) en nu denk ik erover om een leuke knuffel-shetlander voor mijn dochter te kopen. Mijn vriendin is al helemaal enthousiast, en mijn dochter mag het nog even niet weten anders verwacht ze dat hij morgen al met een grote strik op z'n rug in de woonkamer staat...maar nu mijn vragen:
- hoe kom je aan een leuk shetje? Marktplaats enzo vertrouw ik niet zo...
- wat kost een shetlander? en een veulen? en dan bedoel ik niet de gratis-af-te-halen-hij-bijt-alleen-een-beetje-typetjes!
- mag hij 24/7 buiten staan of moet hij in een box?
- is een shet-veulen ook leuk om mee te beginnen? zijn ze makkelijk op te voeden?
- zijn ze makkelijker te beleren dan een 'echt' paard (SORRY!!!!) vanwege hun formaat? ik kan er natuurlijk niet zelf op gaan zitten en mijn dochter is nu net 4, dus het wordt vooral kroelen en aan het halster rondhobbelen
- er zijn al 2 ponies (die van mijn vriendin), allebei ruin, kan daar zomaar een shetlander bij of wordt die dan geterroriseert door de 'grote jongens'?
en nu de laatste en meest pijnlijke:
- mijn dochter blijft geen 4 jaar en ook niet klein, is het zielig om een shetlander op het land te laten staan (niet alleen, da's helemaal zielig!) als ze er te groot voor is of valt dat wel mee? ik vind een pony aanschaffen voor een kind niet iets dat je zomaar moet doen, ik wil nu al een beetje nadenken over de toekomst van het beestje, juist omdat ik nu al zeker weet dat ze 'eruit gaat groeien'
ik snap ook wel dat een shet geen teddybeer is, en dat is ook precies de bedoeling, ik wil dat mijn dochter nu al leert met dieren omgaan. daar kan je niet vroeg genoeg mee beginnen in mijn ogen. ze zal ook (voorlopig) niet zonder toezicht de pony mogen verzorgen en mee 'spelen'. Het gaat zowiezo nog minimaal een half jaar duren voor het zover is (leuk, een shet van Sinterklaas, dat gaat nooit in haar schoen passen
) en tot die tijd mag ze gewoon op de manege shet-kroelen. dan weet ik in ieder geval zeker dat ze het leuk vind, anders gaat het hele feest echt niet door!dus antwoorden, ervaringen, tips en hints (en leuke shet-aanbiedingen voor over een half jaar
) zijn welkom!
) en weet zo ook niets.
Zeker omdat je dochtertje zo jong is, zou ik een wat oudere, meer ervaren shet nemen.
En anders is er ook nog wel eens een advertentie op bokt!
En als je dochtertje van haar pony afgegroeid is, zijn er nog steeds veel mogelijkheden: vrijheidsdressuur, voor de kar, lekker mee wandelen, vrij springen enz. (Ik wacht al 10 jaar op zo'n aanbod van mijn ouders!