Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Wuis schreef:Veulens nemen dezelfde positie van hun moeder over, dus dat klopt wel Becephalus.
Ik vraag me alleen wel af of in de natuur alleen de hoogst in rang staande merries worden gedekt, want volgens mij is dat niet zo...

Bucephalus schreef:Ik zat me af te vragen: als in de natuur alleen de sterkste dieren zich voortplanten, waardoor je als het ware de garantie krijgt op goede producten, is het dan niet zo dat met fokken met merries die laag in de rangorde staan automatisch de kans op mindere producten toeneemt?
Citaat:''Ricckkk'' Dominante merries geven zeker hun eigenschappen door aan de veulens.
IMO is het gedrag van de moeder bepalend voor het gedrag van veulens. milieufactoren en wat er genetisch aanwezig is voor gedrag m.i. minder bepalend.
Citaat:''Desiree'' Sjee. dat had ik nou toch nooit gedacht dat merries zomaar spontaan een veulen adopteren!
Nicole288 schreef:Hier liepen vorig jaar 4 merries in de wei. De oudste is haar hele leven al altijd de baas, maakt niet uit wat er verder bij komt te staan. Vorig jaar was zij niet drachtig en de andere drie wel, prompt werd zij gedegradeerd tot laagste in de rangorde.
Het veulen van de merrie die toen de baas was bleek ook heel arrogant, hij kon immers overal mee wegkomen, want alles en iedereen week uit voor zijn mama. Nu de veulens jaarlingen zijn en apart staan is dit hengstje de laagste in rang geworden. Als de vanzelfsprekenede bescherming wegvalt hoeft het dus niet zo door te zetten.
Dit jaar is alleen de oude merrie drachtig en haar gezag is weer absoluut. Als de jongere merries bij elkaar staan is de volgorde anders dan toen ze alle drie een veulen hadden, de dominantste van vorig jaar is dan niet de baas. Als ze alle vier bij elkaar staan veranderd dit wederom, want zij staat het dichtste bij moeder overste en komt dan tweede in rang te staan, het gezag van de een heeft dus ook effect op de positie van de ander.

Desiree schreef:
Ik hoorde dus ook dat als een merrie een veulen heeft, zij tijdelijk in rangorde stijgt. Puur en alleen omdat zij opkomt voor haar veulen. En voor een veulen is ze veel meer bereid fel te vechten dan alleen voor zichzelf.