Betrouwbaarheid scannen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Piet

Betrouwbaarheid scannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 11:02

Ik heb m'n merrie op 18 dagen na inseminatie laten scannen. Geen vrucht zichtbaar, wel enkele eitjes tussen 2-4 cm. Conclusie: niet drachtig. Voelde echter (nog) niet hengstig aan. Zat wel wat spanning op de baarmoeder (wat weer zou kunnen duiden op dracht). Na 22 dagen toont merrie nog steeds geen tekenen van hengstigheid, terwijl ze dit normaal gesproken overduidelijk toont. Wie heeft dit ook wel eens meegemaakt? Hoe betrouwbaar is een scan; dus is er een kans dat je de vrucht over het hoofd ziet?

Loolapelooza

Re: Betrouwbaarheid scannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:07

Merries kunnen de eerstvolgende hengstigheid na inseminatie nog hengstig worden en follikels tonen op de scan dat is heel normaal maar gebeurt niet altijd. Dat de veearts een vrucht mist op de scan gebeurt ook wel eens, je zou kunnen overwegen om ze over een dag of 10 nog eens te laten scannen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:27

Vanavond ga ik schouwen met mijn hengst bij een merrie die ook niet drachtig gescand is. Ondanks dat ik de merrie nog niet gezien heb, heb ik behoorlijk mijn twijfels. Ze sloeg namelijk heftig af bij de laatste dekking (5e dag) en vertoont totaal geen tekenen van hengstigheid. Als ik meer weet houd ik je op de hoogte.

shafali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 21:38

Mijn merrie is gisteren gescand... (19 dagen na inseminatie..) De dierenarts kon helemaal niets vinden, geen nieuw eitje, maar ook geen bevrucht eitje.. wat dus wel een "beetje" vreemd is... maar we hopen maar dat ze drachtig is en later haar donderdag/vrijdag nog een keer scannen.. i'll keep my fingers crossed.. Clown

peninna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 21:44

Komt wel vaker voor. Het is niet altijd te zien bij een scan of de merrie drachtig is. Ik heb het zelf ook een keer meegemaakt dat ze niet drachtig was gescaned maar wel drachtig was. Op de scan 3 weken later was er wel een vrucht te zien. Ik zou haar nog een keer laten scannen als ik jou was. Succes in ieder geval.

shafali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:27

Zal ik ook zeker doen.. Haha! en hopen dat t idd gelukt is, anders wordt het wel een laat veulentje..

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 18:01

Bij een goede DA is een scan betrouwbaar heb ik mij laten vertellen Bloos Wij proberen een van onze merrie`s ook drachtig te krijgen en na de 2e inseminatie en een scan op 18 dagen heb ik een andere DA gezocht. Die scande haar op 20dagen en concludeerde dat het vruchtzakje recentelijk geaborteerd was, terwijl de andere DA 2dagen eerder zei dat er alweer nieuwe eieren zaten. Wat dus niet het geval was...Nu de nieuwe DA haar gescant en opgevoelt heeft hebben we haar voor een 3e keer laten insemineren waarbij de hengstenhouder voor het eerst zei dat hij nu wel een goed gevoel bij deze dekking had. Morgen zit ze op 18dagen en ik ben benieuwd wat we te zien krijgen. als je het niet vertrouwd scan je merrie nog eens op 21 dagen. Mijn vriendin haar merrie was wel drachtig maar vertoont in haar cyclus nog wel steeds een ei sprong..sommige paarden hebben dat.

shafali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 22:14

afijn, vandaag is ze weer gecontroleerd door de DA.. en weer niets te zien... Huilen misschien is er idd sprake geweest van een abortus, anders had ze al lang weer hengstig moeten zijn.. Verdrietig

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 22:58

Ik heb vroeger ook eens meegemaakt dat de DA mijn paard een "probleempaard" vond. Altijd te kleine eitje nooit drachtig. De laatste keer dat ze "mocht" scannen van ons, was het paard weer niet drachtig. Ze wilde haar voor de zoveelste keer hengstig spuiten. Mijn partner heeft dit toen tegengehouden en we dachten het is goed zo. Wat schetste onze verbazing.......een mooi merrieveulen in het voorjaar. Tja sommige DA's hebben nou eenmaal de tijd nodig om met een scan te werken Koe Dus een "scan" kan ook wel eens misleidend zijn.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 23:09

Fabienne was als 2 jarige gedekt, gescand en niet drachtig bevonden; en ik heb haar als gust gekocht.

Omdat ik wist dat ze gedelt was, heb ik haar bij de aankoopkeuring (ze zou dan 8 weken moeten zijn) ook even laten opvoelen.......conclusie van de DA: niet drachtig.

Mooi dat ze in juni daarop wel degelijk een veulen kreeg!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 09:38

Mijn merrie is vorig jaar na dat ze voor het eerst gedekt was niet drachtig gescand, werd weer hengstig maar niet echt lekker en daarna wel drachtig gescand met een pittig grote vrucht er in.

Dit jaar is er een 3 weken te vroeg een MEGA groot veulen uit gekomen. Ik ben er dus van overtuigt dat ze gewoon in 1x drachtig geweest is!

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 09:49

maestro had ook een merrie gedekt en die sloeg de laatste dag goed af. Toen hebben de eigenaren haar na 18 dagen laten scannen en ze was niet drachtig en zou binnen 2 of 3 dagen goed hengstig zijn. Toen is die merrie bij ons op stal gekomen en hebben we het geprobeerd op de dag dat de dierenarts gezegd had dat ze gedekt kon worden. Maar na een week was ze nog niet hengstig, dus de dierenarts er weer bij gehaald of ze dan toch niet drachtig was. Maar ze was niet drachtig, maar ook nog lang niet hengstig dus toen heeft de dierenarts haar hengstig gespoten en toen was het binnen 2 dagen goed.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 14:00

Als de "drachtige" merrie hengstig gespoten wordt, wordt ze logisch hengstig, maar verliest ze haar vruchtje van 20 dagen! Dus heeft de DA het niet goed op de scan gezien.... kun je weer opnieuw beginnen ! Haha!

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 17:12

nee ze was toen echt niet drachtig, want dat was de 25ste dag ofzo na de eerste dekking, dus ze hadden het moeten zien als er een vruchtje zat. De eerste scan was na 18 dagen dus en toen is ze niet hengstig gespoten. Na de 2e scan een week later dus is ze pas hengstig gespoten omdat ze leeg was.