Hengst die maat, front, lengte en beweging door geeft

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chantal1

Hengst die maat, front, lengte en beweging door geeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 12:15

Hoi,

Kunnen jullie mij een aantal hengsten noemen die lengte in het lichaam doorgeven, mooi front, maat en excellente bewegingen heeft en doorgeeft.
Verder vind ik het belangrijk dat de hengst een goede rug en lendenen heeft, niet week, zeker niet strak, correcte beenstanden heeft en uit een goede moederstam komt.
Ik ben niet gebonden aan 1 stamboek dus schiet maar los!

Groetjes Chantal

CGJ12

Re: Hengst die maat, front, lengte en beweging door geeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:23

Een AANTAL........ ????
Met jouw strenge criteria vind je die niet........... Haha!

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 12:36

Hahaha, had al zo'n vermoeden maar je mag ook hengsten aangeven die in de richting komen Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:41

chantal1 schreef:
Hahaha, had al zo'n vermoeden maar je mag ook hengsten aangeven die in de richting komen Haha!

Hmmmmmm

Oscar? Maat en postuur zat........

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:48

Haha! Haha! Haha!

Don Schufro of Don Romantic!

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 14:20

Oscar, hoe zit het met zijn beweging? Lengte zal Oscar waarschijnlijk ook wel doorgeven met Wolfgang in zijn afstamming.
Don Schufro heb ik in gedacht, dat weet je he Loes Haha!
Ik heb er mijn hoofd ook al over zitten breken dus ik dacht ik zet het eens op Bokt Knipoog

btw, dit is toch niet veel eisend maar vrij normaal Knipoog :

Citaat:
Verder vind ik het belangrijk dat de hengst een goede rug en lendenen heeft, niet week, zeker niet strak, correcte beenstanden

Langgelijnd is toch ook aardig KWPN-minded evenals maat, dus dan zit je nog met de excellente beweging (want ik wil daar absoluut geen concessie's op doen) en het front.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 18:15

Mooi front, maat en goede bewegingen, ik denk aan VDL Prestige Ja

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 18:18

Sultan misschien?

tam20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 20:16

CGJ12 schreef:
chantal1 schreef:

Hmmmmmm

Oscar? Maat en postuur zat........

was ook de 1e hengst waar ik aan dacht.

hola

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 23:16

nicolai

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 06:46

Ik zie al deze eigenschappen terug in de nafok van Indoctro.

Front, beweging, langgelijnd......ik heb btw nog nooit een Indoctro onder de 160 gezien....de meesten zaten omstreeks 168-170.

Dit omdat je wel eens hoort dat hij zou strooien in de maat...

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 08:41

als je dat stukje over de rug (niet week) even vergeet dan zou Flemmingh wel wat zijn: front, langgelijnd, maat en beweging.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 08:46

Ik heb van Oscar een paar nakomelingen gereden en de meeste vond ik wel erg groot bewegen.

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 13:05

sigrid1182 schreef:
Ik zie al deze eigenschappen terug in de nafok van Indoctro.

Front, beweging, langgelijnd......ik heb btw nog nooit een Indoctro onder de 160 gezien....de meesten zaten omstreeks 168-170.

Dit omdat je wel eens hoort dat hij zou strooien in de maat...

Helemaal mee eens.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 13:50

Thanks voor de nuttige tips!
Ik ben zelf niet zo'n Oscar-fan moet ik toegeven en hoe bewegen zijn nakomelingen?
Eigenlijk als je het goed bekijkt is Oscar spring gefokt.
Flemmingh, durf ik niet aan, merrie is zelf wel strak in de rug dus als dat goed zo compenseren ok, maar als een aantal generatie's later die weke rug te voorschijn komt. Daar zit ik eigenlijk niet op te wachten.
Indoctro, niet verkeerd denk ik. Maar wil eigenlijk een dressuurgefokt paard en met Indoctro is er weinig bloedaansluiting.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 00:01

Hmmmmm... VDL-Prestige heeft zelf misschien mooie gangen, maar de veulens zijn over het algemeen geen bewegingstoppers. Zoals het KWPN al zei, het zijn veulens met voldoende ruimte in de draf en galop, maar ze moeten meer tot dragen komen... En als je excellente bewegingen zoekt is dat toch wel iets waar je op zou moeten investeren. Tenzij jouw eigen merrie het vererft...

Voor Flemmingh zou ik idd niet gaan met het oog op de ruggetjes...

Indoctro zelf is nooit mijn favoriet geweest, maar idd... zijn veulens komen over het algemeen het dichtste in de buurt van waar jij naar op zoek bent.

Voor wat voor merrie(s) ben je op zoek? Want een hengst die leuk vererft is natuurlijk pas 50% van de succesformule...

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 07:15

@Suelza, het is een merrie die zelf zeer sterk beweegt, of zij dat doorgeeft, is niet bekend. Ze heeft veel souplesse maar bij spanning wordt ze ietwat kort in stap. Het wordt het eerste veulen. Ze is wat propperig en wat strak in rug en lendenen (misschien trekt het nog wat bij), verder is ze wel correct gebouwd.

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 07:30

Misschien San Remo of Sandreo. Heb ik een paar hele mooie paarden en veulens van gezien.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 07:55

chantal1 schreef:
Thanks voor de nuttige tips!
Ik ben zelf niet zo'n Oscar-fan moet ik toegeven en hoe bewegen zijn nakomelingen?
Eigenlijk als je het goed bekijkt is Oscar spring gefokt.
Flemmingh, durf ik niet aan, merrie is zelf wel strak in de rug dus als dat goed zo compenseren ok, maar als een aantal generatie's later die weke rug te voorschijn komt. Daar zit ik eigenlijk niet op te wachten.
Indoctro, niet verkeerd denk ik. Maar wil eigenlijk een dressuurgefokt paard en met Indoctro is er weinig bloedaansluiting.

Dat heb ik dus ook met mijn merrie.....
totaal geen bloedaansluiting.....

mijn merrie is nl Brentano II x Cavalier( cardinal xx) x Saloniki, geheel Hannovers gefokt....

Merrie heeft ook dressuurtype,...maar komt dus wel uit een hele goede springstam...

waaarschijnlijk had ik ook nooit voor indoctro gekozen bij deze merrie...ware het niet dat er een voorlopig keur merrie uit is gekomen die ook nog eens voor 95 sprong en nu op plaats 31 staat, van de lijst hoogste fokwaardes springen bij het kwpn.

Ik kocht de merrie drachtig van Indoctro, en wat kreeg ik een super mooi zwart hengstveulen wat ik een paar maand terug goed heb verkocht,mooi type, en apart bewegen en kon ook nog eens springen....verkocht aan handelstal voor de dressuur.

Wederom heb ik in 2005 gedekt bij indoctro, en weer een super mooi veulen, wat ik met 6 dagen al kon verkopen, ...voor een redelijke prijs, maar ben er niet op ingegaan....

Ik heb haar op 20 juni weer laten insemineren van Indoctro.....

De beste dressuurpaarden komen uit springlijnen en zijn over het algemeen helemaal springgen gefokt......

Bovendien lopen er al paarden van Indoctro hoog in de dressuur, boven de ZZ bedoel ik dan........

De beide Indoctros die ik nu uit de merrie heb gefokt, zijn zeer mooie types en gelijk vanaf dag 1 heel fijn draven en galoperen.....menig dressuur fokker zou graag zon veulen hebben met dit type en beweging....

Afbeelding

fotos zijn van 12 uur oud....hij is nu 3 weken, zal weer even nieuwe fotos maken...

Afbeelding

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 07:57

Chantal, als jouw merrie zo super beweegt zou ik altijd een hengst kiezen met dito bewegingen (en liefst nog een tikkie meer) om dit belangrijke aspect te verankeren!
Vind trouwens dat je sowieso altijd eerst moet kijken naar de sterke punten van je merrie en in ieder geval een hengst moet kiezen die diezelfde eigenschappen ook doorgeeft.
Daarna ga je naar mijn idee eens kijken welke punten een hengst zou moeten verbeteren.
Denk er ook aan dat bijvoorbeeld een lange weke rug x korte strakke rug nooit een góede rug geeft, maar óf een lange weke óf een korte strakke. Wil je de rug verbeteren zal je een hengst moeten kiezen die een góede rug heeft en die dit ook (naar verwachting) doorgeeft.
Zo, heb ik het een beetje eenvoudiger voor je gemaakt???? Clown Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:01

Suelza schreef:
Hmmmmm... VDL-Prestige heeft zelf misschien mooie gangen, maar de veulens zijn over het algemeen geen bewegingstoppers.

......... ja, maar hij is wél van VDL, en dan maakt dat niks meer uit............. Tong uitsteken

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:07

CGJ12 schreef:
Suelza schreef:
Hmmmmm... VDL-Prestige heeft zelf misschien mooie gangen, maar de veulens zijn over het algemeen geen bewegingstoppers.

......... ja, maar hij is wél van VDL, en dan maakt dat niks meer uit............. Tong uitsteken

en edward gal rijd em.....

dan is t toch automatisch een top vererver!!!

net als Lingh.....

of niet......... Ach gut

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:12

CGJ12 schreef:
Suelza schreef:

Afgod Oh ja, wat dom van mij!

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 08:33

Sigrid: Thanks voor je uitleg en de foto's!
Wie weet is Indoctro wat voor het 2e veulen (denk het wel eigenlijk), 1e veulen wil ik graag houden en wil ik heel graag echt een 'dressuurhengst'. Zou best graag Brentano bloed toevoegen, maar weet niet of hij langgelijndheid door fokt.

LDRD schreef:
Chantal, als jouw merrie zo super beweegt zou ik altijd een hengst kiezen met dito bewegingen (en liefst nog een tikkie meer) om dit belangrijke aspect te verankeren!
Vind trouwens dat je sowieso altijd eerst moet kijken naar de sterke punten van je merrie en in ieder geval een hengst moet kiezen die diezelfde eigenschappen ook doorgeeft.
Daarna ga je naar mijn idee eens kijken welke punten een hengst zou moeten verbeteren.
Denk er ook aan dat bijvoorbeeld een lange weke rug x korte strakke rug nooit een góede rug geeft, maar óf een lange weke óf een korte strakke. Wil je de rug verbeteren zal je een hengst moeten kiezen die een góede rug heeft en die dit ook (naar verwachting) doorgeeft.
Zo, heb ik het een beetje eenvoudiger voor je gemaakt???? Clown Haha!

Nu beweegt ze zeer zeker erg goed, hoe dat is als ze uit de wei komt? Haha!
Precies, ik wil gaan verankeren en gaan vastleggen.
Dat wat jij aangeeft "weke rug x korte strakke rug" lijkt mij ook niet effectief vandaar dat ik geen flemmingh bloed wil maar een hengst met een goede rug.
Je hebt me goed geholpen hoor Haha!

mietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:36

er was ook zo'n site... kon je al je eisen invullen... maar wat was die ook alweer???
stond bij een andere topic...