gabyfedde schreef:"Ik ben een gevorderde ruiter van 17 (rij al 11 jaar)."
Alleen deze zin zegt mij al dat zo'n jong paard geen goed idee is.
En zo'n jong dier hele dagen op stal zetten in de winter is ook niet verstandig.
Dit vind ik een beetje een vreemde opmerking. TS kan heel geschikt zijn voor een jong paard. Of juist helemaal niet geschikt, dat kan even goed. Ik denk dat een jong paard vooral een ruiter moet hebben die:
1) niet angstig is -> óf de ruiter brengt de angst over op het paard, óf het paard maakt misbruik van de angst en wordt de ruiter daardoor de baas. 2) een goede zit (balans) heeft -> als de ruiter er continu naast ligt zal het paard er een rodeo-spelletje van gaan maken
3) veel geduld heeft -> tsja, das bij paarden sowieso een pré... maar met jonge paarden echt een vereiste
4) consequent is -> eigenlijk een vereiste voor iedere opvoeder/opleider/africhter
Deze eigenschappen hebben m.i. niet zozeer met leeftijd te maken en ook niet per definitie met aantal jaren ervaring. Als ik dan hieronder lees hoe TS de eigen ervaring omschrijft dan klinkt dat nog helemaal zo gek niet. En zeker niet in combinatie met het 'brave' bloed. Goede instructie is natuurlijk altijd handig, juist bij het opleiden van een jong paard. Als je altijd in je eentje zit te prutsen kom je al gauw 'vast' te zitten.
Met het laatste ben ik het overigens wel geheel eens. Een paard hoort overdag lekker los te kunnen. Het is al eerder gezegd: de winter van 3 op 4 jaar oud (en van 4 op 5 soms ook nog) is vaak erg lastig. Een jong paard wordt dan al snel té fris in de winterkou, en als je ze dan niet buiten doet worden ze (ook voor de ervaren ruiters) af en toe levensgevaarlijk!
(Ook ben ik het geheel eens met wat Sammie hierboven schreef!)