wel of niet scannen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

wel of niet scannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 19:56

jamaica zit nu op 20 dagen na de dekking en is nog niet hengstig. Dus in principe zou het goed moeten zitten.
Honey heb ik voorheen altijd laten scannen (op 18 dagen) maar dat was ook omdat ik dan met een reis naar de hengst zat.
Nu heb ik zowel de schouwhengst als de dekhengst op stal, en mocht ze dus hengstig worden is ze zo weer gedekt.
ook is bij Hon gebleken dat een scan geen zekerheid geeft. Ze is vorig jaar nl drachtig gescanned, en toch geen veulen (op de dag dat ze uitgerekend was werd ze hengstig)
natuurlijk besef ik het risico op tweelingdracht e.d., maar hoe groot is die kans nu eigenlijk? 9ze is natuurlijk gedekt)

Wie zijn zijn merrie wel of juist niet scannen, en om welke redenen?

Westernfreak

Re: wel of niet scannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:16

Onze merrie's zijn nooit gescand (welsh mountain pony's). Als je de dekhengst op stal hebt, zou ik niet scannen, alleen schouwen. Zowel na 3 als 6 (en eventueel 9) weken.

Dit jaar wordt één van onze merrie's wel gescand (is dus voor het eerst). Dit omdat ze bij een hengst staat waar we 2,5 uur voor moeten rijden met de trailer. Ze staat daar nu 4 weken, is niet teruggekomen bij 3 weken en wordt komende week daar dus gescand. Mocht ze niet drachtig blijken, mogen ze haar nog even houden! Lachen

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:30

Ik zit in hetzelfde dubio.
Heb vorig jaar mijn merrie laten scannen met 63 dagen. Opzich niet nuttig meer voor eventueel herdekken ofzo maar ik kon er zelf niet mee leven dat ik niet zeker wist of ze dragend was.

Dit jaar laat ik mijn 2 merries tegelijk scannen zodra Marjon (als laatste gedekt) 19 dagen is. Voor Fleur zou het dan al telaat zijn voor de nieuwe hengstigheid maar het wordt imo een te duur geintje als ik ze allemaal los moet laten komen, enkel voor mijn eigen gevoel...

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 21:30

Ik scan alleen de merrie's die ik voor duur dekgeld heb laten dekken, anders maak ik een financiele klapper. Mijn eigen merrie's die ik door mijn eigen hengst (natuurlijk) laat dekken, laat ik never nooit scannen ze zijn altijd 100 % drachtig. Tja als ze niet meer hengstig worden nadat ze gedekt zijn...kun je ze ook niet meer dekken, dan moet je toch afwachten. Als je de "gezonde" merrie van te voren hebt laten opvoelen en er zat 1 goed ei en ze is na 4 weken (schouwen) nog niet hengstig
tja..dan zal het bijna wel goed zitten. Maar pas op..ze kunnen je ook foppen Vork

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 22:04

ze is niet van te voren gescanned. gewoon hengstig, gewacht tot de 3e dag (dan is de eisprong, is me verteld) gedekt, en nu zitten we dus op dag 20 en nog niet hengstig (zou vanaf dag 16 kunnen - is me weer verteld)

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:08

Op de 3e dag de eisprong? Dat ehb ik dna weer nooit gehoord.
Mij is verteld dat juist de laatste dagen van de hengstigheid (als de 'plas' het donkerste/dikste is) het vruchtbaarste zijn.
Hier dekken ze om de dag omdat het sperma 48 uur in het lichaam actief blijft. Dus de 1e dag, 3e dag, 5e dag en dan dagelijks tot ze afslaan.

Maarja, iedereen houdt er zijn eigen theorien op na... Ik ben benieuwd of mn meiden drachtig zijn Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 22:11

nouja, bij die van mij was t vrij simpel
de bedoeling was ook om de dag dekken hoor, maar de 5e dag was ze al niet meer hengstig, of althans, niet goed genoeg en we wilden niet het risico lopen dat ze de hengst aan gort zou schoppen.
Het ligt voor mij net even anders, zit niet met kosten, veulen is heel erg leuk en ook zeker de bedoeling, maar tis geen ramp als het niet lukt

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:12

Wat bedoel je met 'zit niet met kosten'?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 22:13

dekgeld, stamboekkosten e.d.
DA kosten natuurlijk wel

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:15

Dat klopt wel ongeveer, "meestal" is de eisprong aan het eind van de 3e dag, uitzonderingen daargelaten. Het sperma blijft normaal gesproken 36 uur goed (kan langer) dus is de kans zeer groot dat ze houd. Het kan echter dat ze nog dagen hengstig toont terwijl het ei allang weg is. Bij sommige duurt het langer ca 23 dagen voordat de hengstigheid weer komt, dus nog even goed doorschouwen tot ruim 4 weken.

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:22

ik heb mijn merrie laten scannen op 3 weken en op 6 weken, ze werd ook niet hengstig en nu nog steeds niet maar het vrucht was niet levend...dat is een andere risico wat je hebt.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:55

stef schreef:
natuurlijk besef ik het risico op tweelingdracht e.d., maar hoe groot is die kans nu eigenlijk? 9ze is natuurlijk gedekt)

Wie zijn zijn merrie wel of juist niet scannen, en om welke redenen?

Al was de kans 1 op 100 dan nog zou ik het zeker willen weten. Ik zou altijd laten scannen. Voor dat beetje geld zou ik de risico's van een tweelingdracht echt niet willen lopen.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 21:44

Ik scan altijd. De kosten wegen bij lange na niet op tegen de risico's.
Om eerlijk te zijn vind ik het nogal naief om er maar vanuit te gaan dat het zomaar goed gaat Bloos

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 22:15

naomi_s schreef:
ik heb mijn merrie laten scannen op 3 weken en op 6 weken, ze werd ook niet hengstig en nu nog steeds niet maar het vrucht was niet levend...dat is een andere risico wat je hebt.

Een kennis van mij overkwam precies hetzelfde....de vrucht zou dood zijn. De dierenarts wilde haar hengstig spuiten zodat de vrucht eraf kwam. Gelukkig hebben de eigenaren dit geweigerd.
Het resultaat was een..... merrieveulen , levend !! Scannen geeft echt geen 100% zekerheid.
Ik kwam ooit bij een dierenarts, hij beweerde dat mijn merrie voor 90 % drachtig was Koe ! Ik betaalde wel 100% kosten. Uiteindelijk was ze 0 % drachtig!
Zo hoor je regelmatig als er een tweeling geboren wordt...."op de scan was niet te zien dat er een tweeling in zat ". Jammer dat God geen ritssluiting gemaakt heeft in de buik van de merrie...dan konden we alvast ff kijken Knipoog

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 22:44

Ik zou zeker en vast wel een keertje laten scannen op tweelingdracht. Om maar een voorbeeldje te geven, mijn merrie is de 7e geinsemineerd met sperma van slechte kwaliteit (ligt aan de hengst, is verteld door de hengstenhouder) de 9e was de follikel pas weg maar is ze niet meer geinsemineerd geweest. De baarmoeder was nog een beetje vuil, follikel zat op de linkerhoorn waar ook het veulen van dit jaar heeft gezeten, kortom alles behalve ideale omstandigheden.
Ik dacht dat ze niet drachtig zou zijn maar bij het scannen bleek er boven alle verwachtingen in niet 1 maar TWEE vruchtjes te zitten. De kans dat dat gebeurde was dus eigenlijk echt nihil, omdat er op de scan ook maar 1 follikel leek te rijpen en 1-eiïge tweelingen zelden voorkomen bij paarden. Vandaag, 5 dagen later, is ze terug gescand en zoals we al vermoedde is de ene tweelinghelft die al was aan het vervormen netjes afgestorven en de andere hard gegroeid.

Maar goed, de kans dat er een tweeling op zit die heb je dus altijd. En wat kost een visite en een scan nou? Als je al hebt weten te besparen op dekgeld, registratie kosten etc dan kan dat er toch wel af? Haha! (anders moet je goudvissen gaan kweken Tong uitsteken )

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 06:41

Voor tweelingdracht zou ik het zeker doen. Wat betreft de drachtigheidszekerheid, 1 op de 6 merries verliest de vrucht nog tussen de 18 en 42 dagen. En dat is niet te zien. Ik zou wel scannen, bij drachtigheid toch regelmatig schouwen en niet nog een keer opnieuw laten scannen. Zo doen wij het ook altijd, hengsten genoeg op stal daarvoor.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 18:10

tot wanneer kunnen ze bij tweelingdracht 1 vruchtje afknijpen?

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:21

1 afknijpen kan niet altijd, soms moet je ze beide wegspuiten.
Ik zou nu laten scannen. Evt meteen op nieuw dekken dus (hengstigheid) anders verlies je wee 2 tot 3 weken (of hengstig spuiten of nieuwe cyclus afwachten).

Mijn meiden zijn vandaag beide dragend gescant btw *Jippie!*

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:03

Mijn merrie is 2x gescand, 1x op 20 dagen en 1x op 42 dagen.
Gewoon om er zeker van te zijn dat ze geen tweeling draagt en
of ze daadwerkelijk drachtig is omdat ze de hengst niet goed toe
liet en haar hengstigheid heel moeilijk te zien was. Maar de mijne
is lekker drachtig hoor Haha!

En het is ontzettend mooi om zoiets te zien op zo'n echo Ja