Wat vraagjes over het dekken van een IJslander

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IceEva

Wat vraagjes over het dekken van een IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 17:57

Hoi hoi,

Ik wil mijn IJslander graag volgend jaar laten dekken, ze is nu 12 en zal dan wel 13 zijn. 1 van mijn vragen was dus tot wanneer een IJslander gedekt kan worden en of het dan ook verstandig is voor de gezondheid van de merrie.

Mijn 2e vraag is, in welke tijd ik haar het beste kan laten dekken. Ze staat eigenlijk het gehele jaar buiten, maar we hebben beschikking over een stal, ik wil het veulen graag rond april, mei geboren laten worden dus dat kan dan gewoon in de weide denk ik.

En moet de merrie nog speciale inentingen, en kan de hengst ook naar de merrie komen, of verschilt dat per stal en afstand?

Het word dan ook Eva's eerste veulen.

Ik hoop dat iemand mij een beetje kan helpen. Lachen

groetjes Kimmy

Rijlaarsdam

Re: Wat vraagjes over het dekken van een IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 18:23

een paard draagt 11 maanden en nog wat dagen. mij is ooit verteld 11 maanden en 11 dagen omdat het officieel 11 manen is. ipv maanden.
nou goed
persoonlijk zou ik het paard op het land laten bevallen dat is schoner en fijner voor het paard, maar op stal gaat ook super hoor.
het verschil per hengsten houder of hun naar jouw toe komen, maar omdat er meer merrie's gedekt worden door een hengst is het normaal dat jij naar de hengst toe gaat.
entingen gewoon twee keer per jaar wel is het zo dat je vlak voor de geboorte beter nog eens kan enten om zo de stof ook aan het veulen te geven.
verder goed kijken welke hengst er bij je merrie past en goede afspraken maken.

en vooral, ja zelf verdiepen in het hebben en houden van veulens, het zijn meer dan poepige kleine paardjes

ook goed na denken wat ga je doen als het afgespeent moet worden, enz, enz.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 18:26

Bedankt Kvika!

Ja klopt, we moeten er ook goed over nadenken allemaal. Knipoog
Wat vind jij van haar leeftijd? en omdat het haar eerste veulen is.

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 18:46

Birna had haar eerste veulen toen ze 11 was, en haar laatste toen ze 17 was (Nicko, afgelopen herfst) en ze heeft het prima gedaan, 3 superveulens. Ik denk niet dat ze te oud is hoor!

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 18:54

MaiMai schreef:
Birna had haar eerste veulen toen ze 11 was, en haar laatste toen ze 17 was (Nicko, afgelopen herfst) en ze heeft het prima gedaan, 3 superveulens. Ik denk niet dat ze te oud is hoor!

Oke! dan denk ik dat het nog makkelijk kan. Haha!

Bedankt.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 19:02

vraag anders aan je dierenarst wat zij/hij er van vind, maar denk ook dat het nog makkelijker kan.
gr.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 19:04

kvika schreef:
vraag anders aan je dierenarst wat zij/hij er van vind, maar denk ook dat het nog makkelijker kan.
gr.

Ja dat doen we ook. Bedankt!

DuckyMjöll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 19:08

Je kunt bij ijslanders er op rekenen dat ze 12 maanden dragen.
Dat heeft Chris Blom ons verteld en het klopte bij mijn merrie en haar weidegenootje ook.
Meestal moet je je merrie komen brengen en dan word ze bij de hengst in de wei gezet met nog meerdere merrie's
Maar dat verschilt natuurlijk..

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 19:10

DuckyMjöll schreef:
Je kunt bij ijslanders er op rekenen dat ze 12 maanden dragen.
Dat heeft Chris Blom ons verteld en het klopte bij mijn merrie en haar weidegenootje ook.
Meestal moet je je merrie komen brengen en dan word ze bij de hengst in de wei gezet met nog meerdere merrie's
Maar dat verschilt natuurlijk..

Ja dat heb ik inderdaad ook gehoord, ach dan is het toch maar voor een paar weken hoop ik. Clown

Gaefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 20:27

Met die twaalf maanden ben ik het niet helemaal eens. Normaal is net als Kvika zegt 11 maanden en 11 dagen, sommige dragen langer sommige korter. Gaefa heeft 11 maanden en 13 dagen dracht gehad bv. Er zijn ook wel voorbeelden van merrie's (ook ijslanders) die ruim voor de 11 maanden veulenen.

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 20:33

Leuk dat je een veulen wil! Haha!

Ik zou haar gewoon op het land latern bevallen. Over de entingen kan je meestal wel wat vinden op sites van hengsten.

Volgens mij is het meestal de bedoeling dat de merrie naar de hengst gaat en er dan een maandje (?) ofzo bij blijft staan.

Weet je al welke hengst je leuk vind ?

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 20:41

BleikjA schreef:
Leuk dat je een veulen wil! Haha!

Ik zou haar gewoon op het land latern bevallen. Over de entingen kan je meestal wel wat vinden op sites van hengsten.

Volgens mij is het meestal de bedoeling dat de merrie naar de hengst gaat en er dan een maandje (?) ofzo bij blijft staan.

Weet je al welke hengst je leuk vind ?

Ja in de wei lijkt me ook wel het beste, ook omdat ze het niet gewend is in de stal dus.

Poeh poeh 1 maand weet niet of ik haar zo lang kan missen. Clown

Ik heb nog niet echt gekeken, maar vind Frosti fra Heidi.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 10:00

Ik heb trouwens ook nog een vraagje over hengstigheid, is dat regelt aan en hoe vaak?
Ik merk meestal niet echt als Eva hengstig is.

petrakolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 23:21

Bij ons worden de meeste veulens geboren na 11 maanden en plusminus 4 dagen, die twaalf maanden zijn eerder uitzondering dan regel.
Als je merrie niet duidelijk laat zien dat ze hengstig is (de meeste merries als er geen hengst in de buurt is), dan kun je gewoon de merrie naar de hengst brengen. Daar schouwen ze tot de merrie dekrijp is en dan wordt ze gedekt.
Mijn grote favoriet: Frosti frá Heidi Vingers aflikken (wij hebben inmiddels 2 jaarlingen en 2 veulens van hem, 1 moet er nog geboren worden, allemaal geweldige veulens met leuke kleurtjes).

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 08:19

petrakolen schreef:
Bij ons worden de meeste veulens geboren na 11 maanden en plusminus 4 dagen, die twaalf maanden zijn eerder uitzondering dan regel.
Als je merrie niet duidelijk laat zien dat ze hengstig is (de meeste merries als er geen hengst in de buurt is), dan kun je gewoon de merrie naar de hengst brengen. Daar schouwen ze tot de merrie dekrijp is en dan wordt ze gedekt.
Mijn grote favoriet: Frosti frá Heidi Vingers aflikken (wij hebben inmiddels 2 jaarlingen en 2 veulens van hem, 1 moet er nog geboren worden, allemaal geweldige veulens met leuke kleurtjes).

Ja ze laat het niet duidelijk merken als ze hengstig is. Knipoog Ja Frosti Schijnheilig vind hem zo mooi. En inderdaad leuke kleuren. Bedankt!