Natuurlijke dekkende hengstenhouders.. VRAAG

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caye

Natuurlijke dekkende hengstenhouders.. VRAAG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 09:34

Wij hebben een natuurlijke dekkende hengst. Ggk tinker.
NU valt mij op. als er een veulen naast de moeder loopt. En mijn hengst moet dekken. En het veulen hinnikt of is druk.. dat hij het niet meer kan Nagelbijten / Gniffelen

Ik dek ze in de binnenbak. de merrie met haar borst tegen het schuine bakrand aan. Onze bak is open en het veulen staat in het gangpad.
Voor de veiligheid.

Nu hadden we laast dus hengstveulen er naast lopen * zijn zoon *
En het veulie hinnikte naar moeder toen offspring onze hengst er op klom
* net zo ik kom je reddden mam! *
veulen steigerde en was aardig druk. Offie liet zich van merrie gelijden.. en ging er rustig achter staan.

Heel aparte verschijning. Net als of hij moeder en kind even samen wilde laten
Of dat hij dacht.. veulen is druk en die moet gekalmeerd worden..

Hij heeft het alleen maar bij hengst veulens. Ook moeten wij hem soms er 2 keer op zetten. omdat hij simpel weg geen zaadlozing krijgt Verward

bizar toch?? hebben meerderen mensen daar last van/? als er een hengst veulen naast de voet van merries staan??
zal het de natuur zijn?

Lucy_1

Re: Natuurlijke dekkende hengstenhouders.. VRAAG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 09:40

Wat een bijzonder verhaal.... Heb er nog nooit van gehoord.... Zal het volgend jaar eens met mijn eigen hengst testen.... Knipoog

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 09:56

Ja Baggio doet dat ook. Heeft soms ook meer interesse in het veulen dan in de merrie.
Denk dat het toch een vorm van respect is naar moeder en kind.

Ik wacht gewoon geduldig tot alle partijen gekalmeerd zijn en probeer het dan opnieuw. Overigens laat ik het veulen wel bij mama lopen als ze gedekt wordt. Die zetten altijd een stapje opzij en Baggio houdt tijdens het springen er rekening mee waar hij zijn hoeven laat.

Overigens valt het mij op dat veulens altijd de andere kant op kijken Nagelbijten / Gniffelen

Laatst was hier merrie met veulen (dochter van Baggio) en dat veulen probeerde te drinken bij hem. Hij liet alles toe, stond stokstijf stil en keek alleen heel voorzichtig om. Ook mogen ze onder hem door, in hem happen etc.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 11:28

Dat heeft offie dus ook. Ik zet ze voor het hoofd van moeders neer. Afgescheiden van hengst.
We hebben etters gehad waar mee ik dus skieend de bak door ging Rolleyes en dus bijna in de buurt van dekkende of kwam.
Vond ik niet zo

Gister sprong het veulen dus over de bak rand heen ( naja bakrand is zo 160 hoog. En hij steigerde en hing met voorbenen er over heen ..

Weer een teken van nooit in handen geweest... pff
Maar goed.. offie raakte zo in de war leek het wel.. dat hij er af glee en rustig stond te gapen
tot het aapie weer kalm was Haha!
erg apart. Dan staat hij de dekken.. maar dan lukt HET gewoon niet Haha!
hahahah
soms is hij binnen 3 min.u. UIt stal.. op merrie gedekt. en weer in stal
en deze keer staan we dus half uur te hanesen

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 11:39

Ik denk dat hij gewoon te snel is afgeleid, sommige hebben dat erg snel.
Of als ze weinig interesse meer tonen ruiken ze soms dat de merrie niet meer goed hengstig is of nog moet worden, dan hebben sommige ook geen zin.
Jonge hengsten dekken vaak alles wat maar wilt, terwijl oudere gewoon ruiken of ze er klaar voor zijn zelfs al willen ze al eerder, de hengst heeft het meestal goed hoor. Knipoog

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 11:41

daar heb je zeker gelijk in.
Maar hij doet het altijd bij merries met veulens. Ook de 1e dekking.. tot de laatste.. dus GOED hengstige merries. Lachen

Vind het wel een mooi verschijnsel.. alleen niet als je haast heb Nagelbijten / Gniffelen

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 11:53

Ik haal de merrie altijd van het veulen weg. Veulen in de box, merrie in de bak. Buuiten gehoorafstand en heb er dan geen problemen mee. Alleen wel eens agressieve merries die de hengst niet toelaten.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:06

Haast is zelden goed, Nadine Knipoog

Wel een apart verschijnsel ja!

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 12:15

ponymens schreef:
Ik haal de merrie altijd van het veulen weg. Veulen in de box, merrie in de bak. Buuiten gehoorafstand en heb er dan geen problemen mee. Alleen wel eens agressieve merries die de hengst niet toelaten.

Verward
sorry maar vind dat gewoon bruut. Merrie is al onrustig van wege het veulen. Wordt 1 grote ellende met hengst. nee dat is zeker geen manier van doen vind ik

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:20

Cayusejuhh schreef:
ponymens schreef:

Verward
sorry maar vind dat gewoon bruut. Merrie is al onrustig van wege het veulen. Wordt 1 grote ellende met hengst. nee dat is zeker geen manier van doen vind ik

Nee dat is helemaal niet bruut.
Het is juist alleen maar beter zo. Zo voorkom je dus dat veulens met voorbenen over een bakrand hangen Hamer
Gewoon veulentje veilig in een box.
Wij dekken dan de merrie buiten in de buitenbak. De merrie voelt zich ook fijner als ze het veulentje niet hoort hinniken. En het veulentje is ook sneller weer gekalmeerd dan wanneer hij de merrie steeds ziet maar er niet naar toe kan.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 12:24

bruut in de zin dat je merrie hoop narigheid op de hals haalt
Het zijn wel merries van klanten. Ik weet wat een merrie doet als haar veulen weggehaalt wordt.
OF ze trappen de hengst aan gort.. Of stuiteren zelf overal heen.
Hij ziet de merrie wel en hij kan er wel heen.. want merrie hangt met haar hoofd over de bakrand zo dat zij haar kind kan neuzen etc en aanraken.

enne geef ik aan je terug.. die hoef ik nie Hamer
Laatst bijgewerkt door Caye op 07-07-06 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:26

Dames.. even rustig graag. Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:36

Mijn hengst heeft tot nu toe nog maar 2x een merrie met veulen aan de voet gedekt en dat ging toen allemaal keurig.
Een merrie is alleen op 11 dagen gedekt en toen pakte het in 1x. Veulentje liep er los bij, merrie was wel gekluisterd(deze merrie had het jaar daarvoor mijn hengst helemaal lens getrapt en toen pakte het pas toen we gingen kluisteren) en hengst was keurig voorzichtig voor merrie, veulen en omstanders zoals altijd. Veulentje was wel rustig en braaf, echt een kind van zijn vader Knipoog.
Die andere merrie liep hij altijd al bij op het land. Dus ook al bij het veulentje. Dat veulen had echt een papa en een mama die ze allebei even lief vond, die probeerde ook bij beide te drinken Tong uitsteken.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:43

Persoonlijk ben ik ook geen voorstander van scheiden merrie en veulen. Teveel stress dat vaak zorgt voor meppen naar hengst, draaien, lopen etc. Daarbij dekt Baggio niet graag als de merrie onrustig is, wil het op het gemakje kunnen doen.

Ik laat het veulen áltijd bij moeders in de bak loslopen. Dan kost het maar wat tijd extra. Wil veulen drinken? Baggio wacht wel eventjes.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 13:01

een merrie die goed hengstig is.... heeft veel minder interesse in het veulen...

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 13:31

marjolein88 schreef:
een merrie die goed hengstig is.... heeft veel minder interesse in het veulen...

daar ben ik het niet helemaal met je eens. Wij dekken al heel wat jaren.. en toch reageren ze op het veulen.. voorheen dekte wij ..
Ik hielde merrie vast. veulen los er bij. en vent met de hengst.
ALs veulen weg liep waren de merries best wel onrustig.
maar ja. ik vind het het veiligst en het fijnste als ik de veulens voor de merrie houd met een afscheiding er tussen. dat ze elkaar kunnen zien, aanraken en snuffelen. zonder schade te lopen.

Haha! ieder zn eigen meug zeg ik maar,

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 14:04

Bij de (rij)pony hengsten is het gebruikelijk dat merrie en veulen gescheiden worden bij het dekken/schouwen, zoals Marjolein88 ook al aangaf. En waarom is het bruut om ze te scheiden voor een dekking en niet als de merrie gereden wordt. Ik ken genoeg merries die gereden worden en dan blijft het veulen ook op stal.

Als ik een merrie krijg die (heel erg) moeilijk doet om haar veulen dan word ze bij ons niet natuurlijk gedekt maar geinsimineerd.

Wij zijn dus absoluut niet bruut, alleen voorzichtig!

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 14:27

ja dan staan de veulens in eigen omgeving en eigen stal! nu staan ze dus bij hengstenboer * ik *
en het is vreemde omgeving. ZIt ik straks met een schade claim aan me broek

Overigens is het wettelijk verboden!! om EN ki EN Natuurlijk te dekken met je hengst.
Kijk maar na bij PVE Knipoog
Het is OF OF

MITS je 30 dagen niet natuurlijk heb gedekt. MITS je dan een CEM verklaring heb van je hengst.
Dan mag je dus na 30 dagen KI doen .. NA ki en je wilt weer natuurlijk dekken. Moet jeje hengst weer laten testen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 14:47

Idd, KI en natuurlijk mag niet.
Ik haal merrie en veulen liever ook niet uit elkaar omdat de merrie daar onrustig van kan worden. Weet ik zeker dat het wel kan en je heb een veulen wat brutaal is wil ik ze met toestemming van de eigenaar wel even uit elkaar halen.

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 14:52

Zelfs bij gecertificeerde hengstenhouders wordt er gewoon gedekt en geinsemineerd, er staat allen geen natuurlijke dekking op de dekbon. Ga hier geen namen noemen maar heb net een merrie laten dekken door een KI hengst bij een zeer gerenomeerde hengstenhouder.

Als ik KI doe is het vangen op een bokmerrie en direct vers de hele doses in de merrie. Dus de merriehouder krijgt precies hetzelfde als bij een natuurlijke dekking.

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 14:55

Dennis schreef:
Idd, KI en natuurlijk mag niet.
Ik haal merrie en veulen liever ook niet uit elkaar omdat de merrie daar onrustig van kan worden. Weet ik zeker dat het wel kan en je heb een veulen wat brutaal is wil ik ze met toestemming van de eigenaar wel even uit elkaar halen.

Uiteraard doe ik het ook met toestemming van de merriehouder, en er blijft altijd iemand bij het veulen in de box. Meestal merkt het veulen er niets van zo kort is zijn moeder maar weg.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:00

ponymens schreef:
Zelfs bij gecertificeerde hengstenhouders wordt er gewoon gedekt en geinsemineerd, er staat allen geen natuurlijke dekking op de dekbon. Ga hier geen namen noemen maar heb net een merrie laten dekken door een KI hengst bij een zeer gerenomeerde hengstenhouder.

Als ik KI doe is het vangen op een bokmerrie en direct vers de hele doses in de merrie. Dus de merriehouder krijgt precies hetzelfde als bij een natuurlijke dekking.

Dat het gebeurt zal wel, dat het verboden is, is een feit.

Aan ieder de keuze om dit te doen. Ik ga echter absoluut niet tegen die regels in, al is het me wel gevraagd.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 15:04

ponymens schreef:

er is over dit fenomeen onderzoek gedaan. met betrekking op tinkers.

KI = KI
Hoe je het ook wend of keert.
Natuurlijk = penis in de vaginga van de merrie niet anders.. Elke andere manier van sperma in de merrie brengen wordt als KI gezien en is in nederland verboden Knipoog
Dat het gedaan wordt prima.

Maar ik weet als hengestnhouder.. dat je echt een mega forse boete kan krijgen.
en nee.. heb het zelf nooit gedaan

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 15:08

Bij Tinkers KI toch geheel verboden? Dan kan ik me voorstellen dat jullie dat risico niet willen lopen.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 15:08

Aan de hand van ander topic op TINKERS> heb ik even gezocht naar een mail die gestuurd is, naar iemand van het FCT van de tinkers
Ik heb net uitgebreid iemand van het Ministerie van LNV gesproken. Zijn antwoord is heel duidelijk.

Elke hengst die KI dekt (ook een hengst van een particulier) moet voldoen aan de eisen gesteld in Regeling Paarden KI die is ingegaan op 1 juli 2005. Deze Regeling is dus niet alleen voor KI stations e.d. Maar geldt echt voor alle hengsten waarmee KI gedekt wordt.

Dit houdt o.a. in dat het sperma van de hengst gecontroleerd MOET zijn op diverse ziektes En dat de hengst NIET mag wisselen tussen natuurlijk dekken en KI

Ik heb met degene die ik net heb gesproken afgesproken hem een email te sturen met mijn vraag en hij zal mij daar per email op antwoorden. Ik heb zijn toestemming het op Bokt te plaatsen.

Ik hoop zo in ieder geval duidelijkheid te hebben gegeven.
Overigens gelden voor het verzenden van sperma naar het buitenland nog meer regels en onderzoeken.

Hieronder volgt een deel van de tekst van Bijlage D, Hoofdstuk 1 horende bij de Regeling Paarden KI

A. HENGSTEN

Voor het winnen van sperma mogen slechts hengsten worden gebruikt waarvan de dierenarts van het winstation of -centrum heeft geconstateerd dat zij aan de volgende voorwaarden voldoen :

1. bij de toelating en op de dag van de spermawinning vertonen zij geen tekenen van besmettelijke ziekten ;

2. zij zijn afkomstig van het grondgebied of, in geval van regionalisering, een deel van het grondgebied van een Lidstaat of een derde land, en van een bedrijf onder veterinair toezicht, waarbij het grondgebied, het deel van het grondgebied en het bedrijf aan de eisen van Richtlijn 90/426/EEG van de Raad moeten voldoen ;

3. de laatste 30 dagen vóór de spermawinning hebben zij verbleven in bedrijven waar zich in die periode geen enkele paardachtige klinische symptomen van equiene virusarteritis hebben vertoond ;

4. de laatste 60 dagen vóór de spermawinning hebben zij verbleven in bedrijven waar zich in die periode geen enkele paardachtige klinische symptomen van besmettelijke baarmoederontsteking bij paarden (CEM) hebben vertoond ;

5. in de laatste 30 dagen vóór de eerste spermawinning en gedurende de winningsperiode worden zij niet voor natuurlijke dekking gebruikt ;

6. bij de dieren worden de volgende tests verricht welke worden uitgevoerd en gecertificeerd in een door de bevoegde autoriteit erkend laboratorium volgens het programma in punt 7 :
i) een agargel-immunodiffusietest (Coggins-test) voor het opsporen van infectieuze anemie bij paardachtigen, met negatief resultaat ;
ii) een serumneutralisatietest voor het opsporen van equiene vitusarteritis, die ofwel een negatief resultaat oplevert bij een serumverdunning van 1 op 4, ofwel een positief resultaat oplevert en dan wordt gevolgd door een virusisolatietest voor het opsporen van equiene virusarteritis, met gebruikmaking van een deel van het volledige sperma van de donorhengst, die een negatief resultaat oplevert ;
iii) twee met een tussenpoos van zeven dagen uitgevoerde tests voor het opsporen van besmettelijke baarmoederontsteking bij paarden door isolatie van Taylorella equigenitalis uit de pre-ejaculatoire vloeistof of een spermamonster en uit genitale swabs die ten minste worden genomen van de fossa urethralis, inclusief de sinus urethralis, en de penis, inclusief de fossa glandis, waarbij in beide gevallen een negatief resultaat moet worden verkregen ;

7. zij hebben een van de volgende testprogramma's ondergaan
i) wanneer het sperma wordt gewonnen voor de handel in vers of gekoeld sperma - worden, indien de donorhengst continu in het winstation of -centrum aanwezig is gedurende ten minste de laatste 30 dagen vóór de eerste spermawinning en gedurende de inningsperiode en indien geen van de paardachtigen in het winstation of -centrum rechtstreeks in contact komt met paardachtigen met een lagere gezondheidsstatus dan de donorhengst, de in punt 6 onder i), ii) en iii) genoemde tests ten minste 14 dagen na het begin van
bovengenoemde periode van verblijf en ten minste eenmaal per jaar aan het begin van het fokseizoen uitgevoerd ;
- worden, indien de donorhengst niet continu in het winstation of -centrum aanwezig is en/of indien andere paardachtigen in het winstation of -centrum rechtstreeks in contact komen met
paardachtigen met een lagere gezondheidsstatus, de in punt 6 onder i), ii) en iii) genoemde tests in de laatste 14 dagen vóór de eerste spermawinning en ten minste eenmaal per jaar aan het begin van het fokseizoen uitgevoerd. Verder wordt gedurende de winningsperiode de in punt 6 onder i) genoemde test ten minste om de 120 dagen herhaald. De in punt 6 onder ii) genoemde test wordt in de laatste 30 dagen vóór iedere spermawinning uitgevoerd tenzij, wanneer het gaat om een voor equiene virus-arteritis seropositieve hengst, uit een jaarlijks te verrichten virusisolatietest is gebleken dat het dier geen virus afscheidt.
ii) wanneer het sperma wordt gewonnen voor de handel in bevroren sperma worden, ongeacht of de hengst continu in het winstation of -centrum aanwezig is, de in punt 7 onder i), eerste en tweede streepje, genoemde testprogramma's of de in punt 6 onder i), ii) en iii) genoemde tests ten vroegste 14 dagen na de spermawinning, maar in eik geval binnen de verplichte opslagperiode van 30 dagen verricht.'
c. Indien een van de onder A en B bedoelde tests positief uitvalt, moet het betrokken dier worden afgezonderd en mag het sinds de laatste negatieve test gewonnen sperma niet in de handel worden gebracht. Dit geldt ook voor sinds de datum waarop de positieve test werd
uitgevoerd gewonnen sperma van de andere voor deze ziekte vatbare dieren die in het bedrijf of het winstation of -centrum verblijven. Het sperma mag pas weer in het handelsverkeer worden gebracht wanneer de gezondheidsstatus van het centrum of station is hersteld.'