hallo, ik heb zelf geen nakomeling van Concorde, maar ik heb wel een artikel over Concorde.
Naam : Concorde
Leeftijd : 20 jaar
Stokmaat : 1.69m
Afstamming : v : Voltaire
m : Flyer (v. Marco Polo)
Fokker : L. van Diest uit Son
Eigenaar : Cees van den Oetelaar, Henk Nijhof
Ruiter(s) : Wim Diks, Roelof Bril, Piet Raymakers
Eric van der Vleuten en Jos Lansink
Prestaties 2004 : uitgeroepen tot ‘ KWPN paard va het jaar 2003 ‘
CA. 300 dekkingen in binnen- en buitenland.
De inmiddels twintigjarige hengst blonk in zijn jonge jaren onder verschillende ruiters uit op de internationale concoursen. Met Jos Lansink won hij onder andere de Grote Prijs van Nordrhein-Westfalen in Aken en werd hij Nederlands Kampioen in 1994. hoewel Concorde tegenwoordig in de wei van zijn oude dag geniet, is hij in binnen-en buitenland nog steeds een zeer gewild producent van topspringpaarden.
1. Wat is de blikvanger van Concorde?
Henk Nijhof: ‘ Zijn oogopslag. Die is scherp, fanatiek, oplettend en attent. Concorde heeft een mooi, groot oog dat alles ziet.’
2. Hoe verliep het eerste Contact met Concorde?
Cees van den Oetelaar: ‘ Hans Coppens kocht hem als anderhalfjarige bij Van Diest uit Son. Hij vertelde me dat hij een veulen van Voltaire had; in veel opzichten een aantrekkelijk veulen. Toen heb ik hem voor de helft gekocht.’
HN: ‘ Ruim een jaar later wilde Coppens van zijn deel af. Wij hadden al eerder zaken gedaan en zodoende heb ik Concorde van hem overgenomen. Het was een dure hengst met zijn tweeëneenhalf jaar.’
3. Wat weet je van zijn jeugd?
CvdO: ‘ Hij komt uit een heel goede moeder. Aanvankelijk wilde Van Diest hem niet verkopen.’
4. Hoe heeft Concorde zich ontwikkeld?
CvdO: ‘ We moesten ons schamen dat zo’n goed paard zo’n slechte opleiding heeft gehad. ’s Zomers stond hij stil, alleen ’s winters liep hij concoursen. Hij heeft als jong paard niet de kans gekregen om fouten te maken, er stond altijd veel druk op hem. Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat hij zulke goede prestaties heeft geleverd.’
5. Hoe verliep zijn eerst wedstrijd?
CvdO: ‘ Haastig. Concorde was een heethoofd. Als hij één dag niet gereden werd, kon je hem weer opnieuw zadelmak maken.’
6. Wat is de grootste kwaliteit van Concorde?
HN: ‘ Concorde stamt uit een zeer springgerichte vader- en moederlijn. Hij heeft een sterke bovenbouw, een geweldige reflectie en hij mist wat front waardoor hij iets voorover staat. Daardoor bukt hij goed tijdens de sprong. Dat komt van de Franse kant, van Furioso. Het is een opvallende verschijning en hij mankeert nooit wat. Bovendien heeft hij de wil om te presteren. Zijn grootste kwaliteit is dat hij zijn sterke punten doorgeeft aan zijn kinderen, ook in de nafok zie je dat terug.’
7. Welke vaste gewoonten heeft Concorde?
CvdO: ‘ Waar hij ook is, Concorde moet het gevoel hebben dat hij de baas is. Hij kan ook gruwelijk veel eten. Verder speelt hij graag met een skippybal en heeft hij een voorkeur voor schimmelmerries.’
8. Hoe ziet zijn dagritme eruit?
HN: ‘ Concorde geniet van zijn oude dag. Hij loopt in de bak of in de wei. Twee keer per dag krijgt hij beweging. Aan de longe, of aan de hand. Concorde wordt sinds zijn twaalfde niet meer bereden. Hij had tot zijn zestiende door kunnen gaan in de sport, maar ik vind dat je geen onnodige risico’s moet nemen. De lat is hoog gelegd en hij heeft zich bewezen. Nu gaat het er om dat hij goed sperma levert. Zijn nakomelingen breken door op hoog niveau, dat is genoeg.’
9. Welk moment zul je nooit vergeten?
HN: ‘ Dat ik de kans kreeg om mede eigenaar te worden. Dat was het begin van veel moois. Ik had het gevoel dat Concorde een bijdrage kon leveren aan de sportfokkerij. Natuurlijk waren zijn overwinningen schitterend, maar op een gegeven moment tellen die niet meer zo mee. Het gaat er om dat je plezier hebt van je paard en dat het paard gezond is en blijft. Concorde is een heel gelukkige aankoop geweest waar ik nog iedere dag van geniet.’
10. En welk moment wel?
CvdO: ‘ De verandering van ruiters. Hoewel ze hem allemaal goed reden, was het beter geweest als Concorde één ruiter had gehad. Te veel verandering is niet goed voor zo’ kwaliteitspaard.’
11. Welk doel streef je met Concorde na?
HN: ‘ Een doel kun je nastreven als je een jong paard hebt. Na twintig jaar wordt dat moeilijk. Concorde heeft in zijn sportcarrière geweldig gepresteerd en hij heeft zeer goede nakomelingen die in de sport èn de fokkerij op alle niveaus goed presteren. Alle doelen zijn bereikt. Concorde is nu topfit, hopelijk is zijn finish nog lang niet in zicht. Hij mag nog meer goede veulens leveren. Hij is zeer gewild. Zijn veulens zijn binnen no time verkocht. Concorde dekt jaarlijks zo’n honderdvijftig merries in Nederland en ook vanuit het buitenland is er zeer veel vraag naar zijn sperma. Op foktechnisch gebied kan ik alleen nog adviseren welke merrie het beste gebruikt kan worden; voldoende aan de maat, aardig in het bloed maar niet te temperamentvol. Temperament heeft Concorde zelf wel genoeg.’
Bron: Paardensportjaar 2004 Hoefslag N° 50