zwelling bij achterknieën van jong hengsteveulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

havane

zwelling bij achterknieën van jong hengsteveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 19:51

Ik heb een hengsteveulen geboren 16/06/06 Don Schufro x Rosencavalier.
Hij is enkele weken te vroeg geboren, maar staat al goed op zijn benen en beweegt uitstekend.
Ik heb echter een kleine bemerking, maar heb nog niet zoveel ervaring met jonge veulens, dus weet ik niet of dit kwaad kan of niet.

op beide achterknieën heeft hij een kleine zwelling, ik heb altijd geleerd dat dit droog moet zitten, dus heb ik advies gevraagd aan twee veeartsen

volgens de ene is dit volkomen onschuldig en zal het vanzelf weggaan, omdat hij het op beide benen gelijk heeft en dit mooi los zit
volgens de andere kan dit volkomen onschuldig zijn, maar kan het ook wijzen op mogelijke ocd vorming, dit kan hij maar weten als het veulen min 11 maand is, of het al dan niet onschuldig is.

wie heeft hier ervaring mee?

Poehee

Re: zwelling bij achterknieën van jong hengsteveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 22:07

Wij hebben ook ooit een hengst veulentje gehad met precies het zelfde. Daar hebben we foto's van laten maken en dat was idd iets van oc(d) We moesten na een half jaar weer terug komen en toen was er helemaal niets meer van te zien. Toen was ie er over heen gegroeid, er was ook geen verklaring voor. Hij heeft er nooit geen last meer van gehad, terwijl ik hem in de moeilijke periode al eigenlijk had afgeschreven. Hij heeft een hele tijd (5mnd) boksrust gehad, toen deden we hem alleen in het weekend ff 10 min in een heel klein bakje zodat ie niet zo debiel kon doen en daarna 1mnd wat stap werk aan het halster uitbouwend tot een half uurtje. Heel veel succes er mee, en ik hoop voor je dat het ook goed komt!!

summerset

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 18:59

Ik heb ook een veulen die iets dikke achterknieen had en mijn veearts heeft het veulen een vitamine ingespoten, de verdikkingen zijn nu helemaal weg. Het schijnt zo te zijn dat ze dan wat snel gegroeid zijn. Misschien moet je het nog een keertje checken bij je veearts. Pling

Mausie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 19:29

Mijn veulen (van vorig jaar) heeft ook een dikke knie gehad, wel maar aan één kant. Foto's laten nemen en het bleek OC te zijn. Heb onlangs opnieuw foto's laten nemen (ze is nu één jaar oud) en in één knie zit een zeer klein los stukje bot, dat er operatief uitgehaald moet worden voor ze aan het werk gaat. Pas op éénjarige leeftijd kan er vastgesteld worden hoe het gewricht ontwikkeld is en of er dus een operatie nodig is.

Mss toch eens verder onderzoeken, hoe vroeger je OC(D) ontdekt hoe beter...

Wie weet is het gewoon een vitaminentekort!

Succes alvast.

grapjas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 21:53

Veulens kunnen ook te snel groeien en dan hebben ze last van hun groeischijven.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 22:35

net zoals bij honden groeipijn, het bot groeit dan sneller dan eht botvlies en dat word pijnlijk...

Ik moet wel zeggen dat je bij veulenziekte ook wel eens gezwollen gewrichten ziet..maar dan isn meestal je veulen ook echt niet fit. Veulenziekte moet je wel mee oppassen,.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 19:43

Een veulen bij ons op stal had het ook, ze is op de foto gezet en had geen ocd of een afwijking. Het bleek een ontsteking te zijn. 2x daags 3 weken lang kreeg ze antibiotica ingespoten. Nu loopt ze weer super lekker.! Je moet er wel mee naar de dierenats gaan, een langdurige ontsteking kan wel schade aanrichten terwijl het zo makkelijk is te genezen.

havane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 20:40

Bedankt voor de antwoorden!

Beste Ditchie een ontsteking is het niet, er hebben al twee dierenartsen naar gekeken, en het veulen loopt ook 100% correct, dus last lijkt hij er momenteel niet van te ondervinden.
Toekomst gericht maakte ik me wat zorgen. Zal afwachten worden zeker...

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 05:37

[quote="havane"]Bedankt voor de antwoorden!

Beste Ditchie een ontsteking is het niet, er hebben al twee dierenartsen naar gekeken, en het veulen loopt ook 100% correct, dus last lijkt hij er momenteel niet van te ondervinden.
Toekomst gericht maakte ik me wat zorgen. Zal afwachten worden zeker...[/quote]

hallo,

heb je topic even gelezen en was benieuwd hoe het nu gaat met hem. Als je hem wil verkopen heb ik misschien wel interesse.

Groetjes
mansolein

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 23:44

Ik heb dit ook wel eens meerdere keren gezien bij zeer jonge veulens van enkele dagen oud. Vaak hebben ze geen veulenspuit gehad (met antibiotica) Kregen ze dit alsnog dan verdween dit na enkele dagen. Het KAN een lichte vorm van ontsteking zijn dat MISSCHIEN via het naveltje binnen gekomen is bij de geboorte. Een veulen van 1 of 2 weken oud en dan al een OCD vind ik wel erg vroeg.....bijna ongeloofwaardig. Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 05:58

OCD is een uitvloeisel van ................

Veulenziekte of polyarthritis is een aandoening waarbij één of meerdere gewrichten van het veulen infectieus ontstoken (=besmet met een bacterie) zijn. Afhankelijk van de ernst en het type van de aandoening is de ontsteking gesitueerd in de gewrichtsvloeistof (synovia), het kraakbeen, bot of een combinatie hiervan. De ontsteking in de gewrichten veroorzaakt veel pijn maar kan ook blijvende schade aan het kraakbeen/ bot toebrengen. De toekomst als gebruikspaard wordt hierdoor erg dubieus.

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 07:34

Is het geen "Mouw" ? Een overvulling van het kniegewricht (meestal bij veulens). Manchetvormige halfronde zwelling, onder de knieschijf

renaissance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:12

ceasario schreef:
OCD is een uitvloeisel van ................

Veulenziekte of polyarthritis is een aandoening waarbij één of meerdere gewrichten van het veulen infectieus ontstoken (=besmet met een bacterie) zijn. Afhankelijk van de ernst en het type van de aandoening is de ontsteking gesitueerd in de gewrichtsvloeistof (synovia), het kraakbeen, bot of een combinatie hiervan. De ontsteking in de gewrichten veroorzaakt veel pijn maar kan ook blijvende schade aan het kraakbeen/ bot toebrengen. De toekomst als gebruikspaard wordt hierdoor erg dubieus.

klopt. Bovendien is de infectie vaak een gevolg van te weinig biestmelk tijdens de eerste levensuren of van het feit dat er gewoonweg te weinig antistoffen in de biestmelk zitten, waardoor het veulen een slechte weerstand heeft. Bloedonderzoek kan hierover uitsluitsel brengen. Toedienen van plasma kan dan een oplossing bieden.
Het hoeft niet noodzakelijk te lopen zoals wat volgt, (het feit dat hij het aan beide kanten heeft doet vermoeden dat het niet noodzakelijk een gevolg is van een trauma) maar je kan er maar beter rekening mee houden: wijzelf hebben een veulen gehad dat na een trauma (we hebben het zien gebeuren, hij is galopperend tegen een weidepaal gelopen) een infectie heeft ontwikkeld in de linker knie. Er werden foto's genomen en er was absoluut geen spoor van OC(D), maar doordat het een te lage weerstand had bleef de infectie aanhouden. Hij heeft een jaar boxrust voorgeschreven gekregen. Daarna opnieuw foto's genomen waaruit bleek dat de gewrichtskogel niet volgroeid was waardoor de knie elk moment ontwricht kon worden. Daarna heeft hij nog twee maanden op de wei rondgelopen wat de situatie jammer genoeg enkel verergerd heeft. Op het einde kon hij nog amper stappen. Vorige maand hebben we hem, één jaar en drie maanden oud, moeten laten inslapen...