Waneer moet ik mijn veulentje laten spenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Waneer moet ik mijn veulentje laten spenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 10:47

Waneer mag het veulen van de moeder weg?
ik heb eens wat rond gevraagt, en de antwoorden verschillen nog al, sommige zeggen 3mnd, en andere 5, maar ik vind dit zo vroeg,

wat is jullie ervaring? en wat vinden jullie een geschikte leeftijd ?

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:55

het beste is tussen de 4,5 en 5 maanden met de 4 maanden kan het wel maar beter is om te wachten.

met de 3 a 4 weken worden de merries er al kort afgehaald en gaan we daarna gewoon aan het trainen en op wedstrijd,de veulens zijn met de 4 maanden al lang gewent om 2 uurtjes alleen te zijn dus het afspenen met de 4,5 maanden veroorzaakt ook niet heel erg veel stress(natuurlijk wel wat maar wel veel minder)
Laatst bijgewerkt door Lilliputter op 19-06-06 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilion

Re: Waneer moet ik mijn veulentje laten spenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:58

Wij spenen de veulens op een leeftijd van 7 á 9 maanden. De meesten vinden dat lang, maar uit ervaring gaat het makkelijker. Tuurlijk kun je je paard in de tussentijd gewoon rijden en laat je het veulen in de wei of op stal. Maar over het algemeen ontstaat er minder stress tijdens het spenen. Tenzij de merrie het heel zwaar krijgt dan spenen we eerder af, maar nooit voor de 6 maanden

Dreeke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:42

Ik vind 6 maanden vroeg genoeg.

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 13:41

Ik laat het afhangen van de conditie van de merrie, als ze er heel erg onder te lijden heeft gaat het veulen er eerder af dan wanneer de merrie nog lekker dik is.

wybregje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:25

wij doen het altijd met 5,5of 6 maanden,maar dan zijn de veulens al wel aan de veulen brok.

qt_shetties

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 17:53

gelukkig zijn veel bokkers het dus met me eens, en dan dat rijden zonder veulen, ik vind dat altijd zo'n drama, mijn merrie wil nooi van het erg af, en het word altijd een " gevecht" ze blijven dan gewoon staan, geen beweging in te krijgen, lopen alleen maar te krijssen,... hoe los ik dit op, hoe conseqent ik ook blijf, het is altijd drama!

Zilion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 22:19

Laat iemand met je meelopen aan de hand. Als ik de merrie rijd in de bak laat ik meestal het veulen er de eerste tijd bijlopen. Daarbij halen we het veulen ook vanaf de rug van de moeder aan. Zo leert het al jong wennen aan druk van bovenaf en zullen ze minder snel schrikken wanneer je er "opeens" opzit als ze oud en wijs genoeg zijn