Hoe kom ik aan een nieuw stamboekpapier?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JollyJumper

Hoe kom ik aan een nieuw stamboekpapier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 16:32

Ik heb sinds kort een jonge Hannoveraanse merrie. Nu heb ik hier wel het paspoort bij met alle gegevens qua afstamming, chipnummer etc. , maar niet het stamboekpapier. Het paard komt van een handelaar en die had er geen papier bij gekregen, alleen een paspoort. Ik heb alles nagetrokken voor zover mogelijk en paspoort en paard horen in ieder geval wel bij elkaar.
Maar nu vraag ik mij af hoe ik aan het stamboekpapier kan komen, en of ze uberhaupt wel kopieen daarvan verstrekken. Voor mij nogal moeilijk, want ik moet dan dus in het duits gaan mailen of bellen en daar ben ik niet zo heel goed in Bloos . Ik wil wel graag het papier erbij omdat ik misschien in de toekomst nog eens een keer een veulen erbij wil gaan fokken. De merrie is opgenomen in het Hauptstutbuch van het Hannoveraanse stamboek.
Wie heeft slimme tips voor me hoe ik dit moet gaan aanpakken?

JollyJumper

Re: Hoe kom ik aan een nieuw stamboekpapier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 22:41

Niemand tips???
Heb wel zojuist via internet uitgevonden dat Lexie niet eens zomaar een merrie is, maar ze is ook nog veulenkampioen geweest! Heb nu het emailadres van de fokker kunnen achterhalen en heb in mijn beste duits (ahum...) een mailtje gestuurd. Ben heel benieuwd of ik reactie krijg...

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 23:50

Degene met het orginele papier(eigendomsbewijs) is wettelijk de eigenaar!! Dus kun je niet zomaar een copie-papier aanvragen. Je kunt bij het stamboek informeren wie de laatste eigenaar op het papier was en daarvandaan beginnen met zoeken. Het is nl zo dat een paard verplicht een paspoort moet hebben en mee verkocht moet worden. Het stamboekpapier moet je in dit geval helaas zelf opzoeken. Succes !!

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-06 07:14

De laatste eigenaar op papier is de fokker (paard is ook pas 3 jaar oud) en die heb ik dus heel toevallig kunnen achterhalen omdat ze net een nieuwe website heeft (en omdat haar naam en adres in het paspoort staan). Ik heb haar een mailtje gestuurd en ben heel benieuwd naar de reactie!
Ik hoop wel dat er niet iets raars aan de hand is met mijn paardje, dat ze ooit afgekeurd is geweest of nog erger, misschien gestolen! Maar we zullen zien.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 07:50

nou hopen dta de fokekr je aan eht papier kan helpen..

Er kan altijd een vreemd verhaal aan je paard vast zitten als het papier er niet bij zit....

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-06 16:08

Als het goed is krijg ik binnenkort het papier. Ik had een mailtje naar het stamboek gestuurd en die mailden me vandaag terug dat ik een kopie kon krijgen als ik de gegevens wilde opsturen! Ik vond dat dat wel erg vlot ging, bijna te mooi om waar te zijn en heb dus vanmiddag de fokker maar gebeld. Vond het wel een beetje eng, mijn duits is ook niet echt geweldig, maar die man reageerde hardstikke leuk *LOL* . Hij had mijn paard een maand of twee geleden verkocht aan een hengstenhouder in Nederland, en die heeft hem waarschijnlijk weer doorverkocht aan de handelaar waar ik haar van heb. Hij had echter per ongeluk een verkeerd papier meegenomen naar stal waardoor het papier niet met het paard is meegegaan. Die hengstenhouder zou het papier later komen halen maar is daar nog steeds niet aan toe gekomen en dat hoeft nu dus ook niet meer Whoosh! .
De fokker komt waarschijnlijk binnenkort hier in de buurt en dan komt ie meteen kijken hoe het met Lexie is en neemt ie de papieren mee, en wij zijn ook al bij hem uitgenodigd voor een goed glas wijn Haha! ... Hij wil ook graag contact houden omdat het echt een hobbyfokker is (wel een grote, hij heeft 9 premiemerries Wow! ) en hij graag wil weten hoe zijn fokprodukten het in de sport doen.
Bovendien heb ik meteen veel informatie over Lexie gekregen en gaat ie me nog foto's sturen, o.a. van de keuring waarop ze kampioensveulen was Hyper!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 07:35

Cristina schreef:
Degene met het orginele papier(eigendomsbewijs) is wettelijk de eigenaar!!

Dat is niet waar. Een stamboekpapier (van welk stamboek dan ook) is geen bewijs van eigendom, maar een bewijs van afstamming.

Het enige rechtsgeldige bewijs van eigendom is een kwitantie, een aankoopbon dus.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-06 07:49

Dat klopt in Nederland wel, maar in Duitsland dus niet. Daar is de 'Eigentumsurkunde' het bewijs van eigendom! Ik wist dat dus ook niet, maar kreeg dit al van verschillende mensen te horen, inclusief het Hannoveraanse stamboek!