Overschrijven bij KVTH, wie helpt mij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YellJarig

Overschrijven bij KVTH, wie helpt mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 13:58

Ik heb 2 jaar geleden mijn haflingerruin gekocht van iemand.
Toen er nooit om gedacht om hem over te laten schrijven.

Nu ik wil ik hem laten keuren (stamboekkeuring)
en daarvoor moet hij op naam staan van de eigenaar (logisch)

Ik heb eindelijk de fokker gevonden (want daar staat hij nog op naam)
En nu?

Er staat namelijk dit op het bewijs van inschrijving (uittreksel haflinger stamboek register):

"Verkoop
Bij verkoop is opzending van dit bewijs aan het Algemeen Secretariaat, *adres*, verplicht overeenkomstig het Stamboekregelement. Het Stamboek erkent het papier slechts dan, wanneer het op naam van de eigenaar van het paard, die lid der vereniging moet zijn, is overgeschreven, welke overschrijving door het algemeen secretariaat moet zijn bekrachtigd."

Ik vind het een beetje een vaag verhaaltje.
Wat moet je allemaal regelen en hoe zit het met het paspoort en de overschrijving daarvan?
En moet ik eerst lid worden van KVTH?

Ik snap er echt niks van, wie helpt mij?

silkie

Re: Overschrijven bij KVTH, wie helpt mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:37

Wij hebben kort geleden ongeveer hetzelfde gehad. Onze merrie, gekregen van mijn ouders (de fokker) stond nog steeds niet op onze naam en omdat we met het veulen naar de keuring wilden, moest ze nu toch echt overgeschreven worden.

Belangrijke vraag; heb je zelf het paspoort en stamboekpapier van je paard, of heeft de fokker het nog?
Of is het kwijt? Dan moet je een proces verbaal van vermissing bij de politie laten maken en dat opsturen, dan kan er een nieuwe gemaakt worden, kost alleen wel 150 euro (bij ons leken de papieren eerst kwijt, maar gelukkig toch nog gevonden, dure grap anders...)

Achter op het stamboekpapier is ruimte waar je een verklaring van verkoop door de vorige eigenaar (fokker) moet laten invullen en ondertekenen.
Vervolgens moet je het ingevulde stamboekpapier, met paspoort (zowel paspoort als stamboekpapier is noodzakelijk) opsturen naar de KVTH. Je kunt daarbij vermelden dat je ook graag lid wilt worden (ze schrijven namelijk alleen maar over als je ook lid bent, maar dat kan tegelijkertijd, hoef je niet van te voren te regelen). Vervolgens sturen ze van het KVTH een rekening (46 euro lidmaatschap en 12 euro overschrijvingskosten) Wanneer ze je geld binnen hebben sturen ze het stamboekpapier en paspoort weer terug, met een stempel en handtekening op de verkoopverklaring, die dan pas "bekrachtigd" wordt (maar het duurt even want ze hebben een betalingsverwerkingsachterstand van minstens 2 weken)

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelgd, het lijkt een hoop gedoe en van de admistratie bij de KVTH word je ook niet blij, maar uiteindelijk valt het ook wel weer mee en was ik toch wel een beetje trots dat ze echt op onze naam stond.

YellJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 14:39

Ja mijn papieren heb ik allemaal zelf.

Dus daar achterop je papier moet een handtekening van de vorige eigenaar?

Die moet ik opsturen samen met het paspoort (wat ook nog op hun naam staat, kan ik dat daar ook laten wijziggen?)
En een briefje erbij in met mijn naam en adres? En dat ik graag lid wil worden?

En krijg ik dan een nieuw uittreksel waar bij het vakje "eigenaar": mijn naam staat?

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:55

yes, achterop een handtekening van de vorige eigenaar

Het paspoort wordt dan ook gewijzigd (zit bij de prijs in). Nou ja, gewijzigd.... Jou naam en adres word ergens ingeschreven met een stempel van de KVTH erbij als bewijs dat jij de nieuwe eigenaar bent.
Hetzelfde geld voor het uittreksel. Je krijgt geen nieuw uittreksel, maar de stempel en handtekening van het KVTH bij de verkoopverklaring op de achterkant geven aan dat jij de nieuwe eigenaar bent.
oja en op dat briefje zou ik ook even vermelden dat je de boel opstuurt om het op kou naam te laten zetten! (lijkt logisch, maar je weet het nooit bij die lui)

Je kunt de KVTH ook altijd even bellen, ze zijn er best aardig, alleen een beetje chaotisch (ik heb ze wel meer dan 10 keer gebeld, voor we de boel helemaal rond hadden)

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 16:27

ik heb hetzelfde probleem mijn 2 jarige staat nog op naam van de fokker en is op papier nog hengst, ik heb het kVTH gebeld en die zeiden me het paspoort naar ze op te sturen en dan passsen zij dit voor je aan, je moet dan wel verplicht een jaar lid worden, maar dat lijkt me opzich logisch. Ze hadden het niet over bewijzen ed want een paspoort is geen eigendomsbewijs

Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 06:08

Ik heb het ook pas laten doen. Gewoon je paspoort opsturen met een briefje erbij dat je lid wilt worden en dat je het paard op jouw naam over wilt laten zetten.
Binnen 4 dagen had ik de acceptgiro al binnen, nu wacht in nog op teruggave van mn paspoort!
Ik had niets nodig van de vorige eigenaar.

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 07:35

Kan het met alleen het paspoort?
Toen ik belde moest ik per se allebei (paspoort en uittreksel stamboek) opsturen!

YellJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 10:46

ik heb een probleem, de oud-eigenaar is verhuist naar canada.. En nu?

Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 10:51

Gewoon even bellen naar KVTH!

YellJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 10:53

en dan? Of moeten die mensen een verklaring faxen?

Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 10:54

Ik hoefde helemaal geen handtekening te hebben, daarom zou ik even bellen en even je verhaal doen. Dan heb je snel duidelijkheid.

YellJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 11:06

Barbie1986 schreef:
Ik hoefde helemaal geen handtekening te hebben, daarom zou ik even bellen en even je verhaal doen. Dan heb je snel duidelijkheid.

Hoe heb jij dat gedaan dan?

Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 11:09

Ja, was heel makkelijk. Die man vertelde wat ik op moest sturen en dat ik er gewoon een briefje bij moest doen met daarop dat ik lid wilde worden en dat ik de pony op mijn naam over wilde schrijven.

Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 11:09

073 6218501 is het telefoonnummer

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 23:42

Ik heb even een vraag.
Ik heb een tijdje terug de papieren van mijn haflinger opgestuurd, maar heb nog geen bericht terug gekregen.
Heb haar stamboek papier opgestuurd met handtekening en al, maar heb nog steeds geen rekening binnen. Wel heb ik tegerlijker tijd het formulier meegestuurd om haar paspoort aan te vragen en daar heb ik wel een rekening van. Ik heb bij de toegevoegde brief alleen niks over lidmaatschap gezegt. Komt het daardoor dat ik geen rekening heb?
Misschien even bellen?

(*Sorry dat ik het topic even omhoog heb gehaald)

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:50

Babeth ik zou zeker even bellen.. ze waren mijn papieren toendertijd ook vergeten Lachen

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:20

Oke, zal ik doen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 21:28

Hoi,

Toen ik mijn Haflinger kocht, heb ik op het Register mijn eigen gegevens moeten zetten en deze tezamen met het paspoort naar de KVTH moeten opsturen. Je krijgt dan een factuur opgestuurd met daarop het overschrijfgeld van de papieren + de inschrijfkosten van de "club". Zodra je deze betaald hebt, wordt er op het Register (wat tevens het stamboekpapier is) en in het paspoort (hierbij vermeld men nogmaals jouw gegevens) een stempel gezet van de KVTH. Vanaf dat moment staat jouw Haflinger officieel op jouw naam. Het transpondernummer is dan ook direct op jouw naam gezet. Je krijgt elke twee maanden het orgaan van de KVTH opgestuurd met allerlei informatie en je krijgt de voorwaarden toegestuurd, waarin de meest gestelde vragen ook nog eens aan bod komen. Voor verdere vragen kun je altijd contact met de KVTH zelf opnemen. Meer informatie en gegevens vind je op www.kvth.nl.

animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:27

Ik moet eerdaags ook overschrijven van de vorige eigenaar na mijn gegevens.
Maar ik heb alleen 1 vraagje moet je perse lid worden van de KVTH of is het ook nog mogelijk om dat te laten zitten.
Ik wil haar op den duur wel laten keuren... Dus vandaar die vraag.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:28

als je je haf op naam laat zetten krijg je een acceptgiro binnen met daarin automatisch het lidmaatschap voor een jaar dat is verplicht

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:56

Ja klopt, na 1 jaar kun je het opzeggen.