Tot welke maand in een jaar je merrie laten dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Tot welke maand in een jaar je merrie laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 12:49

Ik volgde bij ons op stal een discussie; tot welke maand (juni, juli e.d.) kun je je merrie nog laten dekken?
Ik heb me maar afzijdig gehouden omdat ik het niet zo goed wist Bloos , maar ik zou het nu toch wel graag willen weten.
Ik hoop dat jullie mij hierop antwoord kunnen geven.

(hoop dat t hier goed staat, anders verplaats m maar Knipoog )

Sammie

Re: Tot welke maand in een jaar je merrie laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 12:55

Daar is niet echt een eenduidig antwoord op te geven. Er komt ook gevoel, belang, geld, tijd en ruimte bij kijken. Het dekseizoen bij de hengstenhouders loopt meestal van maart t/m september. Enkele uitzonderingen zijn t/m oktober. Er zijn al mensen die beginnen in februari al met dekken, dan krijg je een veulen in januari, dat is eigenlijk best koud. Dek je nog in augustus dan heb je een laat veulen wat tot ver in het najaar bij z'n moeder moet blijven en niet het beste voorjaarsgras meer kan benutten en daarnaast een flinke achterstand heeft op z'n leeftijdsgenootjes. In Duitsland loopt het dekseizoen veel vroeger, begint eerder, eindigt eerder t.v.m. Nederland.
Ik denk dat je als je al bezig bent met dekken, je het volledige dekseizoen moet benutten. Maar er zijn ook mensen die beginnen pas in mei/juni met dekken. Pas in juli of augustus voor het eerst dekken kun je beter niet doen, zeker als je niet weet of je een probleemmerrie hebt. Je seizoen is dan zo kort dat je bij een probleemmerrie het probleem niet meer op kunt lossen.

Myfairytale

Re: Tot welke maand in een jaar je merrie laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 13:02

Ok Sammie,

Heel erg bedankt Haha! . Ik ga dit printen en bij ons op stal hangen, dan moeten ze verder maar kijken wat ze er mee doen, Knipoog
Ik wil met mijn merrie volgend jaar gaan fokken, vandaar dat ik er nu wel benieuwd naar was.
Zij is, voorzover ik weet geen probleemmerrie, ze is makkelijk drachtig te krijgen en veulent ook makkelijk naar het schijnt.
Maar ik neem er dan ook alle tijd voor en ga nergens op zitten wachten of hopen. Haha!