Dekken of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linny2

Dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 17:14

Géén idee of het hier goed staat;

Ik heb een new-forest merrie van 3 jaar oud.. Ik wil haar laten dekken maar weet ook dat er een hoop nadelen aanzitten, maar ook voordelen!
Mijn vraag was; Zou ik haar nu al laten dekken of gewoon nog rustig een jaartje wachten.. Ik wil doen wat het beste is voor me paardje, ik vraag me dus af of het nog te jong is..
Bedankt alvast Knipoog

kiggen

Re: Dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 17:27

drie jaar is zeker niet te jong .heb al van paarden gehoord die van af 2jaar waren gedekt.
als ik jouw was zou ik haar laten dekken . maar daar beslis je zelf over

groetjes kiggen

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 17:32

op zich kan je der op deze leeftijd laten dekken,

maar omdat het nu al juli is zou ik wachten als ik jouw was.

wand wie zegt dat het in 1x lukt, en word wel steeds later in het jaar..

zie je ook aan mijn merrie, die is ook 3 en word nu voor de 3de keer al gedekt omdatze steeds leeg blijft....

dus als ik jouw was zou ik een jaartje wachten en volgend jaar mei ergens beginnen...

ben benieuwt wat je kiest!

kiggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 22:29

ben het helemaal een smet melanie .laat je wel ff horren wat je hebt gekozen

linny2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 09:07

Ja ik ben er nog over na aan het denken.. Ik zou graag wat meer meningen horen maar er posten niet zoveel mensen Clown
Als ik het weet laat ik het horen!
Ik vind wel wat melanie zegt.., het wordt steeds later in het jaar..
Ik denk er nog over ik laat het weten Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 09:16

Onze 2 Friese merries op stal, waaronder mijn merrie, zijn beide in Mei gedekt, ook 3 jaar oud.
Technisch gezien zou je al vanaf 2de jaar kunnen dekken, maar dat vind ik persoonlijk weer te jong omdat ze nog wel een beetje de kans moeten krijgen te groeien.

Maargoed, het kan dus heel goed Lachen .
Ben benieuwd wat het gaat worden!

BeauGeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 11:07

Op zich kan het inderdaad qua leeftijd. Ik ken ook paarden die met 2 al gedekt worden. Maar ik denk wel dat het beter is als een paard zich eerst wat meer ontwikkeld heeft. En als je toch twijfelt, kun je het denk ik beter een jaartje uitstellen. Ik neem aan dat je je ook goed wil verdiepen in de keuze van hengst, dus neem gewoon de tijd zou ik zeggen... Vier is ook nog hartstikke jong. Veel succes met je keuze!

skippykeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 09:47

ik zou ze laten dekken de mijne is ook op haar 3 jaar gedekt geweest en alles is prima verlopen (we wisten zelfs niet dat ze drachtig was toen we ze kochten we kwamen ermaar pas achter toen ze 10 maanden drachtig was dus op toen ze bijna 10 maanden drachtig was ging ik nog op jumping Boos! schaam .... maar we wisten het niet ) grtjs

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 18:14

qua leeftijd vind ik het geen probleem. weet niet of ze al ingereden is en wanneer je dat van plan was?
Als je dr nu nog laat dekken, zou ik haar volgend jaar met veulen aan de voet niet gaan inrijden.
Is ze al ingereden, kan je haar door te dekken een pauze geven en dan ergens in de zomer of na afspenen veulen opnieuw oppakken.
Is ze nog niet ingereden en laat je haar pas volgend jaar dekken, dan heeft ze een veulen als ze vijf is en kan je er volgend jaar eerst lekker mee aan de slag, nadien op rust tot het veulen afgespeend is...

je hebt heel wat mogelijkheden...
als het niet dringt, zou ik voor de laatste optie gaan: volgend jaar licht inrijden en laten dekken en dan het jaar daarop genieten van het veulen en na het afspenen het werk weer wat oppakken.
In feite zou je ook voor deze versie maar dan een jaar eerder (dus nu nog dekken en inrijden) kunnen gaan, maar ik vind het toch ook al vrij laat op het jaar worden...