Ik was van plan een (ongevoerde) regendekentje voor me shetje aan te schaffen. Omdat ze in de winter ook dag en nacht buiten staat. En als het koud regenachtig weer is word ze tenminste niet zeiknat en koud. En als het koud word kan ze toch gewoon onder de regendeken haar wintervacht aanmaken?
Of is het beter haar zonder dekentje te laten staan? Wat denken jullie?
als je je shet niet scheert en hem niet te veel rost, maakt hij zelf een vacht aan die daar echt wel tegen bestant is hoor. gewoon niet teveel poetsen, zodat de structuur in de vacht blijft, en dan komt er geen druppel door die vacht heen.
Als je je shet niet scheert, vooral geen deken op doen! Die dikke wintervacht is een supergoeie jas Verder niet teveel poetsen en je hebt een waterdichte pony
Ze is tot nu toe altijd waterdicht geweest Maar dan blijft ze wel een stuk schoner aangezien ze bont is. En dit word de eerste winter dat ze zeg maar beleerd is. En dus moet gaan werken en ze zweet best snel. En ik weet niet of het zo'n goed idee is haar bezweet terug in de wei te zetten?
Als je er een deken op gooi kunnen ze hun vacht niet omwijd zetten als het koud is. En juist dan krijgen ze het koud.
Ik gooi er enkel een regendekentje op als ik weet dat het gaat regenen vlak voordat ik ga rijden zodat ik een droge pony heb of als er een pony om een of andere rede gewassen is(ivm het tijdelijk ontbreken van huidvet).
een afdak is genoeg. Dikke vacht hebben ze ook. Dus ik vind het meestal onzin, mensen die hun Shet een deken om doen ( uitzondering scheren( vind ik ook onzin, daar niet van))
Vorige winter wilde ik bij mij shet ook dekens doen gaan doen. Maar uit eindelijk heb ik besloten het toch maar niet te doen. Want shetlanders krijgen een goede wintervacht. Zolang je pony geen stal heeft om in te staan vind ik het nog best eng ook om een deken op te doen als er een scheur in zit of hij gaat kapot. dan heb je een pony zonder deken en dan kunnen ze snel verkouden worden. en daarom had ik toen besloten het niet te doen, want ik wilde niet dat mijn pony afhankelijk werd van een deken. hoe jammer ik het ook vind had namelijk net een waterdichte winterdeken gekocht van 70,-
Ik doe mijn shet écht geen deken op! En als ze niet door de vacht heen komt of het me te lang duurt haal ik gewoon het scheerapparaat eroverheen. Als je gewoon met de haarrichting mee scheert verwijder je alleen het lange haar.
De vacht van een shet is heel goed isolerend. Nooit sneeuw of hagel op de rug van je pony gezien dat niet smelt? Zo goed isoleerd de vacht.
Tenzij het een sportpony is zou ik haar niet scheren of deken opdoen in de winter.
Die van mij krijgt in de winter altijd een lekker dicht wintervachtje. Deze isoleert zo goed dat de sneeuw op zijn ruggetje blijft liggen zonder te smelten. 's Avonds komt hij (in de winter) altijd op stal zodat hij dan de gelegenheid heeft om goed op te drogen. Ik zou alleen een regendekentje op doen als je verwacht dat het gaat regenen en je met je Shet later die dag nog aan het werk wilt.
Ik heb vorig jaar mijn pony ook onder deken gezet. Zij heeft 's winters haar stalletje met een betegeld plaatsje. Omdat ik met haar veel werk doe, zweet ze met die dikke wintervacht heel snel en droogt des te langzamer. Ik heb een regendeken gekocht, want winter- en zomerdeken had ik al. Het nadeel van een regendeken is, dat als ze gaan zweten onder de deken, de deken lek wordt. Doordat de binnenkant van deken nat wordt, verliest hij zijn ademende functie. Als de deken niet meer kan ademen, gaat hij doorlekken. Het ademen is heel belangrijk, want als wij een regenjas aan hebben, dan merk je hoe snel je eronder gaat zweten. Nog een nadeel daaraan is, dat als het regent ze altijd met de kont richting de regen gaan staan, met andere woorden, alles regent in. Ik heb eerst de High Tec van Harry's Horse gehad, deze was echt super, alleen er zat een fabricage-fout in. Ik heb toen van de Ruitersportzaak de Imperial Riding Hurricane gehad, maar dit is een waardeloze deken, pasvorm is slecht en hij gaat open staan bij de hals, geen aanrader. Helaas hadden ze de HH niet meer.
Het is volgens mij idd niet nodig hoor, niet al te veel poetsen en vooral niet wassen met zeep (dan gaat dat vetlaagje op de haartjes tegen de regen geloof ik weg..) en dan kan het best hoor! Als ze zweet is het minder verstandig om haar in de kou naar buiten te doen, kans dat ze dan verkouden wordt is denk ik groot. Misschien is een zweetdekentje een optie, als ze dan weer droog is kan ze weer zonder.. Denk ik!
Jolly heeft wel dekens op in de winter. Puur omdat het een sportpony is en hij 6 dagen in de week aan het werk wordt gezet. Dán zijn dekens een betere oplossing imo want als ze met dat ijzige weer zweten met zo'n dikke vacht worden ze nog veel eerder ziek.
Een ongevoerd regendekentje moet je niet aan beginnen. Het werkt juist averechts. Moet je in de iwnter is naar de huid van de pony zoeken als die helemaal nat geregend is. Die is nog steeds op prima tempratuur! Die beesjes zijn zo waterbestedig. Ook is het voor de pony zelf natuurlijk ook minder prettig een deken.
Onbekendx
Geplaatst: 14-09-12 22:30
ik heb zelf een shet en die heeft geen deken op. want ze hebben zn dikke vacht !(:
Ookal is Pooh nu al weer n beertje aan het worden, hebben we in de winter voor hem toch een lekkere Winterdeken. Hij stond gewoon te trillen als een gek! We merken ook dat hij dan lekkerder in ze vel zit