Naam eigenaar in paspoort. Hoe belangrijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

carlijn83

Naam eigenaar in paspoort. Hoe belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 18:03

Dat is dus wat ik mij afvraag.
Hebben jullie allemaal je eigen paarden bij aankoop over laten schrijven op jullie naam?
Is dit verplicht?
Ik heb het bijvoorbeeld bij nimro niet. En volgens mij hebben heel veel mensen dit niet laten doen.

In hoeverre is dit belangrijk?
Voor het starten is het niet van belang, je kunt immers ook een paard voor een eigenaar uitbrengen op concours.

Hoe zit het bij bijvoorbeeld een diefstal?
Is het dan voldoende bewijs dat je het paspoort in bezit hebt of moet het ook daadwerkelijk op je eigen naam staan?

Hoe hebben jullie dit?

Jikke1983

Re: Naam eigenaar in paspoort. Hoe belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 00:16

Om deel te nemen aan keuringen ed. moet het paard wel degelijk op je eigen naam staan.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 06:50

Inderdaad, om deel te nemen aan keuringen moet het op naam staan. Verder hoeft het niet, paspoort is geen eigendomsbewijs. Ik heb toevallig woensdag iemandvan het NHS gesproken, en hun gaan hoogstwaarschijnlijk aparte eigendomsbewijzen maken, na een incident wat vorig jaar is voorgevallen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 08:33

nou, eigendoms bewijzen dat zou ik echt super vinden!
word dat dan voor elk ras?
(weet niet wat NHS is Bloos )

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 08:37

Ik vind het wel belangrijk dat mijn paard op mijn naam staat. het is ook mijn eigendom..... Haha!
Om aan keuringen deel te nemen is het ook verplicht.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 09:33

Sythaa, zoals ik al zei, paspoort op naam is geen eigendomsbewijs. Hoef je dus geen enkele waarde aan te hechten. Knipoog

NHS is Nederlands Hackney Stamboek. Eigendomsbewijs wordt dan een soort van transferbewijs geloof ik. Zal het zaterdag nog eens navragen, moet haar toch nog spreken. Ze gaan daar van alles veranderen, en ze willen ook de paspoorten misschien wel veranderen ivm identificatie, en net zoals bij de NAS (Nederlands Appaloosa Stamboek) foto's in het paspoort. Moet de paspoorten van mijn appies aan haar laten zien. Ik vind het in ieder geval een hele goede zaak dat hun hier mee bezig gaan!

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:31

Neonlight schreef:
Sythaa, zoals ik al zei, paspoort op naam is geen eigendomsbewijs. Hoef je dus geen enkele waarde aan te hechten. Knipoog

NHS is Nederlands Hackney Stamboek. Eigendomsbewijs wordt dan een soort van transferbewijs geloof ik. Zal het zaterdag nog eens navragen, moet haar toch nog spreken. Ze gaan daar van alles veranderen, en ze willen ook de paspoorten misschien wel veranderen ivm identificatie, en net zoals bij de NAS (Nederlands Appaloosa Stamboek) foto's in het paspoort. Moet de paspoorten van mijn appies aan haar laten zien. Ik vind het in ieder geval een hele goede zaak dat hun hier mee bezig gaan!

Waarom is een paspoort geen eigendomsbewijs? Mijn fjord heeft een stamboek-paspoort van het stamboek, met daarin zijn schets e.d. van het stamboek, zijn chipnummer, zijn DNA cetrificaat, zijn entingen, zijn primeringen en dat staat allemaal wel degelijk op mijn naam... gestempeld door het Stamboek. Wat meer wou je dan nog doen om er een eigendomsbewijs van te maken???

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 11:35

Neonlight schreef:
...Verder hoeft het niet, paspoort is geen eigendomsbewijs....

Dus eigenlijk bestaat er helemaal geen eigendomsbewijs op dit moment?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 12:10

Nee, er bestaat nog steeds geen eigendomsbewijs, hooguit de koopcontracten eventueel.

@Sythaa: het is al meermalen uit rechtzaken gebleken dat paspoort geen eigendomsbewijs is.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 16:54

Neonlight schreef:
Nee, er bestaat nog steeds geen eigendomsbewijs, hooguit de koopcontracten eventueel.

@Sythaa: het is al meermalen uit rechtzaken gebleken dat paspoort geen eigendomsbewijs is.

Als een paspoort geen eigendomsbewijs is, hoe kun je dan aan een koopcontract het bewijs van eigendom ontlenen? In een koopcontract wordt, neem ik aan, hetzelfde dier beschreven als in het paspoort. Wellicht op dezelfde internationale wijze als in het paspoort (schets e.d.). Hoe kun je dan rechten ontlenen aan een contract waarin iets wordt beschreven als in een paspoort waar je geen rechten aan kunt ontlenen? Lijkt mij heel sterk......

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 17:09

Het is toch per 2007 verplicht om je paard te hebben gechipt? Is dat al gebeurd? Anders kun je het net zo goed ook op je naam laten zetten (je moet dan toch de papieren opsturen om het chipnr te laten verwerken). Ik had het er laatst over met de da. Papieren zijn geen fullproof eigendomsbewijs maar als er iets gebeurt en ze vinden je paard, dan gaan ze bij de grote stamboeken na of het nummer geregistreerd is, en dat wil jij wel degene zijn die wordt gebeld lijkt me .
Mijn conclusie was: allebei de paarden op onze naam zetten. Maar ik moet dus wel bekennen dat we Iranda al een jaar hebben, en ze momenteel dus niet op onze naam staat (bijna) Lachen

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 18:18

Ze zijn allebei al gechipt! Tijden geleden al ivm wedstrijd rijden

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 18:22

Bij het NWPCS (Welsh stamboek) is het stamboekbewijs je eigendomsbewijs. Je paspoort dus idd niet.
Voor een keuring moet je pony op jou naam staan.
En ik heb mijn pony dus gelijk laten overschrijven. Bij het overschrijven kreeg ik een sticker voor in het paspoort.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 19:24

Dyonne schreef:
Bij het NWPCS (Welsh stamboek) is het stamboekbewijs je eigendomsbewijs. Je paspoort dus idd niet.
Voor een keuring moet je pony op jou naam staan.
En ik heb mijn pony dus gelijk laten overschrijven. Bij het overschrijven kreeg ik een sticker voor in het paspoort.

zo zit het bij de Fjorden dus ook. Alleen zijn het stamboekbewijs en paspoort ineen bij dit stamboek.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 19:50

De naam van de eigenaar die als laatste op het stamboekpapier staat is "wettelijk" de eigenaar. Dat een Fjord en een NRPSer het paspoort ook als eigendom kunnen hebben kan kloppen. Het NRPS heeft in de BEGINTIJD van de Paspoorten ,het stamboekpapier ingenomen en het in het paspoort samen gedaan Nu is er inmiddels weer een stamboekpapier bij. Bij verlies had men niets meer om op terug te vallen. zodoende!

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 19:54

paspoort is idd geen eigendoms bewijs, maar hoe belangrijk het is ben ik wel 8er gekomen, had het ook neit gedaan en nu is het papoort van mn paard gestolen en heb ik er een heel gedonder van!

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 20:54

ah ik doe geen keuringen ofzo maar mijn paspoort staat ook niet op mijn naam maar nog op de naam waar ik haar heb gekocht.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 22:47

Mijn paard is geregistreerd bij het NRPS. In zijn paspoort, uitgegeven in 2000, staat op pagina 7 in drie talen:

NRPS-paspoort schreef:
Eigendomsbepalingen
1. Bij deelname aan evenementen moet het paard op naam van de eigenaar staan.
2. Eigendomsmutaties moeten onmiddellijk worden gemeld bij de instantie die het paspoort heeft afgegeven onder vermelding van naam, adres en woonplaats nieuwe eigenaar.

(En dan nog 3. en 4. die betrekking hebben op de situatie wanneer een paard meerdere eigenaren heeft of eigendom is van een niet-natuurlijk rechtspersoon, en een FEI-bepaling over huur door een nationale federatie, maar dat is hier niet van toepassing.)

Ik kan me uit het paspoort van de KWPN-merrie van mijn zusje een tekst met dezelfde inhoud herinneren, maar ik heb dat paspoort hier niet liggen, dus ik kan het niet met zekerheid zeggen.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 23:52

NHS staat voor Nederlandse Hippische Sportbond, wat nu dus de KNHS is!

In ieder paspoort staat uitdrukkelijk vermeld:

DIT PASPOORT IS GEEN EIGENDOMSBEWIJS!!!!!

Bij het Haflinger paspoort en nieuwe KWPN paspoorten die ik hier heb liggen op blz 6

Bij de oude KWPN paspoorten op blz 33:

HET PAARDENPASPOORT IS GEEN JURIDISCH BEWIJS VAN EIGENDOM

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 02:18

Conclusie: het stamboekpapier dat is het eigendomsbewijs.

Veel van onze paarden lopen in de sport en ja wat krijgen de ruiters van ons mee..... ja het paspoort maar niet het stamboekpapier en wel om het volgende het paspoort hebben ze nodig op de wedstrijden ivm inentingen etc. en het stamboekpapier is het eigendomsbewijs.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 23:54

fabienne schreef:
NHS staat voor Nederlandse Hippische Sportbond, wat nu dus de KNHS is!

In ieder paspoort staat uitdrukkelijk vermeld:

DIT PASPOORT IS GEEN EIGENDOMSBEWIJS!!!!!

Bij het Haflinger paspoort en nieuwe KWPN paspoorten die ik hier heb liggen op blz 6

Bij de oude KWPN paspoorten op blz 33:

Dat staat inderdaad in verschillende paspoorten.

Enne.....de NHS is toch echt het Nederlandsch Hackney Stamboek. Knipoog
http://www.hackneystamboek.nl/, staat een paar keer ook deze afkorting vermeldt. Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 08:24

fabienne schreef:

Klopt juridisch gelden alleen bijvoorbeeld rekeningen van DA op jouw naam en met de naam van het paard erop, rekeningen van fourage etc
Of rekeningen van de stalling wanneer dat aan de orde is.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 08:57

NHS is voorheen ook de Nederlandse Hippisch Sportbond geweest, want toen had het KVTH nog geen eigen paspoorten en heb ik hem bij de NHS aangevraagd voor mijn Haflinger.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 09:22

Dat klopt Dyonne, wij hebben dus 2 NHS versies, de eerste lichting pony's van ons heeft ook een paspoort van de Nederlandse Hippische Sportbond, de 2de lichting van de KNHS en de 3de lichting van het Nederlandsch Hackney Stamboek. 2 sets van de NHS dus, wel verschillende instanties. Alleen Fabienne zei dus dat dat niet het hackney stamboek was maar het voormalige KNHS, en dat klopt dus niet.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 09:29

toen ik rowdy net had gekocht, was ik van plan hem op mijn naam te laten zetten.
toen ik hoorde dat het paspoort geen juridisch eigendomsbewijs was heb ik contact opgenomen met het kwpn.
zij bevestigde dit. toen ik vroeg waarom het voor mij dan nuttig was mijn ruin op mijn naam te laten zetten kon ze geen duidelijk antwoord geven. volgens haar was het wel beter, maar echt argumenten had ze niet.
ik heb dus besloten geen geld uit te willen geven om mijn naam op zijn papier te krijgen, zonder dat het echt ergens goed voor is.