bestgaand keuring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

bestgaand keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 10:41

Hoi, ik heb mezelf opgegeven voor bestgaand rijpaard op de keuring in hoofddorp. Maar wat moet ik hiervan verwachten? ik heb dit nog nooit meegedaan, dus ja..
Rijden alle haflingers in 1 categorie? en wat voor proef moet je rijden?
Ben wel benieuwd..

Kiim

Re: bestgaand keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:53

Haha, je moet geen proef rijden.
Je rijd met een stuk of 10 haflingers (hangt af van het aantal deelnemers) op een afgezet stuk (weiland is het meestal).
In het midden staat de Jury, je moet stappen, draven en galloperen links en rechts om.
Hier kijken ze naar de zuiverheid van de gangen van je paard, het ruggebruik enzovoorts..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 13:04

oooow Tong uitsteken mooizo haha ik dacht echt dat je n proef moest rijden! maar dit komt heeeeeelemaal goed denk ik Haha!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 22:16

Nou je moet inderdaad "rondjes" rijden Tong uitsteken
En de jury keurt de pony op zijn gangen.
alleen vergis je niet je moet je pony echt laten uitstrekken als ze arbeidsdraf zeggen!
Laatst bij een wedstrijd hadden wij die vergissing ook gemaakt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 21:48

Je moet je pony zo goed en netjes mogelijk laten, uitgestrekt is mooi, maar soms wordt gedacht zo snel mogelijk laten draven, maar zo snel mogelijk is niet altijd het mooist.
Ik heb 2 zondagen achter elkaar wedstrijd gedaan en de eerst zondag was dressuur ging best rot, niet nagevelijk niet aan het been en hupelde maar wat, een 7 voor stap en 8 voor draf en galop. Week later bestgaande, pony deed vreselijk zijn best, zelf nagevelijk, zelf zo mooi mogelijk lopen etc. Zat vreselijk hobbelig, doet hij alleen als hij showt, wordt ik 6e. Zijn stap was niet taktzuiver en onregelmatig. 5 werd een fjord die bijna geen pas nagevelijk had gelopen. De draf en galop waren gelijk, maar zijn stap was beter. Dus als ik het goed begrepen heb is het belangrijker dat je pony goede gangen heeft dan dat hij lekker loopt en zijn best doet een goede rijpony te zijn.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 22:16

lailapri schreef:
Je moet je pony zo goed en netjes mogelijk laten, uitgestrekt is mooi, maar soms wordt gedacht zo snel mogelijk laten draven, maar zo snel mogelijk is niet altijd het mooist.
Ik heb 2 zondagen achter elkaar wedstrijd gedaan en de eerst zondag was dressuur ging best rot, niet nagevelijk niet aan het been en hupelde maar wat, een 7 voor stap en 8 voor draf en galop. Week later bestgaande, pony deed vreselijk zijn best, zelf nagevelijk, zelf zo mooi mogelijk lopen etc. Zat vreselijk hobbelig, doet hij alleen als hij showt, wordt ik 6e. Zijn stap was niet taktzuiver en onregelmatig. 5 werd een fjord die bijna geen pas nagevelijk had gelopen. De draf en galop waren gelijk, maar zijn stap was beter. Dus als ik het goed begrepen heb is het belangrijker dat je pony goede gangen heeft dan dat hij lekker loopt en zijn best doet een goede rijpony te zijn.

vaak ligt het ook een beetje aan de smaak van de jury heb ik het idee Knipoog
maar je pony moet idd over zuivere gangen beschikken.
verder weet ik niet hoe het daar er aantie ging dus kan ik niet oordelen Knipoog

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 22:39

Aaghh ik had dat dus ook, was laatste (6e).
Terwijl die echt super lekker liep voor mij gevoel. Maar ik vond ook dat het aan de Jury lag hoor want lijkt me niet dat een paard wat op de keuring een 1e premie haalt opeens slechte gangen krijgt Rolleyes.
In stap heeft ze onder het zadel trouwens wel een slecht achterhand gebruik lees; achter draven ipv stappen.
Maar dat viel nog wel mee tijdens het bestgaand.

Leoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 19:16

Ik heb gister voor de 3e keer meegedaan, deze keer met een 3jarige dus dat ging allemaal een beetje hard nog Tong uitsteken

Je moet idd gewoon rondjes stappen, draven en galloperen.
Gister hoefden we niet op twee handen, alleen op rechts stappen draven en galloperen en daarna van hand veranderen en op links alleen nog maar stappen.
Ook moesten we in het begin halthouden, daar keken ze ook naar, wat ze de twee jaar ervoor niet hadden gedaan.

En strekken kan je doen, maar gister deed een meisje dat ook de hele tijd en toen vroeg de jury of ze gewoon in arbeidsdraf wou rijden, dus dat ligt helemaal aan de jury.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 12:21

Hm zo te horen valt het allemaal wel mee.. ik hoop dat we alleen op rechts hoeven maar dat zal wel niet Haha!

r0dY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 18:39

Citaat:
En strekken kan je doen, maar gister deed een meisje dat ook de hele tijd en toen vroeg de jury of ze gewoon in arbeidsdraf wou rijden, dus dat ligt helemaal aan de jury.

dat zag ik jah...en toen ze in een wat rustiger tempo ging draven zag je ook meteen, dat de pony zich ging ontspannen in zn rug en dat ie ook zn passen beter af maakte, en ik den kook dat ze daardoor dor ging naar de finale, omdat ze er wel wat in zagen...maar je moet gewoon je pony netjes voorstellen. geen gerace (liever niet) zo rustig mogelijk, zo dat ie zich lekker ontspant en tactmatig loopt, dat is het belangrijkste.

succes Go jij! Go jij!

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 20:02

Je moet ook wel een beetje geluk hebben eigenlijk.
Die jury zei toen nog heel de tijd 'zo veel mogelijk laten zien, het is toch een momentopname dus blabla'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 20:37

beetje piaffe en passage Tong uitsteken paar wissels.. Haha! haha

DuchesS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 09:54

Het ligt zeker aan de jury, de een ziet liever helemaal geen nageeflijkheid want dat zou de gangen belemmeren (?)
Ik heb vorig jaar meegereden met mijn haffie, de hele tijd netjes ontspannen nageeflijk arbeidstempo en wij zijn 1e geworden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 13:15

moet je eigenlijk in wedstrijd tenue en hoe zit het met dekje?

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 15:01

Officieel moet je een zadelvormig dekje of geen dekje..
Maar je ziet vaak mensen met een gewoon dekje rijden.
Kleren moet je iets lichts onder en donker boven, wedstrijd tenue is natuurlijk wel het mooist Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 20:47

Ja... hopen dat het niet te heet word, ik dacht ik ga lekker in zomertenue maar dat is niet donker Haha!

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:06

Het is ontzettend leuk om te doen! Bij de keuring van haflinger zit dit vaker erbij.

Ben met wjerdo een keer 4de en een keer 2de geworden ( 2x mee gedaan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 13:31

heb er echt zin in!
behalve dan dat mijn haf ineens links vast begint te zitten. maarja goed losrijden dan maar..