hoe laten jullie je veulen aan mensen wennen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

hoe laten jullie je veulen aan mensen wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 17:24

de titel zegt het al, graag wil ik wat tips!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Re: hoe laten jullie je veulen aan mensen wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 19:47

Als tie op stal staat, erbij gaan zitten en wachten tot tie bij je komt. Ga op je hurken zitten, zodat je niet zo groot lijkt. Als je veulen dat eng vindt, ga je je met mama bemoeien en het veulen negeren zodat ie nieuwsgierig wordt en bij je komt. Regelmatig, vooral in het begin, even kroelen. Het veulen wat nu bij ons op stal staat is een klein eigenwijs hengstje en iedereen kan en mag hem aaien. Vindt ie prima en mama ook. Als hij in de wei loopt en hij loopt vlakbij het hek, kun je hem ook aaien en kroelen. Hij wil graag geaaid worden, het maakt niet uit door wie. Wel even uitkijken hoe mama reageert op vreemden die haar kind willen aaien. Niet alle merries vinden dat goed. Succes ermee.

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:39

Niet te voorzichtig mee zijn, gewoon iedereen er bij laten (wel uitkijken voor merrie, als die het er mee eens is), niet eenkennig laten worden.
Ik heb een hele lieve handzame jaarling omdat ik er nooit te flauw mee ben geweest!

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 22:47

dit is ook wat ik wou weten '
ook in iedergeval bedankt
goed dat ik het weet nu

annewill

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 11:06

ja DIE VAN ONS ZIJN OOK ZO MAK ALS EEN LAMMETJE EN ZIJN NOG GEEN 3 MAANDEN OUD...
niet te moeilijk mee om gaan..
succes er mee

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 20:24

tja ze is nu bijna 2 weken oud en ze rent nog voor me weg!!! rustig er bij zitten ect. met mams bezig zijn, k heb t allemaal geprobeerd, ze wil gewoon niet bij me in de buurt zijn, wel lastig over 2 weken hebben we een keuring! wat nu ?

annewill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 20:57

er loopt 1 hengsten veulen bij mijn welsh en die is ook 2 weken maar langzaam maar zeker komt dat wel elke dag er even bij zitten in de wei en mams aandacht even dan moet het goed komen
hou je me op de hoogte??

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 20:59

2 annewill: ja ik hou je op de hoogte, ik vind het alleen zo jammer, want de moeder heb ik ook van veulen af aan, en die was altijd heel nieuwschierig en knuffelig, en als ik hier sommige mensen met hun veulens op bokt zie kroelen denk ik alleen maar: dat wil ik ook!!!

annewill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 21:01

met die van mij kan ik ook nog niet kroelen en met moeite te pakken krijgen..
er lopen ook 2 andere veulens en die zijn al wel heel lief..
blijven proberen

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 21:04

tja ik blijf ook wel rustig, en ik blijf het proberen, maar ze reageerd ook altijd zo panisch! net of ik dr wat wil aan doen ofzo :S

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 21:45

Ik heb geluk dat mijn veulen op een dierenpark staat. Zodra ik ermee ga wandelen in het wiekend staan en 10 tallen kinders om hem heen. Ik houd ze een beetje op afstand aangezien hij rare bokkesprongen maakt aan de hand Haha! maar na een kwartiertje wandelen is hij uitgedarteld en kunnen ze hem gewoon aaien en knuffelen. Zo wordt hij wel mensen mak Haha!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 22:10

Ik ben nu ook al bezig met een beetje aaien, en kroelen.... Als ze jeuk heeft krab ik ff mee, en ze is er achter dat ik dat wel lekker kan Clown Ze is nu 2 dagen oud, en heeft ook al een halstertje omgehad.... Hoe eerder ze dingen leren hoe beter het is..... Probeer eens of je er bij kan gaan zitten als t veulen ligt/slaapt en dan rustig aaien en zachtjes praten.... En ik denk toch dat je vooral veel in de buurt moet zijn, zodat je normaal wordt... Succes

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:26

Onze merrie met veulen staan voor het huis in de wei.We wonen naast een woonwijk dus de hele dag lopen er mensen op de weg. Als er wat aan komt is het veulen het eerst aan de draad om geaaid te worden. Het is natuurlijk ook per veulen heel verschillend , de een is gewoon wat vrijer dan de ander, en sommigen laten zich nooit aanhalen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:26

Wij zijn bij de geboorte geweest en hebben gelijk het veulen kunnen imprinten. Dus overal het veulen aangeraakt: hoofdje, mond, oren, onder de buik, benen, etc. etc. Daarna altijd rustig geweest bij het veulen. Als ze kwam mocht ze komen, als ze niet wilde komen ook goed. Je klein maken (op je hurken gaan zitten) wil vaak goed helpen omdat je dan kleiner bent dan het veulen zelf en geen gevaar bent.
Mijn veulen is een erg sociaal veulen. Komt altijd op mij af lopen om geknuffeld te worden. Aandacht vind ze heerlijk Lachen

Mijn Shet was ruim 4 maanden oud toen hij bij ons kwam. Kende praktisch niks en mensen waren eng. Bij hem heb ik wat meer geduld moeten hebben maar dat is nu ook een zeer lieve en in mensen geinteresseerd paardje geworden. Alleen grote mannen met een bas-stem moet ie nog steeds niet veel van hebben (zo eentje heeft hem destijds zo maar bij zijn mamma weg geplukt Ach gut )

annewill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 14:28

ik was er niet bij en dat merk je meteen jammermaar het komt wel goed mams laat dr zoon ook al gaan en staan waar die wil.

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 15:39

kiggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 16:31

die van mij is nog geen maand oud en die laat al alles toe

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 16:44

kiggen schreef:
die van mij is nog geen maand oud en die laat al alles toe

die vanmij is nog geen 24uur jong en laat alles toe vindt al die aandagt wel leuk Haha!

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 18:04

je moet een veulen zeker niet negeren. Als j een veulen wil laten wennen aan mensen moet je hem nooit aan kijken altijd naar de grond. En heel veel aanwezig zijn in zijn pas korte leven.

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 22:12

ik het topic onder mijn onderschrift staan nu ook foto's van mekanjer het veulen Haha!