zadel voor jonge fries een ramp !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Katoo71

zadel voor jonge fries een ramp !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 08:13

Ik zit dus met het volgende probleem , mijn drie jarige ruin (fries) ben ik aan het zadel mak maken hoofdstel is geen probleem meer en zadel ook niet maar.. ik heb een zadel van een vriendin te lenen gekregen zodat ik nog even kan wachten om zelf een zadel te kopen maar het leenzadel past van geen meter ! althans er even op liggen en longeren gaat best maar je moet er absoluut niet op gaan zitten want dan is zijn rug naar de maan , ik moet dus een zadel voor een brede fries met weinig schoft (algemeen probleem) en nu wil ik wel een zadel aanschaffen maar ik ben bang dat het over twee jaar niet meer past of weten jullie een beter idee , laat maar komen !
Ik weet het zelf ook even niet meer (ik heb al meerdere leenzadels gepast maar niets paste !)

JisJil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 08:17

Ik rijd op een Fries met een Ainsley Vanguard zadel, wel een beetje prijzig maar het past perfect. We zijn nu met haar dochter bezig en daar past het zadel ook perfect op. Misschien dat je ergens eens een Ainsley kan proberen.

Nadia
Oppermuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 08:35

Ik heb ook een Ainsley liggen op een ronde fries met weinig schoft. Hij ligt super, ook op een andere fries met iets meer schoft ligt ie goed. De kamer is ook een beetje teruggesneden, dus betere pasvorm....
Ze zijn wel prijzig, maar ik heb de mijne voor een heel klein prijsje kunnen kopen.

Als je meer wil weten, me pb-box staat open...

horseyfries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 09:14

Voor zo'n jong paard zou ik gewoon een Wintec nemen, is lekker licht, ligt over het algemeen goed op een Fries en anders kun je de boom nog verwisselen en is nog redelijk goedkoop ook!

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 12:31

Ja, een zadel met verwisselbare boom is handig. Met een jong paard zul je altijd te maken hebben met vormverandering dus vroeger of later moet je toch weer een ander zadel aanschaffen.
Een (ronde) Fries heeft gewoonlijk een nogal platte rug en heeft beslist een zadel met een brede boom nodig.
Je zou het best een zadel kunnen lenen van iemand die het gebruikt op een Lusitano, Andalusiër of Lipizzaner.

Ninus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:32

Ik zou voor een goedpassend, goedkoop zadel (tweedehands bijvoorbeeld) gaan Dan kun je over een tijdje investeren in een duurder zadel. Ikzelf heb nu een Stubben Scandica, maar ik heb dan ook geen ronde Fries en hij heeft wel iets schoft

PatriesjeMR2

Re: zadel voor jonge fries een ramp !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:46

Ik heb zelf een Zaldi New Kent(nieuw gekocht) op mijn jonge Andalusier.

Weet wel dat ik met een half jaar een ander zadel nodig ga hebben, hij groeit momenteel in de breedte en het zadel zal dan te krap worden.

Wintec ben ik zelf persoonlijk niet zo'n fan van, maar zou kunnen dat die goed ligt op je fries. Dan is idd de verwisselbare boom erg handig.

De Zaldi New Kent is trouwens ook met flair systeem leverbaar(luchtkussens), dan heb je ook wat meer speling. Ik zou in ieder geval gaan voor een zadel wat goed past voordat je echt gaat rijden. Isd een goed kwaliteitszadel voor barokke paarden tegen relatief aantrekkelijke prijs.

Waarschijnlijk kun je het zowiezo niet met 1 zadel af...een drie-jarige ruin gaat nog een stuk de hoogte in en daarna nog de breedte. Misschien idd een tweedehands kopen die goed past, wel de kussen opnieuw laten opvullen(zetten zich naar de vorm van een paard...)

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:18

boomloos dan heb je geen probleem en als tie uit gegroeit is kan je gewoon weer overgaan op een "normaal" zadel

Rijo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:22

Ik had ook echt een probleem met een passend en fijn zadel te vinden. Toen ik mijn paardje kocht (lusitano) paste hij een passier grand gilbert. Op een gegeven moment is hij behoorlijk forser geworden en toen begon de ellende. De zadelmaker zat ook met de handen in het haar en ook hij wist het niet meer.

uiteindelijk kwam ik uit op een equestor zadel, en deze ligt tot op heden nog erg fijn.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 20:45

ik heb ook een equestor ligt idd super maar een stal genootje had hem ook en na 2 maanden was der fries eruit gegroeid die heeft nu boomloos en gaat als der paardje uitgegroeit is misschien weer over.

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 06:30

realmagic schreef:
boomloos dan heb je geen probleem en als tie uit gegroeit is kan je gewoon weer overgaan op een "normaal" zadel

Zou ik ook doen *LOL*

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 15:41

Ik heb voor de jonge paarden een Stübben Siegfried, een ouder vzh model. En voor verder te rijden een Stübben dressuurzadel.

FamkeKolinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 07:42

Ik heb toen ik mijn fries kocht (toen 3,5 jaar oud) eerst een winteczadel 17,5 inch op gehad met een normale boom. Die laag perfect. Na verloop van tijd begon die niet meer goed te liggen doordat ze spieren ging kweken en heb ik een frysozadel aangeschaft en op maat laten maken. Daar ben ik tot op heden nog steeds super happy mee Lachen

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 00:13

ik heb voor mijn nf pony`s en friezen 1 zadel een wintec past prima van nf pony tot fries met schoft gaat het goed

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 00:37

'k heb 'n tijd geleden voor het rijden op 'n Fell Pony een kunstof Wintec zadel aangeschaft .. dat was volgens de man die de verschillende zadels kwam passen .. - hij had verschillende opties meegenomen (nadat ik de beschrijving had gegeven : brede rug, vrijwel geen schoft ..) - het zadel dat het meest geschikt was. het Wintec zadel dat hij me aanraadde en wat ik heb aangeschaft is ook met wisselbare boom. die meneer heeft er overigens dus de breedste boom ingezet.

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 08:52

Ik heb een zadel aangeschaft, een hendri de rivel dressuur type lyon, past prima en kan nog het een en ander mee gedaan worden mocht het paard veranderen.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 08:54

Hulsebos, zit zacht en diep en perfecte pasvorm. Je kan ze op maat laten snijden maar er zijn ook speciale Friezenzadels van Hulsebos. Wel wat prijzig maar dan heb je ook wat!

345fgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 09:01

hallo ik heb een thorowgood zadel zit lekker en ook goed voor een jong paard