Merrie naar hengst die ver weg staat?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sabbel

Merrie naar hengst die ver weg staat?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 22:35

Omdat ik mijn merrie wil laten dekken door een duitse hengst, en KI geen optie is, hoor ik graag van mensen die hun merrie naar een hengst hebben gebracht die ver weg van huis stond/staat. Het is natuurlijk niet zonder risico, en de kans is groter, wanneer m'n merrie drachtig wordt, dat ze verwerpt. Dus ik hoor graag van mensen die hier ervaring mee hebben, en hoe dit bevallen is.

Caye

Re: Merrie naar hengst die ver weg staat?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 11:53

Leg eens uit wat je bedoelt met de kans is groter dat ze het verwerpt??

Wij dekken ook altijd natuurlijk.. en heb dit nog nooit gehoord * met mijn hengst dan *

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 12:19

Ik bedoel dat wanneer ze drachtig zou worden, ze ook weer terug naar huis moet. We zullen als het meezit waarschijnlijk 4 uur onderweg zijn met de trailer. Omdat dit toch best stress vol is voor de merrie (ze is wel trailer mak, maar we reizen nooit met de trailer), ben ik bang dat ze de embryo verwerpt.

Ik hoop dat je het nu beter begrijpt. Haha!

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 21:39

Ik snap jou wel. IK krijg hier ook vaak merries die ver weg vandaan komen.
Moet zeggen dat als het vruchtje zit.. dan zit het.

Net als bij mensen die zwanger zijn. Het gaat niet verloren door zo maar een val oid. er moet heel wat gebeuren
Miskraam gebeurt sowieso.. maakt niet uit of het door stress is. of doro genetische faktoren.
Als het niet goed is aborteren ze het..
Ik zal me geen zorgen maken over de trailer rit. IK krijg hier vaak merrie die lang in de trailer staan.

Het is wat je het waard vind Lachen

Daarbij..tja ik zal het er wel voor over hebben. ALs jij weet dat DIE hengst bij jou merrie past en die haar verbeterd.
Als je met foktechnisch oog er naar kijkt.
Anders kan je elke hengst uit de buurt wel nemen Knipoog

Maar maak je niet te druk over de trailer Knipoog

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 22:01

Een vriendin van mij heeft haar merrie nu in Duitsland bij de hengst staan. Letterlijk want ze lopen samen in de wei.
Het is een heel goed adres en zag en erg netjes uit. De pensionprijs was ook niet hoger als hier, dus blijft de merrie de hele zomer daar lopen.

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-06 22:30

Ik heb het er wel voor over, zeker weten, maar het blijft natuurlijk geen pretje voor mijn merrie. Is het echt zo dat als het vruchtje zit dat het dan ook echt zit? Ik heb namelijk wel vaker gehoord dat stress, of een ruin bij de merrie ervoor kan zorgen dat het vruchtje afgestoten wordt, ook van mensen die zelf fokken. Dus vandaar ook mijn vraag, we willen namelijk best naar duitsland rijden, maar als de kans dan toch best groot is dat ze het vruchtje kwijt raakt, vind ik dat weer niet de moeite waard.

Het is toch niet de bedoeling dat mijn merrie zo lang weg blijft. Hoewel het opzich niet gek is natuurlijk, lekker de hele zomer bij de hengst. Maar zolang kan ik haar echt niet missen.

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 09:42

mijn merrie is al ruim 7 weken weg (heb der 6 weken niet gezien) en ze is nog niet drachtig!

vind het echt balen dat ze al zolang weg is, maar je wilt een veulen, dan moet je ervoor over hebben dat je der een aantal weken niet ziet! (of dat ze weg is)

je wilt het 1 moet je het ander voor lief nemen....

ik ging er eerst ook vanuit dat ze maar een week of 3 /4 weg zou zijn... maar is nu al veeel veeeel meer geworden....

dus als je het echt wilt, heb je het er voor over

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 09:50

Ga je met je merrie naar Vasco?
Yvette van Minouk (weet haar bokt naam even niet) die is daar
ook geweest, moet geloof ik nog wel gescand worden Ja

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 09:59

Je kunt gerust naar die hengst gaan hoor, van de rit per trailer zal een beginnend vruchtje echt niet aborteren! Dat zit de eerste weken zowiezo nog niet "vast" in de baarmoeder dus dan zou het met een flinke bok- of renpartij in de wei er ook uit komen en dat gebeurt echt niet! Onze merries zijn ook net gedekt en moeten de 29e naar de keuring, hier ook een heel eind vandaan..........
Als het de eerste weken verkeerd gaat is dat meestal een teken van de natuur dat er iets mis is met het vruchtje.

Heel veel succes met je merrie en ik hoop voor je dat er een mooi veulen van komt! Haha!

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 10:02

Nee, naar Ismo, maar dus wel naar Sabine en Sascha. Lachen Ik hoop voor haar dat ze drachtig is, weet jij hoe lang haar merrie al weg is?

Ik weet wel dat ik haar langer kwijt kan zijn als dat nodig is, hoewel de hengst gaat eind juli van huis, eer dat ie terug is en mijn merrie weer hengstig... Ik denk dat dat te laat wordt. Maar goed, als ze niet drachtig wordt is het gelukkig het eind van de wereld niet, maar wel erg jammer natuurlijk.

Ik ben door Cayusejuhh toch wat minder tegen de trailer rit op gaan kijken. Straks maar even spoed overleg met m'n vriend... Haha!

Edit; Linky dankjewel, ik zie het nu helemaal een stuk positiever in! Haha! Straks, zoals ik al zei, maar even spoed overleg plegen!

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 10:15

Minouk is 3 weken bij Vasco geweest Ja

Misschien is het leuk om ook lid te worden van Fjorden Wereld?
errug gezellig forum met allemaal fjordenmutsen Haha! er wordt ook veel
gekletst over dekkingen etc.
www.fjordenwereld.nl

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 11:19

Zo`n reis en vreemde stal kan voor je paard stress opleveren, anderzijds als je haar daar kan laten wennen en langere tijd kunt stallen zal dat wel weer goedkomen toch?

Gaefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 15:24

Mijn merrie is vorig jaar ook naar Duitsland geweest. Dat was 3,5 uur rijden en Gaefa is wel trailermak maar staat wel altijd te trillen en te zweten. Er loopt nu een gezond hengstveulen bij. Ik had die angst ook wel, maar gelukkig ongegrond.

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 17:52

We hebben besloten dat we het toch gaan proberen!

Ik heb nog niets van de hengstenhouder terug gehoord, maar in principe vertrekken we woensdag richting Duitsland! Haha!