De hengst D-Day

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinne

De hengst D-Day

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 15:44

Ik ben eigenlijk op zoek naar meer informatie over D-Day (Donnerschwee x Welt As).

Hoe is de hengst qua karakter?
Heeft iemand een nakomeling van hem? Zo ja, hoe is deze qua exterieur, beweging en karakter?

Van Stal de Ijzeren Man:
D-Day; een dressuurpaardenvererver ten top. Volgens de kenner combineert D-Day de twee elementen, die we graag in een dressuurpaard aanwezig zien: het commerciële van een aansprekend paard, dat in beweging nog mooier wordt en het functionele van de atleet, die de kracht, de balans en de lichaamshouding heeft om de zware oefeningen aan te kunnen. De nakomelingen van D-Day weten de keuringen in de verschillende fokgebieden en de sport al jaren te domineren. Goed bespierde en gelijnde paarden, die zich in de basisgangen zuiver, lichtvoetig en in goede balans bergopwaarts presenteren. In 2002 behaalde zijn Zweedse dochter Synovia de kampioenstitel bij de 3-jarige dressuurpaarden. In België behaalden een van zijn dochters in 2002 de reservetitels bij de kampioenschappen 5-jarige dressuurpaarden, gevolgd door de reservetitel in de PAVO-selectie 2002 behaald door Paso Doble (D-Day – Amulet). In 2003 vervolgde het foksucces met de kampioene en reservekampioene tijdens de centrale KWPN-merriekeuring te Sevenum. In 2004 kreeg een zoon van D-Day uit een merrie van de Holsteiner Roderik (v. Ramiro) het groene licht voor de Zweedse fokkerij. Afgelopen jaar werd de verervingskracht van D-Day nogmaals bevestigd door zijn Zweedse dochter Synovia, die het Zweedse kampioenschap voor 6-jarige dressuurpaarden op haar naam wist te schrijven. Naast Synovia werden tevens nog een tweetal andere D-Day dochters geselecteerd voor deze kampioenschappen. Ook in de USA wordt de nafok van D-Day inmiddels met veel enthousiasme ontvangen, waarbij zijn zoon Dacardo gedoopt is tot de droom van de Amerikaanse dressuur. D-Day’s 3 jaar en oudere nakomelingen worden wereldwijd met veel succes uitgebracht in de internationale dressuursport tot en met de Grand Prix. Gedurende het dekseizoen 2006 zal D-Day gestationeerd zijn bij Hengstenhouderij Thijs van Veen te Steenwijkerwold.
D-Day: Uw sleutel tot succes!

D-Day is goedgekeurd voor K.W.P.N., Oldenburg en Zweden

Mij spreekt de hengst erg aan, maar ik vroeg me even af wat de mensen ervan vinden die ermee gefokt hebben/de hengst kennen.

Fokt de hengst vaak schimmel door?

Desiree

Re: De hengst D-Day

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 15:57

HIj fokt lang niet altijd schimmel door. MAar hij heeft wel een verkleinende factor in zijn vererving. Dat wil niet zeggen dat al zijn nakomelingen klein zijn. MAar er zitten wel veel e ponies tussen.

WAT kleur betreft kun je hier eens kijken hoe hij fokt:
http://www.paardenfokken.nl/progeny.php?horseid=633

AFstammelingen van D day en de kleur staat er bij vermeld.

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:00

Tinne: Linde heeft vorig jaar een Hengstveulen van D-day gehad. Voorlopig is deze Gitzwart maar dat kan nog veranderen.
Alive heeft een enorme mooie zelfhouding en beweegt meer dan goed, hij heeft daarnaast een erg fijn en meegaand karakter.
Ik denk wel dat je een merrie met maar moet hebben want zoals gezegd D-Day wil nog weleens wat klein vererven.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 16:02

Ik wist niet dat hij klein fokte. Zelf is hij niet zo klein toch? *kijkt het even na*
1.67m zie ik.

Misschien een stomme vraag, maar hoe komt het dan dat hij kleiner doorfokt? Zijn zijn voorouders kleiner?

damour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:05

Wij hebben een prachtige gitzwarte D-pony van D Day.
Van de moeders kant weet ik niet hoe groot die was.Maar het is een prachtig gebouwde 4 jarige met bijzonder goede bewegingen en hij springt als de beste.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:54

Tinne schreef:
Ik wist niet dat hij klein fokte. Zelf is hij niet zo klein toch? *kijkt het even na*
1.67m zie ik.

Misschien een stomme vraag, maar hoe komt het dan dat hij kleiner doorfokt? Zijn zijn voorouders kleiner?

Guidam is ook een hele heer qua maat. Maar hij komt uit een moeder van 1.59m en ook hij heeft een verkleinende factor. Als jij een groot fokkende merrie hebt, is dat echter niet zo erg.

Ik weet niets van de maten van de ouders van D-day.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 09:33

Wij hebben een Clint Eastwood uit een merrie van D-Day.

Die merrie meet 1,64 en komt uit een merrie van Ulft.

Onze jaarlinghengst (van Clint Eastwood dus Tong uitsteken ) is een hele flinke!

Ik heb eens een vos van D-Day gekend. Die heette O-Day (hoe toepasselijk? Clown ) en die liep heel fijn.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:35

Ik ken er een die is toch wel dik 1.70! Een bijna helemaal witte schimmelmerrie die Odaymie heet! Is iets overbouwd maar kan strekken als de beste!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 08:01

Ik heb een 2 jarige D-Day, voor foto's zie profiel, het is een schimmel.
Je hebt 50% kans op een schimmel.
D-Day's moeder is 1.60m, waarschijnlijk komen daar de kleintjes vandaan.
Mijn 2 jarige is niet bepaald klein, hij meet op 2-jarige leeftijd 1.68m maar hij komt dan ook uit een moeder van 1.72m.
Kwa karakter is hij koeler dan zijn moeder, die is nogal heftig met alles. Hij heeft voorzover ik kan zien het gangenwerk van zijn vader geerft.

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 18:59

Irmaz: Mooi dier!!!
Mijn D-day is morgen 1 jaar en een hele bink. Zijn maatje is een grote Sandro Hit van April en Alive is net zo groot!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 19:10

Jollyjoker: Thnx! Bloos

Heb jij een wat recentere foto van jouw D-Day? Ik ben benieuwd of ze wat op elkaar lijken.

mel77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 23:05

Ik heb zelf 2 d- day's gehad en ik ken iemand die ereen heeft.

Die van mij waren een schimmel en een bruine, beide niet groot.
Eentje was 1.57m en de andere 1.61m
Allebij heel goed bewegen, braaf in de omgang, de schimmel was wel in de omgang kijkerig.

Beide temperamentvol met rijden, vlug en gevoelig, als je ermee om kon gaan had je er super paarden aan want ze wilde voor je werken.
De schimmel was wat rillerig en kijkerig.

Die ik ken was ook een E maat, rillerig, kijkerig en niet zo makkelijk te rijden. Wel lief in de omgang en ook goed bewegen.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:44

Kit_for_ever schreef:
Ik ken er een die is toch wel dik 1.70! Een bijna helemaal witte schimmelmerrie die Odaymie heet! Is iets overbouwd maar kan strekken als de beste!

dat is die van mij! Haha!

Dit is dus Odaymie: (D-Day x Rex Magna)

Afbeelding

Afbeelding

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 20:13

Mijn vriendin heeft een D-day, helaas ook klein gebleven, ongeveer 1.58, hij heeft bij de pony's Z1 gelopen, al op 7jarige leeftijd. Hij is nu 10jr en loopt bij de paarden.
Zijn karakter is slecht: dominant, bijten, slaan.
Zijn bewegingen zijn super, en onder het zadel is het een heerlijk dier.
Maar ik vind hem meer nadelen hebben dan voordelen..

Hij is trouwens wel donkerbruin, zonder aftekening, en heet DayDream