hoe veulen en merrie in de trailer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke_

hoe veulen en merrie in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 17:46

Morgen ga ik met mijn merrie en veulen naar de keuring. Wat is de beste manier om ze in de traielr te zetten?
De merrie heeft gisteren voor het eerst in de trailer gestaan en we hebben een eindje gereden. We hebben het veulen er los bij in gedaan zonder tussenschot. (2 paards trailer). De merrie vond het absoluut niet leuk in de trailer en had een hoop kabaal onderweg. Het veulen was onder haar door gekropen en ze waren beide drijfde nat.

Voor mijn gevoel zet ik liever het schot er tussen en het veulen los maar ik weet niet wat normaal is.

Graag jullie reactie hierover!!!

monnes

Re: hoe veulen en merrie in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:59

Wij laten het veulen ook altijd los erbij, kans op ongelukken veel groter als je ze vast zet. Wel de merrie aan beide kanten vastgezet anders kunnen ze alsnog gaan draaien.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 18:02

ik ga ook over 2 weken 3,5 uur met ze rijden (op vakantie)
ik ga dan ook met 1.5 paard trailer zet de moeder vast aan 2 kant wel een hooinet erbij en veulen van 2 maanden gewoon los..

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 18:21

Maar de moeder was zo in paniek dat ik bang ben dat ze het veulen beschadigd. Of zal dat meevallen

Hypo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 18:39

Wij halen ook altijd het schot er uit en laten het veulen er los bij staan. Wel ook het zeiltje dicht ondanks de warmte. Volgende keer zou ik wat eerder beginnen met oefenen, nu komt je merrie misschien gestrest op de keuring aan en dat is jammer. Veel succes!! OK dan!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 18:41

Het veulen laten wij er ook los bij staan. En met laden doen we EERST het veulen er in, en dan volgt de merrie zo. ANdersom werkt niet goed. Veulentjes letten namelijk niet zo goed op de moeder als andersom.

grapjas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 19:36

Vergeet je zeiltje inderdaad niet dicht te doen, anders kan je veulen eruit springen. Helpt ook tegen vrachtwagens die niet snappen dat wat afstand houden veiliger is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:08

Ik hoef altijd maar een klein stukje met de trailer, maar ik zet ze wel vast(dit kennen ze al wel en mijn merrie staat als een huis op de kar) en de eerste keer mag ik ook graag kijken hoe het gaat.
Er zijn ijzeren rekjes te krijgen bij verschillende merken trailers zodat het veulen er niet uit kan springen, voor als een zeiltje te warm is.

stephanie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:27

Wij vervoeren ze met het tussenschot eruit en dan merrie wel vast aan beide kanten....

p.s : naar welke keuring ga je ???
Wij gaan morgen ook naar de keuring in Schildwolde ga je daar ook heen??

stephanie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:38

Keek net even in je profiel en zag daarna in het boekje dat je ook naar Schildwolde gaat Tong uitsteken

Menk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:59

Je kunt ook het tussenschot er wel tussen doen.. Merrie gewoon vastzetten, veulen aan de andere kant van het schot en een hooi pak ervoor zodat ie niet over de stang kan springen..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:42

Menk schreef:
Je kunt ook het tussenschot er wel tussen doen.. Merrie gewoon vastzetten, veulen aan de andere kant van het schot en een hooi pak ervoor zodat ie niet over de stang kan springen..

Ja of aan de voorkant bij de merrie een rubberen mat ophangen zodat het veulen wel naast en voor zn moeder kan komen maar dus niet erbij. Het zal niet de eerste keer zijn dat de moeder op het beentje van het veulen ging staan omdat ze dr balans verloor, bijv. op rotondes, bochten of onverwachte bewegingen. Veulen loopt dus los en moeders staat vast. Zo is het in mijn ogen het veiligste, ook als het veulen gaat liggen, de merrie kan er nooit op gaan staan maar wel haar kind zien. Drinken kunnen ze dan niet uiteraard maar dat kan ook als ze eruit zijn.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:59

Ik leer de veulens vanaf 2 weken oud al op de trailer te staan zonder mams. (moet wel want heb een merrie met een trailertrauma, laat zelfs de veulen er voor in de steek). Ik laat ze eerst een paar dagen in en uit lopen. gaat dat goed dan een stukje rijden. Blijf er dan bij en houdt het vast. Gaat dat goed dan vast zetten en er bij blijven en dan eens een stukje alleen. Werkt perfect en kost alleen wat tijd en scheelt een hoop stress. verder samen vervoeren: merrie vast tussen twee touwen en veulen er los bij. Zijltje of rek is een must.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 15:29

F-AM --> KS.

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-06 16:12

Menk schreef:

Zo heb ik het gisteren dus maar aangepakt en het ging ontzettend goed!! Pling De merrie was ook rustig en we hebben een goede reis gemaakt. Bedankt voor jullie tips OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 18:24

Mooi dat het goed ging. En de uitslag?

Trouwens, die avatar van je Haha!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 20:58

Hier altijd het veulen er los bij, tussenschot er wel tussen, gaat meestal wel goed. Als je het niet vertrouwd onderweg even paar keer controleren.

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-06 07:54

[***] schreef:
Mooi dat het goed ging. En de uitslag?

Trouwens, die avatar van je Haha!

Huilen Veel geoefend en we waren er helemaal klaar voor.
Helaas in de voorring wil het veulen al bijna in slaap en toen we aan de beurt waren wou hij alleen maar stappen en galoperen Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 17:59

Dat is jammer, maar je weet het idd nooit met veulens.