Veulen 6 dagen oud, niet fit...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

summerland

Veulen 6 dagen oud, niet fit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 21:04

6 dagen geleden is ons veulentje geboren. Voor de merrie was het haar eerste veulen na vorig jaar een dood veulen te hebben gekregen. De bevalling was zwaar, uiteindelijk is de merrie op haar rug met de benen in de lucht bevallen van een mooi hengstveulen.
Toen het veulen er net uit was kwam de dierenarts aan, deze heeft het veulen even gecheckt en alles was goed. Het veulen ging staan met 15 minuten en de nageboorte was er met 20 minuten af. Het veulen heeft een tijdje in de hoek van de stal gestaan met zn hoofdje naar de muur, beetje vreemd... Echt op zoek naar melk ging hij niet en moeders liet hem maar een beetje doen soms trapte ze hem zelfs weg. "s nachts weer de dierenarts gebeld en de merrie geprobeert te melken om de druk eraf te krijgen. Dat lukte niet echt en ze bleef kwaad op het veulen. Na 3x gebeld te hebben met de dierenarts en de hele nacht bezig zijn we 's ochtends vroeg om Pavo Biest gegaan, daar heeft hij een sachet van op (1 liter biest in 4x) Maar toen was hij dus al 6 uur oud, volgens de DA kon dat geen kwaad..
Uiteindelijk mocht het veulen toch drinken bij de merrie en dat gaat ook goed nu.
De eerste dagen was het veulen ook fit als ze buiten stonden maar sinds gisteren is hij suffig, slaapt veel en als hij buiten is zit er geen actie in. Hij huppelt/rent niet staat enkel stil voor zich uit te staren. Zn moeder loopt ook gewoon een heel eind bij hem weg. Ze heeft niet echte moedergevoelens zeg maar....
Heb al gebeld naar de dierenarts, ze komt morgenochtend. Maar misschien herkent iemand dit gedrag?

summerland

Re: Veulen 6 dagen oud, niet fit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 21:05

Ik vergeet erbij te zeggen dat hij gisteren ook diarree heeft gehad, vandaag niet meer.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:17

Jeetje wat lastig en vervelend dit... Ik heb geen idee wat het kan zijn... Ik weet niet hoe warm het bij jullie is??
Miscshien dat je merrie te weinig melk geeft, en je het veulen bij moet "voeren"....

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:30

Is de moeder ook weer hengstig? Dan raakt het veulen aan de diaree en zijn ze wat minder fit. HOud het goed in de gaten want veulens hebben nog niet een fantastische weerstand.

_Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:56

ik zou er wel de DA bij halen. Dat is bij ons op stal ook voorgekomen en het veulen heeft het helaas niet overleefd Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 14:42

ditchie schreef:
Is de moeder ook weer hengstig? Dan raakt het veulen aan de diaree en zijn ze wat minder fit.

Dat is kul.

Zo'n jong veulen met al een achterstandje is er zomaar geweest, dus een veeartsbezoekje is idd geen overbodige luxe.

Staat de merrie wel alleen met haar veulen en heeft ze genoeg rust? Wel belangrijk dat ze een goede band hebben.
Als het problematisch blijft zou ik overwegen deze merrie niet meer te dekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 14:42

En een veulen van 7-10 dagen is toe aan zijn eerste wormkuurtje.

summerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 17:07

De dierenarts is vanmorgen geweest en hij is meteen aan het infuus gelegd. Hij heeft 1 liter zoutoplossing gehad en een prik tegen de diarree. De diarree droogt hem uit, hij drinkt genoeg en moeders geeft ook genoeg melk. Het was nog te vroeg om diarree van de hengstigheid te krijgen, moeders is nog niet hengstig kan ook niet met 5 dagen he...
Hij heet verder antibiotica-pasta voor een paar dagen en past tegen diarree voor kalveren gekregen. Beide krijgt hij 2x per dag.
Vanmiddag hebben we hem nog buiten gedaan en je zag meteen al verschil. Hij heeft gerend en gehuppeld, voor het eerst! Hij ging helemaal los en zn moeder erbij......
Nu maar hopen dat zn diarree stopt, das belangrijk anders moet hij weer aan een infuus. Maar ik heb goede hoop....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 17:08

Mooi dat er meteen maatregelen zijn genomen en hij zo snel opknapt!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:08

Wil je niet bang maken mijn merrieveulen was met vijf dagen ook ineens ziek .;aan haar merkte ik eigenlijk weinig alleen spoot de moeder haar melk zo uit de uier dus mijn alarmbel ging direct aan want dat betekende dat veulen niet dronk .Da is onmiddelijk afgekomen ,spuit en infuus ..Veulentje had ook erge diarree en dus buikpijn en wou daarom niet drinken .Ze moest ook op stal blijven om haar energie niet nutteloos uit te bokken als ze zich iets beter zou voelen ..Er is in totaal keer een infuus nodig geweest om zeker te zijn dat alles oké was maar ik had idd niet langer moeten wachten ( je zag echt weinig aan het veulen ) want de DA zei ook dat zo'n kleine hummeltjes echt heel snel achteruit gaan .

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:23

gelukkig is tie weer opgeknapt hopen dat het zo blijft

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:13

Fijn dat je veulen weer opgeknapt is. Het is toch wat met die kleintjes... Gelukkig voelt hij zich nu weer beter en huppelt hij weer door de wei. Hopen dat hij niet weer aan het infuus moet. Beterschap met je veulen!

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:37

Heel veel sterkte met je veulen.. hopen dat ie snel weer beter wordt Ja