Hoe herken je juiste papieren voor KWPN-er

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hessie20

Hoe herken je juiste papieren voor KWPN-er

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 10:48

Hallo lezers,

Ik heb een vraagje over de papieren voor een kwpn-er! Je hebt namelijk altijd een paspoort en een los vel met de afstamming klopt dit?
Als je dit losse vel niet hebt is dat een probleem?

Kan ik mijn paard op mijn eigen naam laten zetten?

Met vriendelijke groet en alvast bedankt!

Hester

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:00

Bij een kwpn'er hoort een paspoort te zitten dat klopt en een oranje papier met rood/wit/blauw randje met de afstamming, naam v/h paard, fokker levensnummer enz enz. óf de oude versie en deze is wit, maar ook met naam,levensnummer, ect ect. In je paspoort staat ook het levennummer, dus mocht je het papier kwijt zijn kun je een nieuwe aanvragen, maar dan met je wel dna laten testen, lid worden en staat het paard ook op je naam.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:04

Je kwpn-er hoort inderdaad een paspoort en een stamboekpapier te hebben. Dit papier is inderdaad een los vel op A4 formaat waar de afstamming op staat.

Tja een probleem als je het papier niet hebt... het hoort bij het paard, en als het gestolen wordt moet je daarvan aangifte doen, alleen dan zou het mogelijk zijn een nieuw exemplaar te krijgen. Duplicaten geven ze niet af zonder dat je de oude inlevert volgens mij, hooguit krijg je dan een kopie. [maar dat weet ik niet zeker]

Door het paspoort met het papier inclusief een briefje met jou gegevens erop naar het kwpn te sturen, dan zetten ze jou naam op beide domumenten. Als ik me goed kan herinneren hoorde daar nog wel een formulier bij met de chipgegevens die ik bij de keuring van de DA kreeg, maar mijn paard was toen nog niet gechipt namelijk, dus dat moest ook toegevoegd worden op de documenten.

Ik had zelf alleen het paspoort gestuurd, en toen kreeg ik die weer terug met een brief dat ik geacht werd ook het papier toe te sturen. Dat heb ik toen maar weer gedaan, aangetekend trouwens, en een week later kreeg ik beide documenten netjes overgeschreven terug. Nou ja, een nieuw stamboekpapier met mijn naam op de achterzijde gedrukt, en het paspoort met een mooie sticker met mijn naam

Ik hoefde trouwens niet lid te worden, ik betaalde 1 malig een bedrag, weet niet meer hoeveel.

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:05

Het losse papier is het officiele KWPN stamboekpapier....Die moet je wel in je bezit hebben...

Je zult dan een duplicaat aan moeten vragen, maar wel moeten aantonen dat het om dit paard gaat....

als zij gechipt is en het chipnummer komt overeen met wat er in het paspoort staat, zal het geen probleem zijn denk ik....

Maar dit kost natuurlijk wel geld....

Kloppen de aftekeningen van het paard met die in het paspoort???

Er werd mij laatst een paard aangeboden wel met paspoort niet met papier, wat bleek paard was afgekeurd voor de sport en vorige eigenaar had het papier er bij weg gelaten als een soort waarschuwing, dat dit paard dus niet goed was....

Je moet dus dan altijd een beetje op je hoede zijn is mijn ervaring...., als je een paard aangeboden krijgt waar wel een paspoort bij is en geen papier....

Hessie20

Re: Hoe herken je juiste papieren voor KWPN-er

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 12:18

Bedankt voor de reacties.

Ik vraag dit namelijk omdat mijn verkochte paard dit niet heeft en die heb ik nu vorige week verkocht en de nieuwe eigenaar kwam er 2 dagen later achter.

Dus ik de nieuwe eigenaar het beste aanraden om dit papier aan te vragen bij de KWPN? Hij is gechipt en heeft gewoon een paspoort.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:22

Ik vind het nu een beetje vaag worden, waarom niet gelijk de situatie uitleggen ipv doen alsof je het paard heb gekocht? Er hadden bij jou al alarmbellen moeten gaan rinkelen toen je dit paard kocht, nu verkoop je het. Je kunt de nieuwe eigenaar dat idd wel aanraden, maar als er idd zoals sigrid 's laatste voorbeeld is gehandeld heb jij kans dat het paard straks weer bij jou op de stoep staat.

Het levensnummer moet een kwpn nummer zijn, en dat begint met het jaartal waarin het paard is geboren. Het chipnummer moet wel bekend zijn met het kwpn, anders hebben zij daar ook niks aan.

Hessie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 12:29

Ok, ik zal de hele situatie uitleggen!!

Dit paard heb ik een jaar geleden gekocht van mijn instructrice, ik wist niet dat dat papier erbij hoorde...het was mijn eerste paard. Hij is dus een kwpn-er en hij heeft gewoon netjes een paardenpaspoort, ik wist nooit dat er nog een papier bij hoorde ook niet toen ik hem verkocht pas toen de niewe eigenaar erom vroeg ben ik wat rond gaan vragen want anders vraag ik dat nu toch niet wat dat papier betekend etc.....

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 15:05

Maar hoe weet je dan zeker dat het een paard met papier is? Voor hetzelfde geld is het gewoon een met onbekende afstamming!

Ik vind het ook een beetje vreemd dat jij niet wist dat bij een 'rasechte' KWPN-er een stamboekpapier hoort...

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:14

Pletje123 schreef:
Maar hoe weet je dan zeker dat het een paard met papier is? Voor hetzelfde geld is het gewoon een met onbekende afstamming!

Ik vind het ook een beetje vreemd dat jij niet wist dat bij een 'rasechte' KWPN-er een stamboekpapier hoort...

Zo komt men bij een "slachter' altijd aan het papier.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:21

Weet je zeker dat dat paard een KWPN paspoort heeft...en niet gewoon zo'n donkerrode van het knhs?
En staat er in dat paspoort wel de afstamming vermeld dan?

Als het echt om een KWPN'er gaat, vind ik dit erg vreemd allemaal moet ik zeggen.....

Hessie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 08:53

Er staat netjes een stamboom in het paspoort en het chipnummer en levensnummer dit klopt met het paard!

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 10:59

dan zou ik de persoon vragen waar jij het paard van hebt gekocht , of ze weet waar het papier is...

Het gaat zeker om die 16 jarige ruin die je hier op bokt ook te koop aanbood.

de palfrenier...die Z2 liep/loopt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:12

jarrah schreef:
Weet je zeker dat dat paard een KWPN paspoort heeft...en niet gewoon zo'n donkerrode van het knhs?

Dat zegt niks, hoor. Ik heb ook een donkerrde van het nhs, puur omdat mijn paard al een paspoort had ivm wedstrijden ver voordat het verplicht was. Ook in die van het (k)nhs moet de stamboek vermeld zijn, als dit bekend was op moment van het paspoort aanmaken.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:15

Beetje flauw om te zeggen dat het vreemd is dat ze niet wist dat bij een 'rasechte' KWPN-er een stamboekpapier hoort. Ik zou dat ook niet weten als ik voor het eerst een paard koop. Je krijgt een boekje erbij met chipnummer, levensnummer, stamboon, entingen, fokker etc. Dan denk je toch dat het verder allemaal goed is.

Ze heeft het paard in alle vertrouwen gekocht en verkocht en ik weet ook zeker dat de afstamming etc klopt, alleen het stamboompapier ontbreekt.

Hessie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 11:17

Mensen,

ik heb het KWPN gisteren gebeld en het blijkt dat het allemaal geen probleem is, je kan de stamboekpapieren gewoon opnieuw aanvragen alleen betaal je hier wel een redelijk bedrag voor.

Ik heb de papieren gekregen vandaag van het KWPN om een duplicaat van de stamboekpapieren aan te vragen.

Groetjes Hester

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:21

Sammie schreef:
Dat zegt niks, hoor. Ik heb ook een donkerrde van het nhs, puur omdat mijn paard al een paspoort had ivm wedstrijden ver voordat het verplicht was. Ook in die van het (k)nhs moet de stamboek vermeld zijn, als dit bekend was op moment van het paspoort aanmaken.

Nee, maar als je een paspoort hebt van het KWPN weet je zéker dat er een papier bij hoort
Bij die van de KNHS wil dat niet direct zeggen dat dat paard ook daadwerkelijk een papier heeft

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 11:46

Als de afstamming bij het knhs op hun paspoort staat dan kun je daar wel van uit gaan. Anders zou er wel onbekend staan.