Hoe leren jullie het wennen aan het halster?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fleury

Hoe leren jullie het wennen aan het halster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 13:21

Op welke manier laten jullie je veulens aan het halster wennen? 1 keer om en omlaten of even om en dan weer af?
En hoe krijgen jullie het halster aan bij de veulens? Houd je op wanneer het veulen begint tegen te sputteren of ga je door? Op welke plaats? In de wei, in de stal met moeder of zonder moeder?
Ik ben benieuwd naar jullie methodes. Het veulentje van Brenda is namelijk toe aan een halstertje en ik ben begonnen met overal te aaien en ook achter en aan de oren zitten. Nu dus het halstertje om en hij gaat er met zijn neus in maar dan de gesp vastmaken, daar moeten ze toch wel even goed stil voor staan wat dus onder protest gebeurd. Nu wil ik liever geen in paniek zijnd veulen dus echt doorgaan zla ik niet doen. Dit was gewoon in de wei.
Of is het juist beter om in 1 keer aan te doen ondanks de protest?

Soetekind

Re: Hoe leren jullie het wennen aan het halster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:27

als het veulen 3 dagen oud is krijgt het bij mij een halster om,.. zo vroeg mogelijk mee beginnen... gewoon omlaten, maar er wel regelmatig aanzitten en natuurlijk groter maken, ook meenemen aan het touw, zodat het zelfstandig leert lopen, wel met de moeder erbij,, maar voor de moeder ofzo
elke dag de voetjes optillen, en als je na een paar weken de merrie weer gaat rijden dan maak je het veulen vast naast de moeder aan een hoge ring, (kan het veulen zn nek niet breken) want sputteren doen ze toch wel...
vooral boven het veulen blijven staan,, en niet over je heen laten lopen,. jij bent de baas! anders krijg je een heel vervelend veulen...
al de veulens die ik verkoop staan ook bekend om hun makheid,, hoe meer je ze door de handen hebt hoe beter,.. maar dan wel op jouw manier! en niet de manier van het veulen!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:28

Persoonlijk doe ik daar niet zo moeilijk over. Na een dag of 3 gaat het halster even op en bij het naar de wei brengen ook. Het veulen loopt naast de moeder aan het halster en leert zo gelijk aan een touwtje lopen. In de wei gaan halsters af. Als een veulen tegenstribbelt pak ik gewoon even door. Ik stop iig nooit als een veulen tegenstribbelt. Dan heeft het veulen "gewonnen" en begint de strijd de volgende keer weer opnieuw. Daar heb ik geen zin in.

mirrex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 08:59

hoi hoi,

ook als het veulen tegenstribbelt gewoon even doorpakken (uiteraard doe je dit op stal)
de eerste paar dagen gewoon los meenemen naar de wei en dan een keer halstertraining geven..
touwtje eraan mams aan het touwtje en wandelen maar. In het begint zul je wel wat verzet krijgen, pak het veulen dan bij hals en kont dun druk het verder, als ie begint te springen het touw goed vast houden. Het komt geregeld voor dat ze dan het evenwicht verliezen en vallen (daarom altijd in de wei of zandbak beginnen zodat ze zich niet bezeren) het klinkt erger dan het is hoor..
het veulen zal dan zo onder de indruk zijn dat ie netjes mee wandeld en dan is de klus geklaard.
NOOIT OP STAL HET HALSTER OMHOUDEN (zal niet het eerste veulen zijn dat zich ophangt aan een uitstekend ietswaarvan jij het bestaan niet eens weet)
succes

ps laat even weten hoe het is gegaan

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 09:12

en als het veulen echt niet wilt lopen ermee, dus benen wijd... en er is geen land meer mee te bezeilen..... hoe"pak" je dan door?

mirrex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 09:20

hoi hoi,

dan pak je het veulen bij borst en kont en druk je zachtjes naar voren, wel zorgen dat mama in de buurt is, het kan zijn dat je dit meerdere keren moet doen..
je moet er dan wel rekening meehouden dat hij/zij opeens wegschiet hou dan het touw wel goed vast, (anders heb je een prob als het veulen losloopt met touw) blijven herhalen totdat het veulen wel wil lopen

wij hebben een keer een arab veulentje (echt een eigenwijze tante) gehad die het meelopen ook niet zag zitten.. ze is wel 5 a 6 keer gevallen totdat ze het opgaf en netjes mee wandelde
en nee ze is hierdoor niet bang geworden of qua gedrag veranderd, je moet er even doorheen dan heb je een veulentje dat netjes meeloopt

succes

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 10:38

Kijk anders ook even bij dit topic (gaat ook over veulen halstermak maken en laten meelopen aan halster):

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?sid=&f=59&t=583018

Ik heb zelf meteen de eerste dag halstertje omgedaan, even laten zitten en weer afgedaan (met zijn tweeen, één houdt veulen vast -zeg maar even omhelzen armen om borst en kont - en de ander halster om en later afdoen), 2e en 3e dag opnieuw. Op de derde dag ging het al alleen, veulen bleef netjes staan bij het halster omdoen.

Laten meelopen aan halster uiteraard pas later gedaan, ik denk met twee of drie weken ofzo. Ook met zijn tweeen begonnen. Lang touw aan het halster vast en in een achtje om het veulen heen (zoals bij de verwijzingen in het andere topic). Mijn dochter trok van voren een beetje aan het touw wat dus aan het halstertje vastzat en ik gaf de impuls vanachter door haar kontje naar voren te trekken. Bij iedere stapje meteen belonen Haha! . Dat had ze wel snel door, na een dag of vier geprobeert zonder achtje eromheen en ging ook goed. Soms nog even een terugval, weer terug naar achtje om haar heen en het gaat weer goed.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 11:36

Heb "mijn" veulens hier vanaf dag 1 het halster om gehad wanneer ze naar buiten gingen. Momenteel is de kleine hier 3 weken en meneer loopt keurig mee aan het halster, kan m zo om doen en hij staat ook al keurig vast aan de muur...

Ik ben er ontzettend voor om een veulen de eerste weken al zoveel standaard dingen te leren, daar heb je zijn/haar hele leven nog profijt van!

In het begin hebben we het halster om gedaan door het veulen vast te pakken: Er achter gaan staan en het als het ware omarmen, arm voor de borst langs, waardoor...als het protest levert, je hem/haar tegen je aan kunt drukken. Beetje paniek is vanzelfsprekend. Op dit soort momenten moet je juist doorgaan en loslaten zodra het halstertje om is. Vanzelf leren ze dan: Als het halster om is, is het klaar. Laat je eerder los, dan zullen ze dit zien als ontsnappingsmethode.
Ben begonnen in de stal met halster om doen. Later heb ik het in het land gedaan, al kostte dat wel iets meer vang-snelheid van mezelf, maar dat was 3 dagen en toen bleef meneer ook al braaf staan. (en momenteel komt hij het halster zowat halen)

Meelopen was in het begin: Hand achter de bil langs en opduwen (en als dat moest resulteren in vooruit duwen, zonder lopen...so be it). Zodra hij liep bevestiging door vrijheid, dus hand van zijn bil af. Momenteel wil ik dat hij meer leert reageren op druk, dus nu trekken we hem iets naar voren en dat doet hij ook netjes. Dit kan misschien hard lijken, maar we trekken m gewoon met alle macht naar voren. Het zelfde idee als: Knoop m aan de merrie vast...merrie loopt door...dan wordt hij ook meegesleept en leren ze vaak aardig snel meelopen. Ditzelfde voeren wij dus ook uit. Hierdoor leren ze mee te lopen op druk en dat 'gaan zitten'-idee leuk verzonnen is, maar geen nut heeft.
Daarnaast gaan we hier overigens ook geen moeilijkheden uit de weg...zoveel mogelijk leren vanaf jongs af aan. Bijv: We hebben hier twee paden vanuit het weiland. Een grote waar drie draden open moeten en een smallere waar 1 draadje open moet. Nu vinden sommigen die smallere wat eng, maar dit leren we het veulens dus gelijk aan, dat hij gewoon er door kan lopen.

Vaststaan ben ik mee begonnen rond dat ie een week was. Gewoon vast geknoopt en vermaak je maar. Hij is toen twee keer gaan hangen. Lekker laten hangen en dat was dan ook maar kort of hij deed weer stap naar voren en dacht: Dit is toch handiger. Voordeel van een veulen is: Als ze echt lang blijven hangen kun je ze altijd zelf nog naar voren duwen. Is een paard ouder, dan doe je dit niet even 123 meer.

Verder nog een onderdeel waar ik vrij verbaasd over stond, dat hij dat al door had: een zware NEE snapt hij schijnbaar en zodra ik dat zeg, staat ie aan de grond genageld. Erg handig dus wanneer hij iets doet wat niet gewenst is.

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:16

Bij ons veulen was het inderdaad ook een groot probleem, Prince verwijst ook al naar ons topic.
Uiteindelijk hebben we het bij Silke weten te doorbreken door in het hokje te gaan oefenen. We hebben een keer het halster omgedaan en konden haar daarna bijna niet meer bij haar hoofd aanraken en als je buiten het halster dan toch een keer vast kon pakken, trok ze je arm bijna uit de kom (ik heb er zelfs een keer een paar meter in de drek achter haar aan gesleept). Toen we uiteindelijk voor het schuilhok een soort deur hadden gemaakt en daar zijn gaan oefenen, ging het veel beter. Ze kan dan niet zo ver weg komen en niet zoveel kracht opbouwen. Eerst vastpakken aan het halster, lekker kroelen over haar hoofd terwijl ze veulenbrokjes kreeg en toen langzaam het touw geintroduceert, eerst alleen aan het halster vast, later een stapje vooruit en achteruit etc.
Toen dat goed ging de stap naar buiten aan het touw gewaagd en een keer hebben we echt alle hoeken van het weiland gezien. Maar daarna was het oke. Ze loopt nu voorbeeldig aan het touwtje mee en steekt haar neusje zelf door het halster als je het haar voorhoud.

Ook dat NEE werkte bij ons verbazend goed

En onthoud; het is vooral een kwestie van geduld.
Blijf met veel rust en vertrouwen oefenen, beloon ieder miniskuul klein stapje in de goede richting en forceer niets

Echt waar, uiteidelijk gaat het lukken!

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:18

Bij ons krijgen ze ook al gelijk de eerste dag een halstertje om en gaan gelijk aan het touw mee naar buiten.
Ze weten niet beter. En de een doet er moeilijk over en de ander loopt gewoon netjes mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:03

Ik doe het als ik de merrie op stal heb even om en als ze de wei weer in gaan af. De eerste keren gaat het in de stal makkelijker, staan ze met de kont in de hoek en kunnen ze niet weg. Ik knoop ze dan ook een paar keer vast, kennen ze dat ook maar weer.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 08:58

Ja, ik had het ook in de stal gedaan, veulen in de hoek, neusje erdoor, ging allemaal super. Maar toen, dat stuk achter de oren en dan die vervelende gesp! Als dat nou gewoon klik klaar was geweest dan had het allang om gezeten, ik heb echt een tijd lang kunnen proberen om het vast te maken, veulen sputterde wel tegen en daardoor lukte het telkens niet om die gesp vast te maken! En toen hij uiteindelijk helemaal wegliep kon ik het niet meer vasthouden zonder te moeten trekken of tegen mama de butsen.
En ik ben er pas weer vrijdag en het veulen wordt ouder en ouder.........

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 09:22

Gewoon rustig blijven, niet laten opjutten.
Misschien kun je nog iemand vragen om te helpen het veulen vast te houden, of over de schoft te kroelen terwijl je met het halster bezig bent.
En inderdaad, waarom die veulenhalsters van die rare gespen hebben ?!? echt een drama...

skippykeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 09:34

na een paar dagen dee ik het halster om en ik liet het 1 dag en 1 nacht aan en dan dee ik het op stal af en op de wei aan en nu laat ze dat goed toe en loopt ze al goed mee in de hand Lachen

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:50

Wanneer je eenmaal het halster om hebt zou ik hem aan het touw leren lopen op de NHS manier. Onder het subforum van natural horsemanship staat een topic over een tinkerveulen dat op die manier aan het halstertouw leert lopen.
Ik heb dat ook met Silke geprobeert en het werkte fantastisch, terwijl ze op de "normale" manier alleen maar erg hard ging trekken.