Overdosis wormenkuur schadelijk voor veulen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ribay

Overdosis wormenkuur schadelijk voor veulen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 22:41

Tja, de vraag spreekt voor zich denk ik.....

Ben me rot aan het zoeken op internet maar kan er niks over vinden.
Heb vanavond mijn veulen ontwormd, en heb me vergist!! Huilen
Het ringetje stond niet goed, tja dom dom maar nu niets meer aan te doen!!!
Het gaat er ook niet om dat ik beter op had moeten letten, want dat weet ik zelf wel,
maar kan het veel kwaad???

Ben benieuwd of hier wat deskundigen zijn op dat gebied, die me er irets nuttigs over kunnen vertellen.

nd423

Re: Overdosis wormenkuur schadelijk voor veulen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:47

Hoeveel te veel heb je gegeven?

Merr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:48

Een klein beetje teveel is niet erg.
Maarja het ligt er natuurlijk aan hoeveel je teveel hebt gegeven...

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:57

hoe oud is je veulen? als het diertje nog geen 14 dagen oud is dan is de bloed/hersen barriere nog niet volledig ontwikkeld. Het beestje kan dan een hersenletsel oplopen. Als het veulen ouder is en het 'gewoon' een overdosis is, dan heb je dezelfde risico's als wanneer je een volwassen paard een overdosis geeft... Ik weet wel niet precies wat er gebeurd bij een 'normale' overdosis.

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 23:00

en wat heb je gegeven? OVer het algemeen valt overdoseren wel mee, sommige middelen mag je al de dubbele dosis geven. Hangt van de werkzame stof af.
Lees de bijsluiter er maar eens op na, wordt je vaak al veel wijzer van.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 23:04

Idd. hoe oud is het veulen, daar draait het om. Als het om een heel jong veulen gaat zou ik hem de komende dagen even goed in de gaten houden. Bij oudere veulens kan tot 10x overdoseren met ivermectine niet zoveel kwaad. Equest is veilig tot 4x overdoseren bij een volwassen paard maar voor een veulen mag je dit geloof ik niet eens gebruiken. (of was dat de equimax?)

nd423

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 23:08

Je hebt een PB

Ribay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 07:42

Bedankt voor de snelle reacties.
Vind het nog steeds vreemd dat er over overdosis niets vermeld staat in de
bijsluiter. Maar goed,
alles lijkt oke, veulen is vanacht goed in de gaten gehouden en tot nu toe reargeert
ze er totaal niet op. (gelukkig!!)

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 10:47

Als de wormenkuur geschikt is voor veulens, is er niets aan de hand, Equimax mag je pas met 14 dagen geven, maar daarna is er ook niets aan de hand. Ze zijn hierop getest. Wees gerust.

Ribay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 12:42

Dank je wel Brennie. Dit blijkt ook wel, want er is nog steeds niets te merken aan het veulen. Zal nu ook niet meer komen is al 18 uur geleden dat ik het gegeven heb.

Kon het me ook al niet voorstellen omdat er niets van op de bijsluiter staat. Wanneer het echt gevaarlijk is zouden ze dat toch wel erop zetten?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:03

Ik heb toen een lezing van Equimax en Eraquell bijgewoond, en ik geloof dat je wel 10x kon overdoseren zonder gevolgen.....

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:13

Op de uithof stond 2 weken geleden nog een veulen dat door een overdosis wormenkuur bijna dood was. Goed opletten op je veulen dus

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 18:58

Dat was bij ons ook geburt alleen schoot het ringetje door en kreeg ons veulen de hele worm kuur. We hadden toch maar de DA gebeld en die zij dat het erg slecht voor het veulen kon zijn (hoeft niet perse) hij is toen toch maar voor de zekerheid geweest en heeft haar maag leeggepompt (of hoe je dat ook noemt Tong uitsteken )
Ik zal je DA maar om raad vragen.

Jeayna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 23:55

Pas na 72 uur ben je uit de gevarenzone. Nu ben je toch al te laat er uberhaupt iets aan te doen. Afwachten dus.

Mijn DA heeft tot 2 keer aan toe een veulen gehad met een overdosis. Deze zijn beiden in een coma geraakt en met infuus in leven gehouden. Beiden zijn na een paar dagen bijgekomen. In eerste instantie waren ze blind, maar na een paar uur trok dit bij. Ze hebben het beiden overleefd.

Wij ontwormen de veulens door de benodigde hoeveelheid op een lepeltje toe te dienen, zo kun je nooit overdoseren.

Jikke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 00:05

Anne_GTI schreef:
Idd. hoe oud is het veulen, daar draait het om. Als het om een heel jong veulen gaat zou ik hem de komende dagen even goed in de gaten houden. Bij oudere veulens kan tot 10x overdoseren met ivermectine niet zoveel kwaad. Equest is veilig tot 4x overdoseren bij een volwassen paard maar voor een veulen mag je dit geloof ik niet eens gebruiken. (of was dat de equimax?)

Dat is idd Equest, deze wormenkuur heeft een werkzame stof die bij jonge veulens tot vergiftiging leidt, nl moxidectine. Bij veulens vanaf 4 maanden kan hij wel gebruikt worden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 10:16

Dat is mij 3 jaar geleden ook overkomen met [naam verwijderd]...
OP 1 week oud ontwormdt met Ivermectine, goed voor 500kg paard.... en dat was weldegelijk gevaarlijk.

Ivermectine kan bij jonge veulens het hersenvlies doordringen. Over die ellendige Moxidectine dan nog maar niet eens te spreken.

[naam verwijderd] is een week wezen uitzieken bij de dierenkliniek toen, want ze werd suffer en suffer en jonge veulentjes kunnen zichzelf dan niet meer goed warm houden en zo onderkoeld raken en drink-impuls verliezen. [naam verwijderd] heeft mazzel gehad en ik ook! maar tjonge jonge, wat heb ik mij rot gevoeld. Sterkte Ribay, ik weet dus exact hoe je je voelt!

Wat ik heb geleerd: ontworm zeer jonge veulens NOOIT met de spuit, maar via de vingertoppen. Ontworm zeer jonge veulens NOOIT met ivermectine en/of moxidectine, maar kies een 'veiligere' soort zoals pyrantel.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:05

Ook wij hebben vorig jaar ons veulen en overdosis gegeven, dit ging per ongeluk omdat de spuit doorschoot.
Het ringetjes was dus gewoon niet sterk. Gelukkig was Attitude al wat ouder. Wel hebben we hm goed in de gaten gehouden. Hij heeft nergens last van gekregen. Misschien ook de mazzel gehad dat het geen zware wormenkuur was.

@ Dees, goeie tip!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 11:33

Ja Dees, jouw verhaal kan ik me nog goed herinneren! De tip van het veulen ontwormen door de pasta op je vingers te doen heb ik goed in mijn oren geknoopt (en met succes toegepast)!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:27

Heb je de veearts gebeld en advies gevraagd?

Ik ontworm wel gewoon met de spuit en doseer altijd ietsje over, voor 200 kilo bij een veulen. Maar een hele spuit kan schadelijk zijn ja en Equest nooit geven aan veulens.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 12:20

mijn veulen werd gechipt en tegelijk ontwormt bij de dierenarts,hij was toen 3 maanden, ik had ook al eenkeer ontwormt hoor maar nu hij er toch was had hij er ook maar 1 gegeven het was toch tijd ervoor.
snap je het nog Knipoog ?haha Bloos
in iedergeval toen schoot het ding en had hij een wormenkuur gehad voor een paard van 600 kilo.
geen probleem igg volgens de dierenartskon tot 8 maal overschrijden dek dus dat het niet zo hel erg is.
was overginds vorig jaar en hij loopt hier nog steeds rond hoor Sigaar .

gr gemma

postbodesiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:03

Ik heb eergister een van de enters ontwormd en ja hoor schiet de spuit door (ringetje werkte niet Boos! ) hele wormspuit er in geschoten, gelukkig heeft ze nergens last van Nagelbijten / Gniffelen .
Volgende keer test ik wel 3x of het ringetje ECHT goed vast zit! Bloos

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:05

postbodesiem schreef:
Volgende keer test ik wel 3x of het ringetje ECHT goed vast zit! Bloos

Of dus gewoon de pasta op je vinger doen en die in het mondje stoppen Bloos

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:08

Mijn veulen heeft toen ze 10 dagen oud was ook per ongeluk (het ringetje schoot door) een hele wormenkuur gehad met de stof ivermectine (die moet je gebruiken bij veulens)
Ik heb toen de DA gebeld en deze zei: goed in de gaten houden, het kan zijn dat ze gaat zweten, bij wantrouwen bellen. Ze is nu een jaar oud en heeft echt nooit ergens last van gehad.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:30

Ik heb wel een vraagje aan de mensen waar van het ringetje doorschoot:

Duwen jullie er zo hard op? Wat voor soort spuit hebben jullie??? Zo een met een smaller einde of gewoon helemaal een dikte??
Ik heb namelijk altijd een dikte, en heb er nog nooit last van gehad........

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:59

Ik had een rekenfout gemaakt. Ik wilde voor 100kg ontwormen en heb het ringetje toen 100kg naar binnen gedraaid.
Dom, simpel domweg verkeerd om geredeneerd. Tussen de uitgang van de spuit en het ringetje zat voor 500kg ontworm spul.

Zo dom kan het dus gaan.
Geloof het of niet, ik doe rekenwerk. En toch overkwam mij dit.
Je kan met hele jonge veulens echt niet voorzichtig genoeg zijn.