waar zijn de Ierse Hunters ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

waar zijn de Ierse Hunters ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 23:28

Ik heb een inmiddels 24 jarige Ierse Hunter merrie en er gaat volgende week een 12 jarige Ierse Hunter ruin bijkomen. Beide schimmels.

Helaas zie ik de Ierse Hunters op Bokt niet 'voorbijkomen'......waar zijn al deze kanjers van paarden ?

sandr0

Re: waar zijn de Ierse Hunters ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 12:09

bij ons op stal staat er 1.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-06 00:16

Maar 1 reactie...? Kan toch bijna niet ?

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 08:45

zo vaak hoor je niet dat iemand een ierse hunter heeft hoor.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 18:57

Zoveel Hunters (of Irish Sport Horses, zoals ze volgens het stamboek tegenwoordig heten) zijn er inderdaad niet in Nederland, het ras komt hier niet zoveel voor. Je vindt er ook weinig over op het internet, behalve dan de standaard rassenbeschrijving. Bij Arnd Bronkhorst staat er eentje in het archief, was eerlijk gezegd erg verbaasd om die daar aan te treffen. Ik heb er eentje gereden, die is nu verkocht. Hoe zijn die van jou, in de omgang en met rijden? Wat doe je ermee, springen, dressuur, buitenritjes?

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 13:14

JoT schreef:
Zoveel Hunters (of Irish Sport Horses, zoals ze volgens het stamboek tegenwoordig heten) zijn er inderdaad niet in Nederland, het ras komt hier niet zoveel voor. Je vindt er ook weinig over op het internet, behalve dan de standaard rassenbeschrijving. Bij Arnd Bronkhorst staat er eentje in het archief, was eerlijk gezegd erg verbaasd om die daar aan te treffen. Ik heb er eentje gereden, die is nu verkocht. Hoe zijn die van jou, in de omgang en met rijden? Wat doe je ermee, springen, dressuur, buitenritjes?

Mijn merrie Heather Lion is actief en succesvol geweest in de jacht, moet nu echter ruim 24 jaar oud zijn. Om een lang verhaal kort te maken, toen ze een jaar of 10/12 was is ze voor de dood teruggekocht door de verzekering vanwege een peesblessure om daarna weer (nu zonder papieren) in de handel te komen.
Ze heeft echt een 'betonnen bek', loopt als een stoommachine, maar erg graag. We twijfelen om op haar te rijden maar we willen het met Parelli en bitloos gaan proberen.
Ze is erg lang sceptisch en angstig naar mannen geweest, met een zenuwtick (klapperlip), ze is nu gelukkig wat rustiger en zit goed in haar velletje Haha! Maar, ondanks haar 24 jaartjes gaat deze karaktermerrie als ze maar een vogeltje ziet, achterstevoren het pad af....tutje..

Morgen komt er nog een Ierse Hunter bij: Boherbee Lad, die heeft een tijdlang op marktplaats gestaan. Hij heeft ook jachten gelopen en blijkt helemaal dol van water, springt er zo in.
Springt tevens vanuit stilstand zo over 1.50...is echt een jachtpaard, onverschrokken.
Mijn man gaat op hem rijden, een beginneling, maar Bo blijkt ontiegelijk braaf en past zich aan het nivo van de ruiter aan. Bo is gek van knuffelen en eigelijk een watje...laat zich door andere paarden op de kop zitten, ondanks dat ie 1.83 hoog is !!
Ik snap nog steeds niet dat dit paard, voor die prijs zo lang te koop heeft gestaan. Heb met de vorige eigenaresse gesproken...superpaard voor in het bos....

Het verschil tussen Heather en Bo is dat de merrie qua bouw meer het fijne type is, Bo is een tank, heeft als vader de beroemde Gray Marcha, Irish Draughthorse.

Wij rijden recratief, beginnen nu met Parelli, en buitenritjes zou al fantastisch zijn.

Maar, in het jachtwereldje moeten er toch meerdere meelopen ?

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 13:45

Boherbee Lad, die heb ik ook zien staan, op de site van een handelsstal. Stond erop als een paard voor de wat sterkere ruiter, dat zal misschien mensen niet direct aangemoedigd hebben. Maar leuk dat ie bij jullie nu een thuis heeft gevonden. Doug was ook zo'n uit stilstand springer Clown. Sprong zo over de omheining van de wei heen, als hij dat wilde, geen probleem voor meneer.

Heerlijk hè trouwens, 600 kilo paard, bang van een klein vogeltje... Ook dat herken ik wel, maar dat euvel hebben wel meer paarden geloof ik. Doug had iets tegen kleine hondjes, die vond ie toch zo eng. Gek beest Knipoog

Vooral omdat de ervaring met de Hunter die ik heb gereden wat minder was, ben ik toch wel benieuwd naar hoe andere Ierse Hunters zijn, vandaar mijn nieuwsgierigheid.

Succes met je twee Ieren, met het Parelliwerk ook. Plaats je een keer foto's?

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 14:35

JoT schreef:
Boherbee Lad, die heb ik ook zien staan, op de site van een handelsstal. Stond erop als een paard voor de wat sterkere ruiter, dat zal misschien mensen niet direct aangemoedigd hebben. Maar leuk dat ie bij jullie nu een thuis heeft gevonden. Doug was ook zo'n uit stilstand springer Clown. Sprong zo over de omheining van de wei heen, als hij dat wilde, geen probleem voor meneer.

Heerlijk hè trouwens, 600 kilo paard, bang van een klein vogeltje... Ook dat herken ik wel, maar dat euvel hebben wel meer paarden geloof ik. Doug had iets tegen kleine hondjes, die vond ie toch zo eng. Gek beest Knipoog

Vooral omdat de ervaring met de Hunter die ik heb gereden wat minder was, ben ik toch wel benieuwd naar hoe andere Ierse Hunters zijn, vandaar mijn nieuwsgierigheid.

Succes met je twee Ieren, met het Parelliwerk ook. Plaats je een keer foto's?

Tja, dat hadden ze in de omschrijving gezet omdat ie zo overdonderend groot is. Mijn man is erg groot, 2.03 dus dat past wel. Als je 'm echter rijd is ie bijzonder gevoelig in de mond. Ik geloof dat het enige 'minpuntje' is dat je 'm niet moet 'opsluiten' met rijden. Tja, dat doen wij zowiezo niet want wij rijden western, met langere teugels dus.
Zie je het voor je...westernrijden met zo'n grote Hunter Clown Clown Clown Clown prachtig toch...!

Enne die merrie is echt niet bang voor een vogeltje hoor, maar dat vogeltje is toch een prachtige reden om helemaal hyperdepiep te doen !! Echt een drama queen, haha

Mag ik vragen waarom jouw ervaring met Doug 'minder' was ? Heb je misschien ook nog een foto ?

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 14:42

Ik heb er een gehad (schimmel merrie) top paard, werkwillig en braaf, altijd goed gehumeurd. Kon super springen en lopen. Helaas overleden.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 14:46

ach wat jammer..waaraan is ze overleden ?

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 14:50

Ze had ernstige artrose in een van de kaakgewrichten.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 15:01

Sosha schreef:
Ik heb er een gehad (schimmel merrie) top paard, werkwillig en braaf, altijd goed gehumeurd. Kon super springen en lopen. Helaas overleden.

heb je een foto van haar?

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 15:05

In mijn profiel staan een paar foto's. Doug bleek iets te heftig voor ons te zijn, in de omgang en qua rijden. Het was een leuk paard, maar voor de juiste eigenaar, die hem wat meer (weidegang, afwisseling, overwicht) te bieden heeft.

En fantastisch, western rijden met zo'n joekel! Nu wil ik helemaal foto's zien Cool
Laatst bijgewerkt door JoT op 04-07-06 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 15:09

freespirit schreef:
heb je een foto van haar?

http://www.mijnalbum.nl/Album=6I6QEQFS

daar staan er 2. Toen liep ze al op haar einde, en dat is te zien, maar 't waren de eerste 2 duidelijke die ik zo gauw kon vinden.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 15:12

Sosha, mooi paard, lieve ogen ook.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 16:31

ha ha...kijk nou, dit is onze 24 jarige Heather Lion:
Sosha, sprekend jouw merrie toch ?

Afbeelding

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 16:38

heeft er echt wel wat van weg Pling

Wat een snoepie!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 17:26

Ik heb een Irish Draught Horse verzorgt, komt toch ook al in de richting! Knipoog

http://img149.imageshack.us/img149/7859 ... lgair9.jpg

Super buitenrijpaardje! Ben met haar naar het Vlaamse Heuvelland geweest en daar was ze helemaal in haar nopjes! Over beekjes springen, takjes, galoperen over velden, heuvels op heuevels af! Echt suepr!

Alleen ja, bére sterk!

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 10:42

Sylleke schreef:
Ik heb een Irish Draught Horse verzorgt, komt toch ook al in de richting! Knipoog

http://img149.imageshack.us/img149/7859 ... lgair9.jpg

Super buitenrijpaardje! Ben met haar naar het Vlaamse Heuvelland geweest en daar was ze helemaal in haar nopjes! Over beekjes springen, takjes, galoperen over velden, heuvels op heuevels af! Echt suepr!

Alleen ja, bére sterk!

hoe heet ie ? en weet je waar hij nou is ?

DonAvenir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 18:58

Ik rijd nu ook op een Ierse hunter. Hij is vrij groot en grof. Maar echt super. Hij vind het leuk om geknuffeld te worden maar is soms ook erg ongeduldig. De eigenaar zelf rijdt hem met een dameszadel.
Hij is een echt jachtpaard en dat kun je ook goed merken.