[TI] update Lizzy

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biancaa

update Lizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 19:23

Lieve allemaal,
Ik maak er maar even een nieuw topic over, anders ben ik die andere zo omhoog aan het duwen.

Vandaag is dus de DA bij Lizzy geweest. Ze was er verbaasd over hoe sterk ze was We hebben haar dus plat moeten spuiten omdat alleen de praam niet werkte.... De dubbele staldeuren (gaan van de paardenboxen naar de koeienstal) die liep ze er dus bijna uit. Pffff wat een bulldozer is dat zeg...

Maar ze is dus gescand en niet opgevoeld. de DA vond het belangrijk om te kijken of er binnenin geen troep was achter gebleven en hoe de baarmoeder lag en of er al activiteit in de eierstokken was.

Alles was dus helemaal perfect, baarmoeder was helemaal schoon, er zat geen vocht in en de eierstokken lagen mooi op hun plek. Er was nog geen eisprong geweest.

Ik heb dus gevraagd hoe het nu zat met de grote van de hengst. Zij zegt dat dit dus niet uit moet maken, de baarmoeder bepaald hoe groot het veulen wordt, pas als het er eenmaal uit is, dan groeit het veulen naar hoe het zou moeten worden. Ze vertelde zelfs over een test met een shet moeder en een shire vader, shet uiteraard ki gehad en er kwam een heel net veulentje uit, gewoon een klein shettie-achtig ding, maar na een paar maanden was kleine shettie al een kleine beer.

Ook omdat het eerste veulen van dezelfde hengst was, vroeg ik of dit met elkaar kon samenhangen. Ze zegt als de combinatie niet goed zou zijn, de vrucht al veel eerder verstoten had moeten worden.

Dan dus de vraag over dekken, nu al of wachten? Zij vond Lizzy is zo'n goede conditie (even afgezien van haar piephak, maar deze is nu ook behandeld, kon niet eerder vanwege de dracht) dat ze direct gedekt kon worden. Dit vond ze zelfs beter, zo kunnen we als het niet pakt, bij de volgende hengstigheid een swop (soort biopt uit de baarmoedermond) maken om te kijken of er bacterien inzitten. Maar ze denkt dat het geen probleem is, ze is zo mooi schoon van binnen, dat ze geen problemen verwacht, ook dus niet qua conditie. Ook de blauwe plekken zijn geen reden om niet te dekken (ze zijn trouwens helemaal weg) dit komt ook voor bij normale bevallingen, Lizzy is erg bleek aan de achterkant, dus je ziet het heel snel, zei ze.

Nou heel verhaal, maar ik ben gelukkgi wel gerustgesteld. Nierperse voor het dekken, maar gewoon dta Lizzy er weer goed bijloopt engeen otnstekingen heeft. Nadat ik haar in de bak had gedaan, ging met een prachtige draf achter Angel aan (die loopt naast de bak), dus dat zit wel goed

Kytha

Re: update Lizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:34

Hee wat een goed nieuws wat betreft Lizzy!!!
Moet een hele opluchting zijn, gelukkig is ze helemaal in orde!

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:35

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:43

Dat is nog eens goed nieuws!
Fijn dat Lizzy weer vrolijk is en dat ze zo sterk is

jessie1234

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:49

goed nieuws.
en nu duimen dat er volgend jaar een kleine lizzy door de wei galopeerd.
heb je al een hengst op het oog?

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 19:54

Ja ik heb al een hengst op het oog, het wordt Maxolo, de vader van Angel. Hij geeft zulke mooie sokken en bouw door, dat ik toch voor een niet ggk hengst heb gekozen (Dienie ga dat nou eens snel doen, ik weet zeker dat hij goed is )

Ik kan uiteraard Angel nooit door hem laten dekken, dus daarom die keuze. Als Angel ooit zo ver is, dan hoop ik dat ik chakotay als papa kan kiezen

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:00

Hee wat leuk dat je Lizzy door Maxolo laat dekken!!
Ik verwacht ook 2 nakomelingen van Maxolo, ik ben nog steeds helemaal weg van die hengst

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 10:51

Ik vind hem dus ook heel erg mooi, qua kleurstelling, qua grootte en doorgeven van die karaktereigenschappen

Hij is gelukkig nog even in Nederland, tot half augustus ofzo. dus ik heb nog even de tijd.

Grrr ik zit nu alleen met vervoer, ik heb zelf geen trekhaak en trailer ook niet. Nu is trailer zo te huren hoor, maar ja die trekhaak... Ik had al iets dat je zo'n kleine vrachtwagen kon huren maar dat kost 100 euro voor een dag pffff dan dalijk nog ophalen dan ben ik 200 euro kwijt... Dan kost de dekking wel erg veel geld....

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 21:41

hee Biannca
heel fijn te lezen dat het goed gaat met je merrie!!
Idd .. wat houd je tegen als de va het goed keurt!
Ben heel benieuwd allemaal hoe het gaat.

Merk je nu nog dat ze met trauma zit oid?? van het veulen?

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-06 22:00

Ze heeft nog wel moeite als ze langs de stal loopt waar ze bevallen is. ik wilde met haar op de dijk gaan wandelen, dat moet ze dus langs die stal. Daar gingen haar neusgaten wijd open, toen de dijk op, en daar lag het kleedje waar het veulen onder had gelegen, toen wilde ze niet verder. toen ik dus verder ging, raakte ze in de stress en toen ben ik maar terug gegaan. Ze bleef gelijk weer staan bij het kleedje (grrr ik wist niet dat het daar lag toen ik ging wandelen) weer met haar neusgaten open, langs de stal en weer blijven staan. toen ze weer in de wei kwam, liep ze gelijk naar achter, daar heeft ze uitkijk op de stal waar ze dus bevallen is. Daar heeft ze dus een hele poos staan kijken. Dat was wel erg sneu hoor Verdrietig

verder is mevrouw behoorlijk beledigd over gisteren, ze kwam niet naar me toe, pas toen ik het hek opendeed naar de bak (ze staan naast de bak in de wei). Toen ik wilde gaan freestylen, hadmevrouw daar dus geen zin in... maar ze ging dus in volle galop naar de balk die naar haar wei gaat Boos! Daar sprong ze overheen, maar ze sprong dus iets te vroeg, waardoor ze de balk raakte, deze helemaal vervormde (pfff bulldozer) en zelf viel ze dus op haar zij. Ik schrok me kapot Verdrietig

Zij ging toen in galopje naar de andere kant van de wei, met uitkijk op haar "beval"stal (want ze staan 24/7 buiten) en daar ging ze haar hooi staan eten....

Ze had dus duidelijk nog geen zin in trainen Tong uitsteken