Brandmerk NRPS en AVS(arabier).

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gebruiker002

Brandmerk NRPS en AVS(arabier).

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 19:16

Ik ben opzoek naar het papier van mij oude c-pony. Deze had een brandmerk en hier moeten dus papieren bij geweest zijn.

brandmerk: Rondje met een soort kruisje erin.

Komt dit iemand bekend voor en wat zijn de officiele brandmerk logo's van het nrps en van het avs.

nadezda

Re: Brandmerk NRPS en AVS(arabier).

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 06:26

Dat kan kloppen, klinkt als het brandmerk van het NRPS, of althans het hulpstamboek van het NRPS, het brandmerk van het AVS ken ik niet.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 11:39

Dat moet idd een brandmerk zijn van het NRPS.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 14:23

Dat klinkt inderdaad als het brandmerk van het NRPS. Zeker als het op de rechterbil is van je pony.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 14:30

Volgens mij werden de NL arabieren nooit gebrand dus zal het een NRPS zijn

hola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:50

hajjj
de mijne heeft ook een rondje met kruis al brandmerk en is een NRPS dus het zal kloppen!
gr

Now

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 12:36

Cristina schreef:

Ik heb een NL Arabier, die is wel gebrandmerkt, maar ik kan het nie zo heel duidelijk zien, het is iniedergeval een rondje met iets erin, ik zla nog wel eens proberen te ontdekken wat het is

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 19:28

Rondje met iets erin is NRPS

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:31

Now schreef:
Cristina schreef:

Ik heb een NL Arabier, die is wel gebrandmerkt, maar ik kan het nie zo heel duidelijk zien, het is iniedergeval een rondje met iets erin, ik zla nog wel eens proberen te ontdekken wat het is

Wat staat er dan op het papier wat zijn de bloedlijnen
Het kan zijn dat ze niet uit nl komt en door de fokker zijn eigen brandmerk heeft

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:32

Kleine correctie: het brandmerk van het NRPS is geen cirkel met daarin een kruisje, het is een molentje (symbool voor Nederland) met daaromheen een cirkel. Of liever gezegd twee halve cirkels. Knipoog

Now

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 10:26

Wat staat er dan op het papier wat zijn de bloedlijnen
Het kan zijn dat ze niet uit nl komt en door de fokker zijn eigen brandmerk heeft
[/quote]

Ze komt wel uit NL, geboorteplaats staat op haar papier Knipoog
Maar heb ontdekt dat ze geen volbloed is,, ze is ingeschreven bij het NPA, mess is het hun brandmerk??weet iemand wat het NPA voor brandmerk heeft, of is dat dezelfde als van het NRPS?

chant_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 10:31

rrn rondje met een soort kroontje er in

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 11:49

Now schreef:
Maar heb ontdekt dat ze geen volbloed is,, ze is ingeschreven bij het NPA, mess is het hun brandmerk??weet iemand wat het NPA voor brandmerk heeft, of is dat dezelfde als van het NRPS?

NPA is het ponyregister (tot 1.57 m) van het NRPS. Ja

(NRA is het paardenregister, AA zijn de Anglo-Arabieren.)

Maar staat er echt alleen NPA op haar papier? Er zou dan toch ook NRPS op moeten staan, met het adres van het stamboek.

Now

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 19:29

Karin schreef:
Now schreef:

NPA is het ponyregister (tot 1.57 m) van het NRPS. Ja

(NRA is het paardenregister, AA zijn de Anglo-Arabieren.)

Maar staat er echt alleen NPA op haar papier? Er zou dan toch ook NRPS op moeten staan, met het adres van het stamboek.

Ja, op de voorkant staat gewoon NRPS, maar haar levensnummer begint met NPA, dat is dus voor pony's met gedeeltelijk arabisch bloed.
Maar ik kijk wel ff of het 'ding' in het rondje van haar brandmerk een kroontje is, als ik het kan zien, want het rondje kun je zien, maar wat er instaat is heel onduidelijk Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 22:16

Nee, NRPS heeft geen kroontje, maar een molentje. Je moet er goed voor kijken, maar het is toch echt een molentje. Lachen

Het levensnummer van mijn NRPS'er begint ook met NPA. En als op de voorkant van het papier NRPS staat, dan heb je dus zeker een NRPS'er. Ja

Now

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 12:51

Karin schreef:
Nee, NRPS heeft geen kroontje, maar een molentje. Je moet er goed voor kijken, maar het is toch echt een molentje. Lachen

Het levensnummer van mijn NRPS'er begint ook met NPA. En als op de voorkant van het papier NRPS staat, dan heb je dus zeker een NRPS'er. Ja

kijk, heb ik ff gekopieërd:

Het NRPS registreert alleen dieren die een deel Arabisch of Anglo-Arabisch bloed voeren en registreert daarnaast elk dier dat niet aan de bloedvoering voldoet in het sportregister B. Pony's (tot 1.57) voeren minimaal 12.5 % ox (=Arabisch bloed). Rijpaarden (groter dan 1.57) voeren minimaal 12.5% Anglo-Arabisch bloed (dit is de optelsom van het percentage Arabisch en het percentage Engels volbloed). Daarnaast is er ook de richting voor Anglo-Arabieren en deze voeren uitsluitend Anglo-Arabisch bloed.
Het stamboek kent vier registers:
- NPA (Nederlands pony met arabisch bloed) voor pony's die aan bloedvoering en stokmaat voldoen;
- NRA (Nederland Rijpard met arabisch bloed) voor paarden die aan bloedvoering en stokmaat voldoen;
- register A voor dieren die aan de bloedvoering voor paarden of pony's voldoen;
- register B, als sluitpost, voor dieren die niet in een der voornoemde registers kunnen worden ingeschreven (soort hulpstamboek).

Mijn pony mag dan ingeschreven staan bij het NRPS, ze heeft wel 80% arabisch bloed, dus vink haar nogsteeds een arabier Haha!
Maar morge gaak egt kijke (of strax) naar haar brandmerk Tong uitsteken

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 10:00

Sommige NRPSers voeren wel meer arabisch bloed dan 80% hoor Knipoog

Now

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 12:57

Letizia schreef:

Jaah ik weet ook wel dat ze dan NRPS zijn, maar ik vind zelf van niet, als je kijkt hoe mijn pony zich gedraagt, en haar uiterlijk enzo.... Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 13:03

Dan heb je gewoon een NRPS'er met een hoog percentage Arabisch bloed, ook al vind je zelf van niet. Een Arabier is pas een echte Arabier als-ie 100% Arabisch volbloed is (en daarmee ox achter zijn naam draagt).

Ik snap best dat je in de wandelgangen een NRPS'er met veel Arabische kenmerken 'dat Arabiertje' noemt, daar lijkt me ook niet zoveel mis mee. Maar officieel is en blijft het een paard met veel Arabisch bloed, géén volbloed Arabier.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:02

Arabier klinkt veel stoerder Slapen

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 19:32

Letizia schreef:

*LOL* Heb er 1 met 98% oxspeciaal uitgerekend nav een goedgekeurde 1/2 broer zonder ox vader

Now

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:30

Karin schreef:
Dan heb je gewoon een NRPS'er met een hoog percentage Arabisch bloed, ook al vind je zelf van niet. Een Arabier is pas een echte Arabier als-ie 100% Arabisch volbloed is (en daarmee ox achter zijn naam draagt).

Ik snap best dat je in de wandelgangen een NRPS'er met veel Arabische kenmerken 'dat Arabiertje' noemt, daar lijkt me ook niet zoveel mis mee. Maar officieel is en blijft het een paard met veel Arabisch bloed, géén volbloed Arabier.

jaa, daar ben ik het wel mee eens Tong uitsteken
maar dan ff een vraagje,, de vader van mijn pony is Aron (v. Abdullah ox) waarom draagt Aron geen ox achter zijn naam? want als je terugkijkt in de stamboom, zitten er alleen maar arabieren in, dus hoe kan dat??

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 18:49

Wat is de moeder van je pony?
Voor het %tage ox moet je beide ouders nemen. Dan zal er aan moeders kant wel ergens een kruising zitten Knipoog

Now

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 08:55

nee, maar ik had het ff over aron, die is volbloed arabier als je in de stamboom kijkt enzo, maar draagt geen ox achter zijn naam.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 09:06

Mijn NRPS merrie (overigens met 98% arabische bloed nog steeds een NRPSer) heeft ook een molentje met halve rondjes op haar rechter bil. Heeft jou pony niet ook een chip? Dat zou het heel wat makkelijker maken met achter halen waar eventueel de papieren zijn. Als ik je verhaal zo lees en ze heeft inderdaad dat brandmerk op haar bil zouden er wel papieren van het NRPS bij moeten zitten. Misschien is er nu een andere pony die met die papieren rond loopt??