Future x flemmingh, 3 jaar, goed idee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Goof89

Future x flemmingh, 3 jaar, goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 14:16

Hey,
Ik heb een klein vraagje, ik ben op grote zoektocht naar een nieuw paard. Ik ben een gevorderde ruiter van 17 (rij al 11 jaar).
Vorige week bereed ik een paardje van 3, hij was een dikke maand onder het zadel, nu omdat ik nog geen ervaring heb met jonge paarden (buiten 1tje, heb ooit is een pony opgeleerd, maar dat ging erg makkelijk) wil ik graag wat meningen van andere hebben.
Het paard zelf was wel braaf, wel kon ik hem nog niet goed op de hoefslag zetten en bv in voltes draaide hij nog niet zo goed door en hij keek ook nog naar erg veel. Als ik hem zou nemen, zou ik hem dan door een meer ervaren ruiter nog laten berijden ? Of komt dit met mijn eigen lessen zoizo in orde? En hoelang duurt het voor dit paar zijn hele basis kent?
Is het ook verstandig om al 17 jarige al zo’n jonge te nemen? Ik ben zeker bereid om hem veel te leren want dit is volgens mij ook een hele ervaring om je eigen jonge paardje vanalles te leren. Ik kan me er nu ook 3 maand continu mee bezig houden (vakantie).
Dan heb ik nog een vraagje over z’n afstamming, het is een Future (zoon Florestan 1) x Flemmingh x Samber ( vader moeder moeder). Geven deze hengsten in het algemeen bravere paarden of zijn ze meer van de lastige soort. Van samber had ik gelezen dat hij vrij lieve paarden geeft.
Alvast bedankt !

Anoniem

Re: Future x flemmingh, 3 jaar, goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 14:56

Op papier moet ie superbraaf zijn. Of ie dat in het echt ook is heb je kunnen bekijken.

Je zegt dat je een gevorderde ruiter bent, wat versta je daar onder? En wat zijn je plannen met het paard?

Goof89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 15:07

ik rijd geen hoog dressuurniveau maar ik rij het paard goed met de zit en ben al vele lastige ponys gewoon. Met grote paarden heb ik wel niet zoveel ervaring, het zitten bv in draf is veel heviger, dit moet ik bv wel nog gewoon worden.
Ik heb mn vorige pony helemaal nageeflijk moeten leren maken en met het been leren rijden, ik heb al dus al wel ervaring met paarden, en niet alleen met 'automatische beestjes'. Mijn ambitie is gewoon een paardje waar ik wat hoger mee kan, wat wedstrijden mee doen en we zien wel hoe hoog je geraakt, ik ben niet op zoek naar het grand prix paard.. wel een leuk paardje waar ik me mee kan bezg houden en waar toch enige toekomst in zit.
Alvast bedankt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 15:25

Future x Flemming x Samber Cool
die afstamming klinkt wel heel braaf Haha!

op zich hoeft het geen problemen te geven mits er wel goede begeleiding is
hoe vaak heb je les per week?
en komt ie thuis te staan of in pension?

verder is de 1e winter meestal het moeilijkst
dat worden ze wat sterker en hebben ze meer balans
en dat met de winterkou erbij kunnen ze toch wel een beetje stout worden (maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn)
misschien is het een idee om hem de koudste wintermaanden door iemand (die rijtechnisch goed kan rijden) door laten rijden
dan zou ie volgend voorjaar B/L klaar kunnen zijn en heb je de moeilijkste periode achter de rug
succes met je beslissing

Goof89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 15:51

Hij zou op stal staan, tot oktober zou hij overdag op de wei kunnen staan.
Dat hij nu nog heel erg kijkerig is gaat dan vanzelf over als hij alles wat kent?
Ik had vroeger al een ponytje opgeleerd maar die was helemaal niet kijkerig enz dermee
Bedankt voor de reactie Lachen

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 16:05

Goof89 schreef:
Hij zou op stal staan, tot oktober zou hij overdag op de wei kunnen staan.
Dat hij nu nog heel erg kijkerig is gaat dan vanzelf over als hij alles wat kent?
Ik had vroeger al een ponytje opgeleerd maar die was helemaal niet kijkerig enz dermee
Bedankt voor de reactie Lachen

dus als ik het goed begrijp kan hij s'winters overdag niet naar buiten?
persoonlijk vind ik dat een paard (en zeker een jong paard) minimaal 4/5 uur naar buiten moeten kunnen in een bak/paddock
ik zou zelf nooit een paard 24 uur per dag in een box zetten dat is vragen om problemen
kijkerigheid kan de leeftijd zijn, maar sommige blijven er altijd last van houden

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 17:31

"Ik ben een gevorderde ruiter van 17 (rij al 11 jaar)."

Alleen deze zin zegt mij al dat zo'n jong paard geen goed idee is.
En zo'n jong dier hele dagen op stal zetten in de winter is ook niet verstandig.

Goof89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 18:18

Dit is gewoon om een algemeen beeld te geven, dat ik niet net begin te rijden.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 19:43

Ik rij nu een Future x Kelvin (jonge Flemmingh). Best een braaf dier hoor!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 20:12

Een paard van 3 jaar die net een maand onder het zadel is zou ik lekker voorwaarts (neerwaarts) rijden ipv voltes en weet ik veel wat. Eigenlijk zou ik hem nu lekker het land op gooien en volgend jaar voorjaar er weer vanaf trekken. Lekker s winters buiten spelen. Zulke jonge dieren moet je niet op stal zetten en je kunt er ook zeker niet al 6 a 7 dagen p.w. op gaan rijden. Hooguit 3 á 4 keer per week rustig rijden.

Uit je verhaal maak ik op dat je voor de leeftijd en logischerwijs het niveau van het paard er al veelste veel mee wilt doen en dat moet je nu juist niet doen wil je er over 5 jaar nog steeds plezier mee hebben.

greetjebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 20:22

gabyfedde schreef:
"Ik ben een gevorderde ruiter van 17 (rij al 11 jaar)."

Alleen deze zin zegt mij al dat zo'n jong paard geen goed idee is.
En zo'n jong dier hele dagen op stal zetten in de winter is ook niet verstandig.

Dit vind ik een beetje een vreemde opmerking. TS kan heel geschikt zijn voor een jong paard. Of juist helemaal niet geschikt, dat kan even goed. Ik denk dat een jong paard vooral een ruiter moet hebben die:
1) niet angstig is -> óf de ruiter brengt de angst over op het paard, óf het paard maakt misbruik van de angst en wordt de ruiter daardoor de baas. 2) een goede zit (balans) heeft -> als de ruiter er continu naast ligt zal het paard er een rodeo-spelletje van gaan maken
3) veel geduld heeft -> tsja, das bij paarden sowieso een pré... maar met jonge paarden echt een vereiste
4) consequent is -> eigenlijk een vereiste voor iedere opvoeder/opleider/africhter
Deze eigenschappen hebben m.i. niet zozeer met leeftijd te maken en ook niet per definitie met aantal jaren ervaring. Als ik dan hieronder lees hoe TS de eigen ervaring omschrijft dan klinkt dat nog helemaal zo gek niet. En zeker niet in combinatie met het 'brave' bloed. Goede instructie is natuurlijk altijd handig, juist bij het opleiden van een jong paard. Als je altijd in je eentje zit te prutsen kom je al gauw 'vast' te zitten.

Met het laatste ben ik het overigens wel geheel eens. Een paard hoort overdag lekker los te kunnen. Het is al eerder gezegd: de winter van 3 op 4 jaar oud (en van 4 op 5 soms ook nog) is vaak erg lastig. Een jong paard wordt dan al snel té fris in de winterkou, en als je ze dan niet buiten doet worden ze (ook voor de ervaren ruiters) af en toe levensgevaarlijk!

(Ook ben ik het geheel eens met wat Sammie hierboven schreef!)

mieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 12:41

het is een prachtig beest, staat op sporthorses als ik het goed heb??

ik heb ook een jonge future en die heeft nog nooit 1 stap verkeerd gezet . zo lief en braaf ook in de omgang een schat

flemmings hoor ik ook geen problemen bij meestal zeer braaf

ik zou het gewoon doen als je gevoel er goed bij is.

het is logisch dat hij nog niet echt super voltes draait en op de hoefslag blijft, hij is nog maar net onder het zadel, dat komt vanzelf goed. ( met les uiteraard).

hij moet gewoon uren maken en samen aan elkaar wennen

Goof89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 12:51

Jaja dat is em Lachen was ook meteen verkocht, kga em zeker nog is gaan rijden en met mn begeleider ook eens gaan en dan zien we wel
Bedankt voor de reacties:)