijn ze nog niet. En zolang ze geen goed fokbeleid voeren, dan worden ze ook niet erkend. Ik ken dus mensen die op deze manier een 'waardeloos' veulen gefokt hebben.
Hieronder nog wat links en een foto van Welcome Runner waarmee momenteel veel gedekt wordt.
url]http://www.stegen.net/europees-stamboek/stallions.html[/url]
Hierin staan alle 'goedgekeurde hengsten'. Ook Brutus van de Meyershoeve (EX-NRPS, ik rij op een NRPS merrie van deze hengst, dus met volledig papier, omdat het paard geboren werd voordat Brutus afgekeurd werd)
http://www.geocities.com/stablerubywhite/bont5.html
Hierin staan afstammelingen van Runner en Runner zelf is ook te koop!!!!!!!, let vooral op de volgende tekst (hierdoor worden mensen eringeluisd!!):

Welcome Runner is E.S. Goedgekeurd en mag bij dit stamboek ook dekken. Donkerbruin bont, beschikt over veel springvermogen. Hij heeft echter wel een klein stal gebrekje, hij zuigt lucht. Maar met een band om doet hij dit echter niet.
Runner is luchtzuiger!!!
Ook de foto van hem duidt op verschrikkelijke onkunde: Wie zet nu een paard op 3 benen op de foto? Een paard opstellen doe je immers altijd in de open stand op 4 benen.