Ontwormen met drachtigheid....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Ontwormen met drachtigheid....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 16:14

Hm, ik wilde even mijn merrie dadelijk gaan ontwormen ineens bedenk ik me dat ze nu drachtig gescand is!!! Mag je dan gewoon ontwormen met Equest????

ponymens

Re: Ontwormen met drachtigheid....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 22:03

Ik geef bij dracht alleen eqvalan. Equest zou ik niet durven geven.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 22:55

Omdat??

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 00:28

ponymens schreef:
Ik geef bij dracht alleen eqvalan. Equest zou ik niet durven geven.

waarom niet??
op de bijsluiter staat dat Equest veilig is voor drachtige en lacterende merrie's
ik geeft het wel gewoon, en ik heb er nooit problemen mee gehad

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 11:20

ja idd waarom niet? Ik ontworm alleen maar met Equevalan (rood en geel) maar doe dit ook gewoon...

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 14:18

Equest mocht in het begin niet bij drachtige merries, dat is inmiddels aangepast, je mag het alleen nog steeds niet aan veulens geven. Equest mag tegenwoordig (hier in de omgeveing iig) alleen via de veearts verkocht worden, omdat het bij overdoseren gewoon link spul is. Mijn veearts raadde aan om na het insemineren de eerste keer ontwormen met een ander middel te doen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 17:14

Nicole288 schreef:
Equest mocht in het begin niet bij drachtige merries, dat is inmiddels aangepast, je mag het alleen nog steeds niet aan veulens geven. Equest mag tegenwoordig (hier in de omgeveing iig) alleen via de veearts verkocht worden, omdat het bij overdoseren gewoon link spul is. Mijn veearts raadde aan om na het insemineren de eerste keer ontwormen met een ander middel te doen.

dat is idd verstandig
ik heb een maand voor de inseminatie Equest gegeven (ze is nu 7 weken drachtig)
en nu geef ik de volgende keer febendazol
in het najaar krijgt ze pas weer een equest

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 18:10

Nicole288 schreef:

Om deze reden gebruik ik het dus niet bij drachtige merries.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 08:50

Equest is veilig voor drachtige merries. Enkel een merrie die vol bloedwormen zit zou ik geen equest geven, dan kunnen bloedwormen massaal vrijkomen en een darmontsteking veroorzaken. Het middel zelf is zeker veilig.

Met febendazole zit je verder van huis, daar is teveel resistentie tegen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 10:57

Nog leuker, mijn veearts raadt aan om de eerste 4 maanden niet te ontwormen. Volgens herm geven alle ontwormingspastas een risico op een vervormd veulen. Alleen is het risico dusdanig klein dat het als "veilig" op de verpakking mag staan.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:08

Zannekin schreef:
Met febendazole zit je verder van huis, daar is teveel resistentie tegen.

met ivermectine heb je hetzelfde probleem
ik wissel gewoon af met Equest, pyrantel, febendazol, Equimax
zowiezo geef ik 2 keer per jaar een equest en de tussenliggende periode een ander middel
mijn drachtige merrie sla ik nu een keertje over
voor de dekking is ze goed ontwormd

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:28

dat is voor het eerst dat ik hoor dat er resistentie is tegen ivermectine. Ik wissel af met een eqvalan of eraquell en Equimax.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 11:30

Er is idd nog geen resisitentie bekend tegen ivermectine.
Tip: Equimax is hetzelfde als Eqvalan duo en die vind je goedkoper.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:12

In Nederland werken producten gebaseerd op fenbendazole heel vaak niet meer tegen kleine strongyliden. Tegen andere wormensoorten als de spoelworm en veulenworm werkt fenbendazole nog wel. Resistentie van kleine strongyliden of cyathostominae tegen pyrantel wordt ook steeds vaker gevonden. Naast de resistentie van klein bloedwormen tegen fenbendazole en pyrantel, is er in Nederland ook resistentie van van spoelwormen tegen ivermectines. Tot op heden zijn de ontwormingskuren gebaseerd op ivermectine nog wel werkzaam tegen de kleine strongyliden binnen Nederland.

In 2005 is voor het eerst resistentie van kleine strongyliden tegen ivermectines gevonden in zowel Duitsland als Engeland. Waarschijnlijk een kwestie van tijd, voordat deze resistentie ook in Nederland opduikt.

Als het ene middel niet werkt dan kan ik toch naar een ander middel overstappen?

Dit wordt inderdaad vaak gedacht en dat kan ook wel, maar u moet dan wel een middel uit een andere hoofdgroep kiezen. Er zijn tegen rondwormen slechts drie hoofdgroepen van ontwormingsproducten beschikbaar. Wormen die resistent voor één middel uit een bepaalde hoofdgroep zijn, zijn ook resistent voor de andere middelen binnen die hoofdgroep. Dus u kunt wel overstappen van fenbendazole producten naar pyrantel producten maar niet van een product met ivermectine naar een product met moxidectine. Als wormen resistent worden tegen alle drie groepen ontwormingsmiddelen dan kunnen onze paarden niet meer behandeld worden

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 13:47

Zannekin schreef:
Er is idd nog geen resisitentie bekend tegen ivermectine.
Tip: Equimax is hetzelfde als Eqvalan duo en die vind je goedkoper.

misschien een tikkie goedkoper maar de spuiten zijn maar tot 600 kg en Equimax gaat tot 700 kg. en aangezien ik er eentje heb die tussen de 680 kg en 700 kg weegt ga ik toch liever voor Equimax. Dan kom ik goedkoper uit dan dat ik 2 spuiten eqvalan duo koop. Haha!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 15:39

Nou dan komt een nieuwe vraag erbij: met wat en wanneer ontwormen jullie?? En is dit anders voor de drachtige merrie??

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 18:22

Er is zeker al wel resistentie tegen ivermectine en veel ook vooral bij jonge dieren, dus regelmatig afwisselen.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 22:23

Zijn er publicaties over die resistentie? Ik weet dat er bij schapen resistentie was maar tegen een worm die bij paarden niet voorkomt.