[H][AVS/NRPS]deze combi?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabian_Girl

[H][AVS/NRPS]deze combi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 17:34

wat vinden jullie van deze combi.?
mijn merrie (foto in profiel) en devito II
avs merrie nrps hengst
merrie 1.48,5m en hengst 1.53m

http://www.stal-romano.nl/devitohome.htm
devito

we hebben hem gisteren en vandaag in t echt gezien.
mijn merrie is nogal overbouwd..en t is de bedoeling dat t veulen dat niet heeft.
devito heeft ook niet echt een hele rechte rug. maar ook niet echt overbouwd.

wat vinden jullie ervan?
verder vind ik m echt super leuk

vind ricardo van www.romantico.nl ook heel mooi
alleen volgens mij heeft die beetje dezelde rug als devito alleen iets minder misschien..

wat zouden jullie doen?
Laatst bijgewerkt door gomir op 16-07-06 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag in titel

fvansan

Re: deze combi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 20:00

Ik heb nog een ander idee; gewoon een goede en correcte Volbloed arabier als vader!!
Kijk eens op www.vsarabians.com

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 20:12

Devito op een volbloed zou wel eens leuk uit kunnen pakken. Ik vind deze hengst enorm vriendelijke pony die op prestatie is gefokt. Hij wil bij een minder bloed voerende pony wel eens een knoeperd van pony geven.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 21:53

FA-> EHK

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 01:00

als je het toch in de hoek van de duitse rijponnies zoekt, zou ik eerder volltreffer overwegen. De vito heeft imo weinig extraas.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 07:00

ik zocht niet speciaal die hoek,maar kwam DeVito toevallig tegen.Volltreffer is toch wel aan de kleine kant. 1.47m.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 07:21

Ik vind het lastig beoordelen omdat er geen foto van de merrie is waar ze compleet op staat. Zodra je die hebt, kan er een nuttig advies worden gegeven.
Daarbij wil ik graag de punten weten die je van je merrie wilt verbeteren.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 18:25

MRmichiel schreef:
als je het toch in de hoek van de duitse rijponnies zoekt, zou ik eerder volltreffer overwegen. De vito heeft imo weinig extraas.

Ik zou zeggen motiveer je antwoord ben benieuwd waarop je dit baseert?

Arabian_Girl

Re: [H][AVS/NRPS]deze combi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-06 18:31

http://www.mijnalbum.nl/Album=T6IMK4HS
misschien staan hier betere foto's van haar tussen?of wat voor foto heb je nodig.
wat ik verbeterd wil hebben.is de merrie heeft een redelijk lange rug en ze is overbouwd.haar kont staat best een stukje hoger dan dr schoft.
ook staat ze niet helemaal recht op dr benen.ze slijt dr hoeven altijd scheef af .weet alleen niet of dat ook echt verbeterd kan worden.

laat haar waarschijnlijk volgend jaar dan pas dekken.wilde eerst dit jaar.maar t wordt nu al weer best laat en ze is nu nog niet hengstig en mocht ze niet de eerste keer gelijk drachtig zijn is het te laat om nog een keer te proberen vind ik.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:30

Het is heel goed dat je er een niet Arabische hengst op zet.
Een goede keuze!
maar een nog betere keuze zou een D-pony hengst zijn. Want het is zonde om expres een E pony te gaan fokken.
Dus als ik jou was zou ik er een niet te veel arabische D-pony op zetten.
Bij het NRPS zitten tegenwoordig een aantal meer duits gefokte hengsten D-pony hengsten die wel aan jou beschrijving voldoen.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 13:43

waarom zou je juist een d pony doen en geen e ?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:58

marjolein88 schreef:
Een goede keuze!
maar een nog betere keuze zou een D-pony hengst zijn. Want het is zonde om expres een E pony te gaan fokken.
Bij het NRPS zitten tegenwoordig een aantal meer duits gefokte hengsten D-pony hengsten die wel aan jou beschrijving voldoen.

ik ben het volledig eens met wat marjolein zegt. Ik zou ook met een D-pony hengst fokken en niet met een E. En tegenwoordig willen ze in het NRPS minder arabisch bloed dus zou ik ook voor een knappe duits gefokte hengst gaan. Verder zou ik zeker niet met de Vito II. Maar dat is persoonlijk.
Fok je voor jezelf of voor de verkoop?
Ik fok meestal voor de verkoop en zou daarom alleen maar echt D-pony's willen fokken omdat je met E-pony's toch gewoon overal tussen valt.
Je hoort dan niet echt bij de pony's maar ook niet bij de paarden.
En met een E-pony mag je nooit naar het EK bijvoorbeeld. En ik persoonlijk probeer toch goeie sport-pony's te fokken.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 14:09

uhmm zat er eerst aan te denken voor de verkoop.maar als ze volgend jaar gedekt wordt en als het veulen dan in gereden zou kunnen worden is de merrie zelf al 19 dus zou ze dan verder op rust kunnen.ze doet nu eigenlijk ook niet zo veel maarja..heb van 2005 ook een veulen van haar staan en wil die ook houden.deze is nu 1.45 en zijn vader ook.
denk dat een d toch wat klein is??

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:56

Arabian_Girl schreef:
uhmm zat er eerst aan te denken voor de verkoop.maar als ze volgend jaar gedekt wordt en als het veulen dan in gereden zou kunnen worden is de merrie zelf al 19 dus zou ze dan verder op rust kunnen.ze doet nu eigenlijk ook niet zo veel maarja..heb van 2005 ook een veulen van haar staan en wil die ook houden.deze is nu 1.45 en zijn vader ook.
denk dat een d toch wat klein is??

Ik denk toch dat een D wat meer waard is:P vooral als springpony... maar ook als dresssuur pony.
Gewoon hengst van 1.47 met Body ( erg belangrijk, dus niet zo'n schraal kippie ) met de bewegingen van een rijpaard.

Wij hebben zelf ook 2 hengsten ter dekking, waarvan ik Di Caprio du Bois het beste bij jou beschrijving vind passen.

fvansan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:21

marjolein88 schreef:
Een goede keuze!

Hoezo heel goed? Er zijn kwalitatief enorm goede Arabisch volbloeden waar menig goedgekeurde rijponyhengst niet aan kan tippen wat betreft correctheid, beweging EN karakter!

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 17:23

fvansan schreef:
marjolein88 schreef:
Een goede keuze!

Hoezo heel goed? Er zijn kwalitatief enorm goede Arabisch volbloeden waar menig goedgekeurde rijponyhengst niet aan kan tippen wat betreft correctheid, beweging EN karakter!

Kijk op een concour's veld.. van een pony concour. ... zegt genoeg.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 18:32

Ik denk dat ik dan eerder voor Romantico ga dan voor Ricardo. Ik ben niet heel erg thuis in de NRPS wereld dus onthou me verder ook van advies.

Misschien is een afstamming ook nog handig om te vermelden?

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 00:30

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:25

Nou ben ik benieuwd welke? Ik moet die arabieren (los van mijn eigen voorkeuren die daaraan wel voldoen) namelijk nog tegenkomen, of ik ben blind maar daarvoor ben ik op curus gestuurd....

En als "gematigd ponyliefhebber" heb je wel eens concreet vergelijk opgemaakt tussen menig gekeurde ponyhengst en menig arabisch volbloed?

Begrijp me niet verkeerd ik ben een enorme liefhebber van goed arabisch bloed, dat mag ook niet verdwijnen binnen het nrps, alleen na vele shows te hebben bezocht en paarden hebben te hebben bekeken trek ik een andere conclusie.

Wat betereft duits bloed, neem een hengst die past in het plaatje wat het nrps graag wil zien. Anders kan je beter deutsches reitponys gaan fokken en naar rheinland afreizen of weser ems. Een goede duitser zou kruis ruglijn diepte en schoudervrijheid moeten gaan verbeteren en niet te grof zijn.
Dus niet lukraak de eerste de beste uitzoeken maar 1 die goed zou kunnen matchen. Maar ja dat zou iedere hengstkeuze moeten zijn.

Veel succes met zoeken, zag vandaag overigens een fijn paardje een ruin van de vito in lunteren.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 23:52

Ach inmiddels zijn we er allemaal wel achter....teveel OX bloed geeft veel temperament mee ,waar veel kinderen bang van zijn. Als je een goede sportpony wilt fokken moet je gewoon niet TEVEEL OX bloed hebben. En je moet ook niet denken dat je gelijk voor het EK team gaat fokken. Die pony's fokken ze wel in Duitsland Knipoog Alleen zonder OX bloed dan he, daar zijn ze in Dld heel bang van.
Een beetje OX bloed is helemaal niet verkeerd. Zoek alleen het goede rustige karakter erbij en pak niet de eerte de beste race of show arabier van de buurman.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 21:19

Ligte r allemaal aan welk bloed je gebruikt, ik heb een 87,5 procent arabisch voerende pony die is hooguit een beetje druk maar qua karakter onzettend braaf, ik zette vandaag tuinslang recht op haar hoofd en ze vond t nog leuk ook.

Het nrps zit met de erfenis van een groot aantal engelse arabieren die erg lang in de rug zijn dakvormige achterhanden hebben doorgegeven en daatussen zit bloed met een erg subtiel karakter, dat moet eruit. Die ponys lopen nu nog met steile schouders verkeerd gevormde ruggen ed.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 23:41

Ben ik niet helemaal met je eens. Het NRPS heeft meer moeite gehad met de "race" ( Rus) arabier. Die is nl gefokt om zo snel mogelijk te rennen en zo min mogelijk afdruk te hebben (dat scheelt secondes). Vlakke gangen dus !
En zo veel mogelijk temperament. De Crabbets hebben veel goeds meegeven aan de NRPS pony.
Begin maar bij Noran, Ismael, Rissaz, Baccarat, Emir. Zij hebben verschillende EK pony's voortgebracht en hebben een iets rustiger karakter. De Crabbets werden juist gefokt om bereden te worden voor de sport. Dat het exterieur in de loop van de tijd veranderd moet worden is logisch, de typetjes verouderen en dat fok je er niet in 1 keer uit. Maar het NRPS heeft als doel : HET FOKKEN VAN PRESTATIE PONY'S en dat gaat hun goed af. Inmiddels wordt het bloed flink ververst door o.a. Deutsche Reitpony's, Welsh en New Foresters en dat past uitstekend op de bloedkikkertjes Knipoog

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 12:21

Kijk nou begint de discussie leuk te worden!

Ik zal fotos opzoeken van de crabbet hengsten die ik bedoel. Waaronder dus ook de veel gebruikte baccarat. Die bovenlijn en croupe zijn echt niet meer van deze tijd. OOk heb ik met erg veel typen arabische volbloeden gewerkt dus ik baseer mijn ideeen niet zomaar ergens op. Knipoog

Er is weinig gebruikt gemaakt van russisch bloed, naivny is er een die wel zijn stempel heeft weten drukken ook bijd e welsh, maar neem een purpur die past qua model in het rijtje van baccrat noran thuis. En had t nrps die little star wat meer gepromoot, hadden we niet met slechte modellen gezeten.
Ik heb zelf een merrie die 3/4 van het arabisch bloed die ze voert crabbet is nml baccrat en achar blue diamond, wat haar uiteinedleijk maakte tot een fenomeen keur nationaal kampioen maar absoluut geen kinderpony, haar keur dochter idem.

Ek ponys van toen zijn niet meer in vergelijk met die van nu, het zijn toch weer dornick dont worry en golden dancer die de kar trekken op dressuurgebied, qua springen komt t nrps op zich nog wel goed mee, maar hoeveel kinderen gaan op de springtoer uiteindelijk?

Nieuw bloed is goed, ook arabisch, alleen gebruik het met erstand en met een fokvisie erachter om te voorkomen dat je mee wilt doen met een hype en dat het niet helemaal uitpakt zoals je graag had gewild.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 14:42

Sorry hoor, Little Star was al laaaang dood voordat het NRPS bestond en was ook niet het type en karakter waar sportpony's uitkwamen Haha! . Ik heb er nl zelf van deze hengst gehad vroeger. Ismael en Noran hebben vele EK pony's voortgebracht. Dit bloed heeft de NRPS pony groot gemaakt. Ach dat Baccarat niet in het hedendaagse moderne sporttype staat geeft ook niet. Het wil nog niet zeggen dat een pony die een super exterieur heeft ook daadwerkelijk een sporter is, daar heb je toch zeker een meewerkend karakter voor nodig. De Duitse Valentino , de grootvader van onze Deutsche Reitpony's, EK goud winnaars, bestaat ook uit Crabbet bloed!! Nou wat wil je nou nog meer ?

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 14:52

Fokken is geen gokken... je moet gewoon goed kijken. En wanneer het nodig is ( zoals op dit moment bij NRPS) met ander bloed komen. het arabische er iets uit halen. En ja doordat ( nu de duiters WEEER de EK winnen ) de duiters gewoon al 10 jaar voorlopen (want hun gebruikte vroeger ook Crabb. ) passen deze duitse hengsten (niet allemaal) goed op ons NRPS type.
Leg ik ook wel de nadruk op NIET allemaal.
Ik ben er wel voor om een klein beetje arabisch bloed er in te laten zitten. Met name Ismael vind ik een goede hengst.
en in combi met bijv Deinhard ( helaas nu niet meer ter dekking) zouden dit stuk voor stuk toppony's kunnen worden.
Het is ook jammer dat Deinhard niet meer ter dekking staat... gelukkig hebben wij nog een mooie zoon van hem... waar ook nog ismael achter zit ook , beter kan het toch haast niet meer voor het NRPS zou je denken he !