Merriekeuring hoe, wat, waar en waarom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

Merriekeuring hoe, wat, waar en waarom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 19:18

Ik vroeg mij af waarom je eigenlijk met je merrie naar een keuring gaat. Om premies te krijgen neem ik aan? Hoe gaan die premies in zijn werk? Ik heb wel eens gehoord van stermerrie en 1ste premie en 2de premie en prestatiemerrie etc. Welke premies heb je allemaal?

Nu leek het me wel eens leuk om met mijn KWPN merrie (Beethoven x Sebastiaan) een keuring te lopen, gewoon voor de grap. Een veulen fokken zit er niet meer in, ze is al 16 en heeft nog nooit een veulen gehad (in mijn profiel staan foto's van haar). Mijn portomonee staat zo'n veulentje overigens ook niet toe (tenzij iemand wil sponsoren naruurlijk Haha! ).
Kun je je zomaar opgeven voor zo'n keuring of zitten daar voorwaarden aan. Is het niet raar om met een 16 jarige naar zo'n keuring te gaan? Ik bedoel ik zal wel de enige zijn, de rest zullen wel jonge merries zijn denk ik.
Hoe gaat zo'n keuring in zijn werk. En is er een overzicht waar keuringen worden gehouden?

Nou veel vragen ik hoop dat jullie antwoorden hebben Vork

Menk

Re: Merriekeuring hoe, wat, waar en waarom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 22:20

Het gaat erom op de keuring dat je merrie wordt opgenomen in het stamboek, waarschijnlijk is je merrie nu nog veulenboek. Als ze ster waardig blijkt te zijn krijgt ze tevens dit vermeld op haar papier (vooral van waarde als je met je merrie gaat fokken), de meeste merries gaan op hun 3e naar de keuring.
Eerlijk met een 16 jarige merrie op de keuring wordt het moeilijk om nog ster te worden. Weet je zeker of je paard niet al een keer vroeger naar de keuring is geweest?

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 12:30

Als je er toch niet mee wilt gaan fokken, zou ik het niet doen. Het is een hoop gedoe, voor niets. Het zou nog interessant kunnen zijn voor de fokker van jouw paard, maar dan alleen als ze sterwaardig is. Voor dit jaar ben je (bij het KWPN) al te laat en volgend jaar is ze al 17. Ik zou het niet doen.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:41

Ik denk inderdaad dat het niet zoveel zin heeft om met je merrie naar de keuring te gaan.
Je kunt haar best nog laten dekken als je wilt.

Op een keuring komen meestal veel 3-jarigen die worden gekeurd om opgenomen te worden in het stamboek. Ze staan nu als veuleboekmerries geregistreerd.
De merries worden op de straat beoordeeld, beweging en exterieur, en moeten daarna los in de "kooi"
Daar wordt opnieuw gekeken naar de bewegingen en eventueel maken de paarden een sprongetje.
Ze moeten een bepaald aantal punten behalen om opgenomen te worden. Ook kunnen ze eenpredikaat behalen bij een bepaald aantal punten.
Ik moet zeggen dat ik dat niet allemaal precies weet maar volgens mij staat alles op de site van het KWPN.
Wij hebben dit jaar 2 3-jarige merries voor de keuring. Van 1 heb ik wel hoge verwachtingen en de andere kan ook goed bewegen maar is wat "popperig" ze mist wat lengte in het lichaam. We zullen dus maar afwachten hoe het gaat.
Ach.. mijn vader zegt altijd: ook al staan we achteraan, we krijgen de merrie saltijd weer mee naar huis.
Ik vind het wel de moeite waard om te gaan kijken. Misschien is het ook wel iets voor jou.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-06 15:11

Ik wist niet dat er zoveel rompslomp omheen zat. In zo'n kooi losspringen vraagt ook de nodige voorbereiding, denk dat ik haar dat maar niet meer aan doe Bloos .

@Ibalia; ik heb er serieus over nagedacht om haar bij de hengst te doen dit seizoen maar mijn portemonee laat het echt niet toe en ik denk dat als ik het nu niet doe ik te laat ben, immers is ze volgend dekzeisoen alweer 17 en dat voor een maiden. Het dekgeld en da kosten zijn nog niet het probleem maar de dubbele stallingskosten (ik heb haar niet bij huis staan) doen het hem. Of ik moet zeker weten dat ik het veulen na 6-7 maand kan verkopen. Nu voert ze wat oud bloed dus zal een veulen van haar misschien niet zo populair zijn.