Zoutblok en veulens

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Zoutblok en veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 16:43

Mijn paarden ( 1 veulen, 1 2jarige en 2 volwassen merries) staan dag en nacht in de wei. Nu wil ik graag een zoutblok in de wei leggen, maar zit met het veulen. Het veulen is nu 2,5 maand oud. Zou ik al een zoutblok erbij kunnen leggen? Hoe doen jullie het?

schattemaud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:03

Hoezo niet? Mijn veulen likt al vanaf 2 aan het zoutblok.. Deze hangt hoog in de stal maar ze zorgt wel dat ze erbij kan.
Ik het erg als ze zout binnen krijgen?

_Marlijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:07

Mijn veulens eten ook al zoutblok vanaf dat ze erg jong zijn. Hij hing wel hoog in de stal, maar ze vinden het zo lekker dat ze er alles voor doen om er bij te komen
Het gaat nog steeds goed met ze dus ik denk niet dat het echt kwaad kan In de wei heb ik ook gewoon een zoutblok liggen.

wybregje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:19

een paar jaar geleden hadden wij ook een zout blok,waar mijn veulen bij kon.Deze kreeg verschrikkelijke diaree ,veearts dacht dat het van het zoutblok kon komen,en het was dus ook zo,blok weg en diaree weg.

Mariska_28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 17:38

Ik dacht dat zoutblokken slecht waren voor veulens omdat hun nieren te lijden zouden hebben van het teveel aan zout. Maar schijnbaar is dat niet zo?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:18

Je moet zorgen dat het veulen niet altijd toegang heeft tot een liksteen. Dat weet ik wel. Of het nu met uitdrogen te maken heeft of met de nieren.

Keeva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:27

Ik heb de zoutblokken ook uit stal en schuilstal verwijderd Mariska, omdat ik ook wel 'ns gehoord heb dat zoutblokken niet bij veulens horen, is inderdaad een te grote belasting voor de nieren. Ik zou echter niet weten wanneer je ze weer terug mag hangen !

schattemaud

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:22

Sorry voor mijn spelfouten van hierboven, schaam me :S
Maar ik heb dat nooit geweten dat het niet goed was. Mijn veulen likt er al aan vanaf dat ze 2 dagen oud is.. Nu is het zoutblok op dus haal ik wel pas een nieuwe als ze van haar moeder af is. Ik heb wel een blok met 80% mineralen en 20% zout, toch nog niet goed dan?

Ods
Forumcoördinator

Re: Zoutblok en veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:45

Schrikken want ik heb een Rooie Rocky in de voerbak liggen en Reba vind dat heerlijk! Nu heeft ze daar niet de hele dag toegang toe gezien ze overdag buiten staan....

Dus dat wordt weghalen?

Anoniem

Re: Zoutblok en veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:57

Ik denk dat we in deze vraag onderscheid kunnen maken in een zoutblok en een mineralenblok. En tussen de mineralenblokken onderling zit qua samenstelling ook behoorlijk verschil.

Vraag is nu welke bestanddelen van een steen nu niet goed zouden zijn voor een veulen. Iemand die dit weet?

_Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:32

Vorig jaar hadden wij ook een zoutblok in de voerbak liggen het veulen kon er ook bij. Het veulen kreeg hiervan erge diarree waardoor het uitdroogde. (het ging om een baby rocky zoutblok)
Wij geven dus alleen onder toezicht de merrie even een zoutblok daarna wordt het weer weggehaald.

Meavey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:52

Jep zoutblok en veulen is geen goede combi al ze wat ouder zijn zal het al wel minder kwaad kunnen maar idd is erg slecht voor de nieren en kan vooral bij jonge dieren tot uitdroging leiden door diaree.
Je kan het ook aan een paal ophangen op een hoogte waar het veulen net niet bijkan.