In de toekomst....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

In de toekomst....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 18:56

Stel, je hebt een dekhengstje in de kudde lopen van inmiddels 15 jaar. In de toekomst zal deze hengst vervangen moeten worden. Verkoop is geen optie. Hij zal gewoon bij de kudde moeten kunnen blijven. Daar komt het ruinen dus om de hoek kijken, dat is de enige mogelijkheid daarvoor.

Dan gaat een dekhengst (die 12 jaar gedekt heeft) als ruin door het leven. Er komt een nieuwe hengst. Deze zal de merries binnen de kudde dekken.

Mijn vraag: Zal dit goed gaan?

Dennis

Re: In de toekomst....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 07:35

Nee, ik denk het niet.
Ruin of niet, het zijn al jaren ZIJN merries.

Ik kan iig geen andere ruin of hengst bij mijn hengst op eigen terein zetten, tegen merries en veulentjes is hij verschrikkelijk lief. Maar ruinen of hengsten maakt hij worst van. Dat terwijl mijn hengst een stuk jonger is en geen vaste groep merries heeft.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 08:10

Daar was ik al bang voor.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 09:49

Ben bang dat Dennis gelijk heeft inderdaad. Heb je al een vervanger op het oog?

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:16

Ja, dat wordt vechten waarschijnlijk. Maar waarom is verkopen geen optie?

_rocco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:56

Dennis: hoe houd jij je hengst eigenlijk? Apart van je merries of hoe doe je dat?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 15:59

Kom bij ons kijken, dan weet je gelijk waarom verkopen geen optie is. Zijn karakter, het aantal jaar dat hij hier al loopt en iedereen hier is erg gek met hem. Al zou ik hem willen verkopen, de rest van de familie houd dat tegen.

@ karoliena: Nee, ik wil mijn vader geen hartaanval bezorgen. Hij heeft afgelopen dinsdag een nieuwe merrie gekocht die hij te duur vond, maar na aandringen van de rest toch gekocht heeft. Ik wil hem niet nu gelijk weer op stang jagen door over een nieuwe hengst te beginnen. Ale er vervanging komt gebeurt dat op de kortste termijn pas over 2 jaar. Tegen die tijd heb ik denk ik mijn E rijbewijs ook wel en ben ik zelf in staat om naar de keuring te gaan. Hulp is altijd wel te krijgen, maar iemand die kan rijden vaak moeilijker. Tegen die tijd wil ik ook alleen maar gaan voor een ggk hengst. We hebben nu 2 merries met een erg goed papier en de derde is al 23 dus die heeft ook niet het eeuwige leven. Daarbij komt als we Elite's veulen houden dat daar ook al papieren bij zitten en bij de 2 veulens van volgend jaar kunnen we via dna de vader op papier krijgen, mits hij ggk wordt.

dan heb je spul lopen met erg goede papieren maar geen ggk hengst. Dat vind ik zonde.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 16:13

Ja inderdaad, zou ook zonde zijn als hij weg moet, is een leuk ventje

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:03

Als jullie erg aan hem gehecht zijn dan niet verkopen natuurlijk. Misschien als ruin bij de veulens die afgespeend zijn ofzo?

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:47

dacht ik ook aan , aan wat lise81 zegt:)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 19:55

De merries lopen met de hengst in de kudde, dus ook met de geboren veulentjes. Deze worden een aantal dagen voordat ze naar hun nieuwe adres gaan pas afgespeend. Die shetjes gaan overal doorheen als ze hun veulen nog wel kunnen zien maar er niet meer bij kunnen. Een andere optie is dan om ze naar ons huis te halen, maar daar staat een hotel naast. Je kunt het voor je gasten niet hebben dat ze gek moeten worden van een merrie of veulen.

Zo wordt het wel moeilijk of niet?

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 20:57

ja id niet gemakkelijk!!

EEFIETJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 08:01

ik denk idd dat het zeker niet gemakkelijk zal zijn.. ik zou hem igg wel snel castreren, zodat hij niet net ruin is als de nieuwe hengst komt.
succes!