Heb "mijn" veulens hier vanaf dag 1 het halster om gehad wanneer ze naar buiten gingen. Momenteel is de kleine hier 3 weken en meneer loopt keurig mee aan het halster, kan m zo om doen en hij staat ook al keurig vast aan de muur...
Ik ben er ontzettend voor om een veulen de eerste weken al zoveel standaard dingen te leren, daar heb je zijn/haar hele leven nog profijt van!
In het begin hebben we het halster om gedaan door het veulen vast te pakken: Er achter gaan staan en het als het ware omarmen, arm voor de borst langs, waardoor...als het protest levert, je hem/haar tegen je aan kunt drukken. Beetje paniek is vanzelfsprekend. Op dit soort momenten moet je juist doorgaan en loslaten zodra het halstertje om is. Vanzelf leren ze dan: Als het halster om is, is het klaar. Laat je eerder los, dan zullen ze dit zien als ontsnappingsmethode.
Ben begonnen in de stal met halster om doen. Later heb ik het in het land gedaan, al kostte dat wel iets meer vang-snelheid van mezelf, maar dat was 3 dagen en toen bleef meneer ook al braaf staan. (en momenteel komt hij het halster zowat halen)
Meelopen was in het begin: Hand achter de bil langs en opduwen (en als dat moest resulteren in vooruit duwen, zonder lopen...so be it). Zodra hij liep bevestiging door vrijheid, dus hand van zijn bil af. Momenteel wil ik dat hij meer leert reageren op druk, dus nu trekken we hem iets naar voren en dat doet hij ook netjes. Dit kan misschien hard lijken, maar we trekken m gewoon met alle macht naar voren. Het zelfde idee als: Knoop m aan de merrie vast...merrie loopt door...dan wordt hij ook meegesleept en leren ze vaak aardig snel meelopen. Ditzelfde voeren wij dus ook uit. Hierdoor leren ze mee te lopen op druk en dat 'gaan zitten'-idee leuk verzonnen is, maar geen nut heeft.
Daarnaast gaan we hier overigens ook geen moeilijkheden uit de weg...zoveel mogelijk leren vanaf jongs af aan. Bijv: We hebben hier twee paden vanuit het weiland. Een grote waar drie draden open moeten en een smallere waar 1 draadje open moet. Nu vinden sommigen die smallere wat eng, maar dit leren we het veulens dus gelijk aan, dat hij gewoon er door kan lopen.
Vaststaan ben ik mee begonnen rond dat ie een week was. Gewoon vast geknoopt en vermaak je maar. Hij is toen twee keer gaan hangen. Lekker laten hangen en dat was dan ook maar kort of hij deed weer stap naar voren en dacht: Dit is toch handiger. Voordeel van een veulen is: Als ze echt lang blijven hangen kun je ze altijd zelf nog naar voren duwen. Is een paard ouder, dan doe je dit niet even 123 meer.
Verder nog een onderdeel waar ik vrij verbaasd over stond, dat hij dat al door had: een zware NEE snapt hij schijnbaar en zodra ik dat zeg, staat ie aan de grond genageld. Erg handig dus wanneer hij iets doet wat niet gewenst is.