shet wordt steeds heter..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Maggy_

shet wordt steeds heter..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 12:22

sinds kort mennen wij ( Wan @ bokt ) met ons vzshet
we zijn nu bezig met conditie opbouwen voor de kar..
maar nou hebben we gister weer gereden, en we hebben een half uur gereden flink doorgedraaft, en doorgestapt. ( ook door mulzand )
maar elke x als zei in de galop aanspringt ( mag ze niet ) en je haar probeert terug te krijgen wordt ze steeds harder in de mond Nagelbijten / Gniffelen en gaat ze alleen maar harder. heeft iemand hier tips voor ?
alvast bedankt Knipoog

Dennis

Re: shet wordt steeds heter..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:47

Harder in de mond doe je zelf, een paard word niet vanzelf hard in zijn mond. Je moet niet gaan trekken, al jij trek, trekt hij terug en word hij al sterker.
Heet is helemaal niet erg, maar je moet gewoon consequent zijn en hem netjes rijden. Iets niet mogen betekend ook dat hij het echt niet mag.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:53

Idd wat Dennis zegt; het ligt aan jezelf. Als je gaat 'hangen' aan de leidsels, gaan ze alleen maar harder. De kunst is om de leidsels even aan te nemen en vervolgens meteen(!) weer te ontspannen. Net zo lang tot ze langzamer gaat. Ik heb ook zo'n raceshet, dus ik weet hoe lastig het soms kan zijn. Toch gewoon stug volhouden en consequent blijven Knipoog dat is het belangrijkste.
Ik weet niet of je les hebt? Is wel een aanrader.

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 12:59

ze mag het alleen als wij het zeggen, niet uit zichzelf. Dan probeer ik het eerst met stem + klein beetje teugel hulp, en als dat niet helpt stem + ietsje meer teugel hulp.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 14:50

Ik heb een shetxwelshje betuigd, ook zo'n race eend. Hoe harder de menner trok, hoe harder hij terug trok en hoe onbestuurbaarder je werd(tot zere handen aan toe). Een flinke ophouding en weer los laten hielp veel beter. Zelf reed ik die pony op mijn pinken, de eigenaar heeft echt moeten leren los laten. Deze pony had ook nog de 'leuke' eigenschap dat als je hem stil kreeg door te trekken hij dan heel mooi recht om hoog ging, dan wil je wel afleren te trekken. Bij mij is hij tijdens het hele beleren maar 1x omhoog gekomen terwijl ze eigenaar het in het begin rustig 5x per ritje had.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 14:56

Mijn shetje otje in het 2span is ook ontzettend heet! (zie profiel Haha! ) Tja zoek de ontspanning op... maar das makkelijker gezegd dan gedaan... ik ben nu veel veel veel aan het oefenen met Otje en ook vandaag was het racen Hyper!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:04

het is nogal moeilijk met een kar waar geen remmen op zitten.. als ze zonder kar loopt of er zit iemand op dan luisterd ze ook meteen naar te teugelhulpen, en als we een bocht maken met de kar word ze ook heet en begint ze ook te draven, dit is dus gevaarlijk want het karretje is daar niet geschikt voor, er zitten nl. geen remmen op en het karretje kiepeld snel om.
Stemhulpen kent ze ook prima.. maar ze doet op dat moment even alsof ze het niet kent.. ik denk dat het het handigst is om daar nog mee te oefenen ofniet? Of een keer zonder de kar bochten maken?

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 21:35

Zolang jij blijft trekker aan de teugels zal de pony dat ook de doen. En de pony is sterker en zal het altijd willen. Een pony die geen druk op de teugels heeft en dus het bit niet vast kan pakken kan je "heel makkelijk" terug in het gewenste tempo krijgen. Het lijkt een rare theorie, maar het is echt zo.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 16:41

Ja dat weten we (ik) wel, en we trekken ook niet de hele tijd aan de teugel, telkens even trekken en dan weer ontspannen.. maar het helpt niks.
Iemand een oplossing, of iets waar het beter van gaat/word?

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 21:47

Dat moet gewoon helpen namelijk. Dus dan denk ik toch echt dat je iets fout doet...

_PaaRdJeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 22:04

niet bij iedere pony werkt het, er zijn ponys die dat negeren..

een andere oplossing met de kar weet ik niet als je er op rijd volte maar dat doe je niej met de kar..

ik denk tog dat het veel oefenen word en gewoon langelijnen?? longeren?? om te oefenen met stoppen

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 13:11

misschien dat hij het niet fijn vind dat die kar achter zich zit.. dat ie bang is dat dat op haar komt ofzo Verward
Maarja een nieuw karretje kopen gaat ook niet