Ik maak er maar even een nieuw topic over, anders ben ik die andere zo omhoog aan het duwen.
Vandaag is dus de DA bij Lizzy geweest. Ze was er verbaasd over hoe sterk ze was
We hebben haar dus plat moeten spuiten omdat alleen de praam niet werkte.... De dubbele staldeuren (gaan van de paardenboxen naar de koeienstal) die liep ze er dus bijna uit. Pffff wat een bulldozer is dat zeg...Maar ze is dus gescand en niet opgevoeld. de DA vond het belangrijk om te kijken of er binnenin geen troep was achter gebleven en hoe de baarmoeder lag en of er al activiteit in de eierstokken was.
Alles was dus helemaal perfect, baarmoeder was helemaal schoon, er zat geen vocht in en de eierstokken lagen mooi op hun plek. Er was nog geen eisprong geweest.
Ik heb dus gevraagd hoe het nu zat met de grote van de hengst. Zij zegt dat dit dus niet uit moet maken, de baarmoeder bepaald hoe groot het veulen wordt, pas als het er eenmaal uit is, dan groeit het veulen naar hoe het zou moeten worden. Ze vertelde zelfs over een test met een shet moeder en een shire vader, shet uiteraard ki gehad en er kwam een heel net veulentje uit, gewoon een klein shettie-achtig ding, maar na een paar maanden was kleine shettie al een kleine beer.
Ook omdat het eerste veulen van dezelfde hengst was, vroeg ik of dit met elkaar kon samenhangen. Ze zegt als de combinatie niet goed zou zijn, de vrucht al veel eerder verstoten had moeten worden.
Dan dus de vraag over dekken, nu al of wachten? Zij vond Lizzy is zo'n goede conditie (even afgezien van haar piephak, maar deze is nu ook behandeld, kon niet eerder vanwege de dracht) dat ze direct gedekt kon worden. Dit vond ze zelfs beter, zo kunnen we als het niet pakt, bij de volgende hengstigheid een swop (soort biopt uit de baarmoedermond) maken om te kijken of er bacterien inzitten. Maar ze denkt dat het geen probleem is, ze is zo mooi schoon van binnen, dat ze geen problemen verwacht, ook dus niet qua conditie. Ook de blauwe plekken zijn geen reden om niet te dekken (ze zijn trouwens helemaal weg) dit komt ook voor bij normale bevallingen, Lizzy is erg bleek aan de achterkant, dus je ziet het heel snel, zei ze.
Nou heel verhaal, maar ik ben gelukkgi wel gerustgesteld. Nierperse voor het dekken, maar gewoon dta Lizzy er weer goed bijloopt engeen otnstekingen heeft. Nadat ik haar in de bak had gedaan, ging met een prachtige draf achter Angel aan (die loopt naast de bak), dus dat zit wel goed
Daar sprong ze overheen, maar ze sprong dus iets te vroeg, waardoor ze de balk raakte, deze helemaal vervormde (pfff bulldozer) en zelf viel ze dus op haar zij. Ik schrok me kapot