Merrie waarschijnlijk weer hengstig, wat moet ik nou?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Merrie waarschijnlijk weer hengstig, wat moet ik nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 18:38

Vorig jaar september is mijn merrie nog gedekt. Erg laat, dat weet ik, maar het was een spontane actie (wel goed overdacht) en we besloten de gok te wagen. Merrie leek drachtig, maar een scan een maand geleden bleek het tegendeel uit te wijzen.

Dat was jammer, maar hop paard weer in de trailer en naar de hengst. Daar is ze een aantal malen gedekt, en ze was heel mooi hengstig.

So far so good toch?

Dus niet. volgens m'n bijrijdster is ze weer hengstig, ze vertoonde in ieder geval dat gedrag bij een hengst in de buurt. Ik ben er zelf niet bijgeweest, maar een ander meisje wel.

Door omstandigheden kan de scan van morgen niet doorgaan, maar toen wist ik dit nog niet.

Nou twijfel ik zo.. wat moet ik nou doen? Haar voor de zekerheid toch nog laten scannen? Het kan een schijnhengstigheid zijn, ik ben er zelf niet bijgeweest.. ik ga het sowieso morgen checken.

En als ze nou dus weer niet drachtig is, wat moet ik dan? Het is een veulentje voor de leuk, het gaat naar m'n tante. Het is dus niet brood-fok ofzo. Moet ik haar nou aan allemaal onderzoeken gaan onderwerpen? haar nog een keer naar de hengst slepen?

Ik weet het allemaal niet meer...

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:16

Ik zou haar gewoon nog een keer brengen om te laten dekken. Het hoeft helemaal niets te betekenen dat ze niet meteen de 1e keer drachtig is, gebeurt vaker dan je denkt.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 22:02

Dat is waar... maar goed, het kan ook een schijnhengstigheid zijn. Gebeurt ook wel vaker

We hobbelen gewoon binnenkort (lees: zeer snel, woensdag ofzo) naar de kliniek, en dan zal de scan duidelijkheid/uitsluiting geven.

En dan kijk ik wel verder...

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:37

Wanneer heeft ze 18 dagen? Ik zou echt rond die tijd scannen hoor, mocht ze niet drachtig zijn dan ben je nog op tijd voor het nieuwe eitje.

Nimber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 07:18

Tja dat ligt aan jou, Ik doe toch wel redelijk mijn best altijd omdat ik gewoon graag een veulen wil dus niet drachtig dan weer anar de hengst. Vorig jaar heeft 1 van mijn merrie's 3 maanden bij de hengst gelopen.
Toen ze thuis kwam is ze nog weer gedekt, helaas niet drachtig.
We hebben haar toen bij een andere hengst gehad en over 6 dagen is ze uitgeteld

wenenzetor

Re: Merrie waarschijnlijk weer hengstig, wat moet ik nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 07:37

Wij hadden een merrie op stal en die is tijdens haar dracht ook hengstig geweest, wij hebben haar ook voor de zekerheid laten scannen maar was wel drachtig, uiteindelijk is er een mooi hengsteveulen uitgekomen!!

Als je het niet vertrouwt moet je doen wat je gevoel je ingeeft!!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 08:17

Tja, persoonlijk zou ik laten scannen, je hebt er al kosten ingestoken en om nu zomaar te stoppen is ook zonde. Neem aan dat je het dekgeld toch moet betalen. Kan ook overmorgen nog, een dagje later is het ook nog wel te zien.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 08:25

Ze zit nou op *rekent* 20 dagen. Vanwege het weekend konden we niet precies op 18 dagen scannen.

Ze wordt ook gescand, dat zeker weten. Het dekgeld en alles hoef ik niet te betalen, veulen gaat naar m'n tante, zij betaalt alles en "krijgt" dan het veulen.

Met een beetje geluk wordt ze morgen gescand, en dan zien we wel verder. Hooooooop onwijs dat ze wel drachtig is, en dit maar een schijnhengstigheid of zoiets is.

Bedankt voor jullie advies!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 08:33

Mijn DA komt ook in het weekend scannen als het dan 18 dagen is, eigenlijk alle DA die ik ken. Vervelende is nu dat als je merrie niet drachtig is je waarschijnlijk te laat bent voor deze hengstigheid en pas bij de volgende weer kunt insemineren of laten dekken. Tja, en ik weet niet wat voor afspraken je met je tante hebt gemaakt, maar ik neem aan dat zij geen dekkosten wil betalen voor direct stoppen met dekken en niet scannen.

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:13

Tja, als ze morgen gescand wordt en niet drachtig is, is het nieuwe ei waarschijnlijk ook al weg... Wat je dan kan doen is haar eventueel na ik dacht 10 dagen hengstig laten spuiten. Dan wordt ze 4 dagen later weer hengstig. En anders moet je op de volgende hengstigheid wachtten, maar die duurt weer 3 weken.

Ik zal in ieder geval voor je duimen dat het vruchtje er gewoon zit!

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 09:23

Neonlight: Dat wordt ook heus wel overlegt Maar ik weet wel dat ik niet tot in het eindige door ga, zoals ik al zei, het is een veulentje voor de leuk. Ik wil wel heel graag een veulentje erbij, maar niet ten koste van..

Mariska: Wat houdt dat hengstig laten spuiten in? Ik vind het nogal.. Het klinkt niet als iets waarvoor ik zou kiezen. Als het niet op de "normale" manier kan, dan maar niet. Ze heeft wel eerder een veulen gehad, ze had echt mega-uiers toen ik haar kocht. Maar ik weet niet wat daar mee is gebeurd, of hoe dat is gegaan, ik weet niks van haar voordat ze bij mij kwam.

yyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:32

gebruik je steeds sperma van de zelfde hengst? anders moet je eens een andere hengst proberen.

ik ken een paard of ze werd maar niet drachtig of het veulen werd dood geboren, vorig jaar is er een andere hengst op geweest en nou loopt er een gezond veulen naast te denderen.

andere merries werden trouwens wel gewoon drachtig van die hengst
echt vreemd was het.

succes verder

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:35

Bij hengstig spuiten worden er wat hormonen ingespoten om het ei sneller rijp te laten worden, en gecontroleerd, je weet dan namelijk wanneer het rijp is. Klinkt als heel wat, hormonen inspuiten, maar het stelt niks voor en wordt bij heel veel fokmerries gedaan, het is niet schadelijk.
Wat noem jij tot het uiterste gaan? Als je dit al het uiterste ongeveer vindt, had je beter vooronderzoek over drachtig worden moeten doen. Veel merries worden niet in 1 keer drachtig namelijk. Daarom wordt ook vroeg begonnen, zodat men meerdere kansen heeft in het seizoen.
Mijn merrie is vorig jaar 5 keer gedekt geweest, van de 1ste dekking drachtig maar vrucht verstoten, daarna 3 keer niet gepakt, van de laatste dekking is ze drachtig geworden. Ook hengstig gespoten, 2 keer, bij de eerste en de laatste dekking. Ben ik tot het uiterste gegaan? Nee, heb gewoon haar hengstigheid afgewacht, en het wat versterkt met hengstig spuiten (ze is namelijk gespoten op het moment dat ze toch al hengstig zou moeten worden). Ik had ook nog kunnen spoelen, hormonenkuren en zo kunnen doen.
Denk er nog maar eens goed over na, ik geloof niet dat de hengstenhouder voor 2 keer proberen geen rekening in rekening zal brengen. Als ik je verhaal lees had je beter helemaal niet aan fokken kunnen beginnen, had je tante een hoop geld bespaard. Ik zou in ieder geval niet zoveel geld uitgeven voor 1 keertje proberen en dan direct opgeven.

@Jenn33: bij 2 dekkingen die niet gepakt hebben kun je dat nog niet zeggen. Zeker niet bij dit voorjaar, de merries worden vanwege het slechte weer wat geweest is slecht drachtig.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 10:24

Wie zegt dat ik direct opgeeft? Ik zeg alleen dat ik mijn merrie niet door de hele medische molen haal. Daar bedoel ik niet mee hengstig spuiten, ik vroeg gewoon wat het inhield.

Mijn verhaal van gister kwam voor uit opperste teleurstelling, en is misschien niet helemaal rationeel daardoor. So be it.

Ik wacht gewoon de scan af, misschien is het wel een storm in een glas water en zwemt er gewoon een veulentje rond. Zo niet, dan is dán de tijd om verder te denken. Toch nog bedankt voor je uitleg.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:42

Berdien schreef:
Wie zegt dat ik direct opgeeft?

Nou, dat haalde ik uit je eerste post.

Berdien schreef:
En als ze nou dus weer niet drachtig is, wat moet ik dan? Het is een veulentje voor de leuk, het gaat naar m'n tante. Het is dus niet brood-fok ofzo. Moet ik haar nou aan allemaal onderzoeken gaan onderwerpen? haar nog een keer naar de hengst slepen?

Maar diverse keren proberen is vrij normaal, ook een mens wordt niet meteen bij poging 1 zwanger.
Bovendien heeft de vruchtbaarheid van merries ook veel met het weer te maken, en dat is tot nu toe nog niet best geweest.
Ik zou sowieso doorgaan tot het einde van het dekseizoen mocht ze maar niet drachtig worden, dan nog hoef je niet door de medische molen met je paard, maar heb je in ieder geval jouw geld (of eigenlijk je tantes geld) niet weggegooid. Ook mijn merrie werd bij poging 5 vorig jaar eind augustus nog drachtig. Had liever een eerder veulen, maar bij vroegtijdig ophouden was ik een hoop geld kwijtgeweest, dekgeld, al het scannen voor niks. Maar omdat jullie in september al een poging hebben gedaan ga ik er van uit dat het voor jullie niet al te veel uitmaakt of je een vroeg of laat veulen hebt.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 11:08

Dat is waar, heb je gelijk in. Ze is eind mei gedekt, begin juni. toen was het wel lekker weer en ze had er al een paar hengstigheden opzitten. De boel was dus weer een beetje uhm.. nou ja, het was niet de eerste keer na de winter
ze is vorig jaar begin september gedekt, toen is het waarschijnlijk niet aangeslagen. Toen is ze een paar keer gedekt, nou weer.

Beslissing ligt ook niet alleen bij mij, alleen is het wel mijn merrie. Mijn tantes geld, maar als de nood aan de man ( vrouw? Merrie? komt, dan krijgt ze dat wel terug, mocht ze moeilijk gaan doen en na meerdere dekkingen door willen gaan.

Scan voor morgen staat vast, dan weet ik meer! Ik ga gewoon heel hard duimen voor een veulentje, misschien vliegt er wel een ooienvaar nou over het land ofzo, je weet maar nooit!

Oh ja, nog over dat het niet uitmaakt over wanneer het veulen komt, ik heb liever een veulentje wat eerder in het seizoen. Zoals nou, dat is perfect. Maar het was toen een snelle beslissing, en eigenlijk een gok van we laten haar nou nog dekken, misschien dat we dan in augustus een veulentje hebben. Anders hadden we tot nu moeten wachten, en wie weet sloeg het aan. Dus niet, dus vandaar dat we het nu doen. Als ze mei volgend jaar werpt, vind ik dat de mooiste tijd. Niet te vroeg ivm het weer (kijk naar dit jaar) maar ook niet te warm, augustus is toch wel volop zomer.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:01

Mei is inderdaad de ideale tijd, en misschien heb je wel een veulen in mei. Kan zijn dat ze nog wel hengstig staat als ze niet drachtig is, en dan zit je nog in mei met een veulen als je ze direct weer laat dekken. Augustus veulen is laat, dan zit je in december te kijken als ze gespeend moeten worden, niet ideaal. Mijn voorkeur is het niet, ik zit nu zelf zo omdat ik gewoon veel geld kwijt was als ik niet door zou gaan.
En je merrie is misschien wel hengstig geworden in de slechte weersperiode, maar ze is toch niet drachtig geworden. Het is een ramp voor veel hengstenhouders, ze krijgen de merries gewoon haast niet drachtig. Ik ken iemand die van de 30 fokmerries er nog maar eentje drachtig heeft! Nu gaat het beter, nu het een paar weekjes al wat beter is.
En ik zal duimen dat morgen die ooievaar voorbij vliegt!

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 12:45

tja, morgen zal blijken of de ooievaar z'n werk heeft gedaan, en hoeverre het weer en alles wat er bij komt kijken heeft meegespeeld.

We zullen het zien!

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 18:53

Stomme ooievaar!

Net terug van de DA, en Jessie is niet drachtig.
Ga zo rondbellen, kan de beslissing niet alleen nemen (gaat meerdere mensen aan), maar ik wil het nog één keer proberen. Gaat m'n tante daar niet mee akkoord, dan ga ik in m'n eentje verder. Drie keer recht is scheepsrecht zeggen ze altijd, nou wie weet! Mocht het daarna nog zo zijn, dat ze dan ook niet drachtig is, dan is het denk ik wel over en uit. Dan mag het waarschijnlijk niet zo zijn, misschien dat ik het dan volgend jaar of over een paar jaar nog een keer probeer.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 18:57

he verdorie, wat balen zeg
hopelijk is het volgende keer wel raak!

Keeva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:41

Balen zeg, niet drachtig !
Ik zit eigenlijk precies zo te dubben nu, mijn merrie (met veulen van 21 april dit jaar) is eind mei opnieuw gedekt, maar niet drachtig geworden. Inmiddels is ze voor de tweede keer gedekt (drie keer zelfs ), en op 1 juli kan ik gaan scannen. Maar ik zit nu al erg te twijfelen wat ik zal gaan doen als ze nu nog niet drachtig is, ik vind het ook zo'n gedoe worden voor haar. Komt misschien ook wel omdat ik al lang getwijfeld hebt of ik haar uberhaupt twee jaar achter elkaar moest laten dekken. Maar als ze nu niet drachtig is, en ik haar niet opnieuw laat dekken, ben ik het dekgeld (+ verblijfskosten van eerste 2 dekkingen, 375 euro) wel kwijt ....
Dus vind het ook een moeilijke beslissing, en kan me dus voorstellen dat jij het ook moeilijk vind.
Hopelijk lukt het volgende keer wel !! Door welke hengst is ze gedekt trouwens ?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:49

Zit er wel een eitje? Dan heb je kans dat je ze nu meteen kan laten dekken en als het pakt heb je nog een veulen in een hele mooie tijd!

Jammer dat ze niet drachtig was, ik ken de teleurstelling maar al te goed.
Keevagirl, ik heb precies als jou gezeten, alleen was mijn merrie wel drachtig van de 1ste dekking maar heeft ze tussen de 18 en 42 dagen verstoten. Ze is diverse malen daarna gedekt, en ik had dus ook iedere keer een lege merrie als er gescanned was. Ik ging door omdat ik het ook zonde van mijn dekgeld vond. Begin augustus heb ik toen aan de hengstenhouder gevraagd wat het me zou kosten als ik zou stoppen (we hadden namelijk niet echt afspraken over als ze gust zou blijven evt korting jaar erop of zo) en hij zei toen dat het me niks zou kosten, had al kosten genoeg gehad met al dat scannen. Dit terwijl het dekgeld inclusief stalling en DA-begeleiding was! Omdat het dekseizoen niet helemaal afgelopen was en ik dit een geweldig gebaar vond van hem vond ik ook dat ik het tegenover hem niet helemaal kon maken om het vroegtijdig op te geven. Hengstenhouder en DA waren ook overtuigd dat ze een hele goede kans had met nog een keer hengstig spuiten, dat dus gedaan. En uiteindelijk is ze 22 augustus voor het laatst gedekt, en verwacht ik over een maandje dus het veulen! Ik ben ontzettend blij dat ik toch door ben gegaan, als de hengstenhouder dit vriendelijke gebaar niet had gemaakt had ik begin augustus al opgegeven en geen veulen dit jaar gehad. Hij heeft me het laatste duwtje in de rug gegeven.

Berdien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 22:08

eitje is al weg, ze is al weer hengstig-af.

Ze is/wordt door Thunder van ITS gedekt

Ik ben wel heel opgelucht nou, we proberen het gewoon nog door, het is inderdaad zonde om nou te stoppen. maar goed, die beslissing had wel meerdere factoren waarop het "fout" zou kunnen gaan, maar iedereen is akkoord, dus we gaan gewoon door!

Jessie heeft nou een MP3 speler op, oordopjes in en daarmee wordt ze gehypnotiseerd "jij zult een veulen krijgen" plus een foto van de hengst die voor haar hangt aan een hengeltje. Wedden dat dat werkt?

Djesseka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 10:51

Haha, mooie methode!

Bij ons was 7x scheepsrecht, dus ik zou, zolang het verantwoord is tegenover je merrie, nog even doorzetten!

Succes ermee

longvillage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 11:58

DAn ben ik niet de enige die al wat heeft nagels gebeten.

Onze merrie is ondertussen al driemaal gedekt en nog steeds noppes. Bij ons is het wel dat we 350km moeten rijden naar de hengstenboer, dus ze staat al 3 maand weg. We gaan nu nog éénmaal proberen en dan komt ze terug naar huis, we missen haar te hard om haar nog langer te laten staan.
Z moest maandag henstig staan maar niks van er er waren diverse kleine eitjes,... dus even wachten tot 10 juli en hopen dat er dan een mooi eitje zit en ze hengstig staat,....

Het zou een mooi geschenk zijn maar we missen haar te hard,