fokken met merries die laag in de rangorde staan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bucephalus

fokken met merries die laag in de rangorde staan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 09:22

N.a.v. een ander topic:

Bij ons is eergisteren in de wei het laatste veulentje geboren De merries die al een veulen hebben waren zeer geïnteresseerd. Mijn merrie besloot dat dit veulen ook van haar was en joeg de nieuwbakken moeder weg van haar spruit. De moeder- kind-band is nog niet zo sterk direct na de geboorte, dus we moesten wel ingrijpen. Vervolgens diende mama 2 zich aan om het veulen te adopteren.. Inmiddels weet iedereen in de wei wie de echte moeder van het veulentje is.

Ik denk dat in het wild alleen de alfamerries worden gedekt en de merries die lager in de rangorde zijn, geen veulens krijgen. Net zo min als de jonge hengsten de mogelijkheid krijgen om te dekken.

Ik zat me af te vragen: als in de natuur alleen de sterkste dieren zich voortplanten, waardoor je als het ware de garantie krijgt op goede producten, is het dan niet zo dat met fokken met merries die laag in de rangorde staan automatisch de kans op mindere producten toeneemt?

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 09:29

hmmzzz, interessante discussie.
doet me denken aan het voorval van vorig jaar.
We hebben 2 merries in de wei lopen.. eentje (dominante) had een maand eerder al een veulen gekregen. Deze merrie heeft al meerdere veulens gehad.
Toen de 2e merrie haar veulen kreeg en voor het eerst de wei op ging, wist ze niet goed wat ze moest doen, dit was haar eerste veulen en de dominante merrie toonde er interesse voor.
Wat er vervolgens gebeurde: jongere merrie was een beetje "de weg kwijt" en wist niet goed wat te doen, met als gevolg dat de oudere merrie ingreep. Ze zocht het veulen op, bekeek het, tikte het aan en bam, het veulen liep aan haar voet...
De jongere merrie greep vervolgens achterlangs weer in door er tussen te gaan staan. Dit is allemaal vanzelf goed gekomen.
De oudere merrie is inmiddels verkocht en de jongere staat er nog, samen met nog andere paarden maar nu..... is diezelfde jongere merrie de baas van de groep geworden....
Dus de rollen zijn veschoven...

Bucephalus

Re: fokken met merries die laag in de rangorde staan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 10:26

Het hengstveulen van dit jaar is nu een maand oud en sinds een dag of twee probeer ik het wat brokjes uit mijn hand te laten eten. Hij vindt het wel lekker. Gisteren bood ik een paar brokjes aan in een emmertje. Het merrieveulen van de merrie die lager in de rangorde staat, kwam er geïnteresseerd bij staan, maar het hengstje beet haar jaloers in de hals om de heerschappij over de brokjes te demonstreren. Het merrieveulen is een week of twee ouder.
Blijkbaar geven dominante merries de eigenschappen door. Het hengstveulen van 2 jaar geleden is ook de baas van de groep waar het in staat.

Het hengstveulen van dit jaar is brutaler, zelfbewuster en toont geen angst naar mensen toe. Het merrieveulen was tot voor kort niet te benaderen en rende telkens weg met haar moeder. Milieufactoren spelen ook een rol en veulens doen hun moeders na.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 10:30

Veulens nemen dezelfde positie van hun moeder over, dus dat klopt wel Becephalus.
Ik vraag me alleen wel af of in de natuur alleen de hoogst in rang staande merries worden gedekt, want volgens mij is dat niet zo...

Bucephalus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 10:35

Wuis schreef:
Veulens nemen dezelfde positie van hun moeder over, dus dat klopt wel Becephalus.
Ik vraag me alleen wel af of in de natuur alleen de hoogst in rang staande merries worden gedekt, want volgens mij is dat niet zo...

Nee, dat weet ik ook niet zeker. Ik weet wel dat er verschillen in kuddes zijn, hengsten duidelijk voorkeuren hebben en bepaalde merries in een jaar niet dekken, of dat deze geen veulens krijgen. Ze laten er echter ook geen andere hengst bij.

bonaparte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 11:09

Dominante merries geven zeker hun eigenschappen door aan de veulens.

IMO is het gedrag van de moeder bepalend voor het gedrag van veulens. milieufactoren en wat er genetisch aanwezig is voor gedrag m.i. minder bepalend.

Ik denk ook dat de merries in een kudde, die lager in de rangorde staan, minder gedekt worden.

Ook heb ik vaak meegemaakt dat als ik een net geboren veulen even naar binnen wilde halen met moeder om alles even te checken e.d. dat de leidende merrie dan het veulen 'inpikte' en meenam naar achteren in de wei.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 11:14

Interessant, dit volg ik even.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 12:44

Sjee. dat had ik nou toch nooit gedacht dat merries zomaar spontaan een veulen adopteren!

Wat betreft eigenschappen doorgeven, dat is copieergedrag van het jonge dier. Dat gebeurt allemaal in de opvoeding.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 12:47

Het lijkt mij ook verstandig om een merrie eerst aan haar veulen te laten wennen en andersom.

peninna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:59

Bucephalus schreef:
Ik zat me af te vragen: als in de natuur alleen de sterkste dieren zich voortplanten, waardoor je als het ware de garantie krijgt op goede producten, is het dan niet zo dat met fokken met merries die laag in de rangorde staan automatisch de kans op mindere producten toeneemt?

Interessant topic. Alleen vraag ik me af of dominante merrie ook per definitie de sterkste zijn. Ze zijn mentaal het sterkst maar ik denk dat dat niet perse ook lichamelijk hoeft te zijn.
Citaat:
''Ricckkk'' Dominante merries geven zeker hun eigenschappen door aan de veulens.

IMO is het gedrag van de moeder bepalend voor het gedrag van veulens. milieufactoren en wat er genetisch aanwezig is voor gedrag m.i. minder bepalend.

Ik heb een zeer dominante merrie en heb daar veel veulens bij gefokt (ook van dezelfde hengst). De veulens groeiden op onder nagenoeg dezelfde omstandigheden. Echt niet alle veulens zijn dominant. Wat wel grappig is, is dat een dochter van haar helemaal niet dominant is, maar haar hengst veulen is dat nu weer wel heel erg.
Citaat:
''Desiree'' Sjee. dat had ik nou toch nooit gedacht dat merries zomaar spontaan een veulen adopteren!

Boven genoemde merrie presteerde het zelfs een veulen van een andere merrie in te pikken terwijl ze zelf niet eens een veulen had. Hier moest direct ingegrepen worden, want de moeder kon niet eens meer in de buurt van het veulen komen en het veulen kon dus niet meer drinken.
Nu is ze oud. 20jaar en heeft wel nog steeds een veulen, maar gaat het gevecht niet meer aan, maar er is nog steeds geen andere merrie die aan haar veulen kan komen.

krackertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 14:05

Mijn merrie heeft enkele jaren geleden in een groep merries gelopen die bijna allemaal ouder waren dan zij zelf.
Mijn merrie kwam nieuw in die groep en had geen problemen maar was ook zeker niet de baas van de kudde.

Toen mijn merrie haar veulen kreeg hadden er al circa 4 andere merries ook al een veulen, we hebben na enkele dagen mijn merrie met haar veulen bij de rest gezet en kort daarna stond mijn merrie met alle veulens in een hoek van de wei en de rest durfde niet in de buurt te komen.
We hebben het een tijdje aangekeken en toen besloten dat dit toch niet werkte en vanaf dat moment stond mijn merrie apart van de andere merries op een weide met haar veulen.

Haar dochter laat dit gedrag totaal niet zien nu ze een veulen heeft dus in dit geval is het gedrag van moeder niet overgegaan op de dochter.

Bacannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 14:13

Dit ga ik even volgen... mijn merrie is net gedekt dus ik hoop op een veulen volgend jaar, ze is momenteel de leidende merrie in de wei... ben benieuwd hoe het gaat met veulen volgend jaar.

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 15:17

Hier liepen vorig jaar 4 merries in de wei. De oudste is haar hele leven al altijd de baas, maakt niet uit wat er verder bij komt te staan. Vorig jaar was zij niet drachtig en de andere drie wel, prompt werd zij gedegradeerd tot laagste in de rangorde.
Het veulen van de merrie die toen de baas was bleek ook heel arrogant, hij kon immers overal mee wegkomen, want alles en iedereen week uit voor zijn mama. Nu de veulens jaarlingen zijn en apart staan is dit hengstje de laagste in rang geworden. Als de vanzelfsprekenede bescherming wegvalt hoeft het dus niet zo door te zetten.
Dit jaar is alleen de oude merrie drachtig en haar gezag is weer absoluut. Als de jongere merries bij elkaar staan is de volgorde anders dan toen ze alle drie een veulen hadden, de dominantste van vorig jaar is dan niet de baas. Als ze alle vier bij elkaar staan veranderd dit wederom, want zij staat het dichtste bij moeder overste en komt dan tweede in rang te staan, het gezag van de een heeft dus ook effect op de positie van de ander.

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 15:38

Mijn eigen merrie is de leider van de kudde en haar veulen is dan ook niet bang voor de andere paarden en zal waarschijnlijk zelf ook dominant worden. Een pensionklant van mij haar merrie staat onderaan in de kudde en heeft ook een veulentje gekregen die heel onderdanig is tegenover de andere paarden en ik durf mijn merrie met veulen er helemaal niet bij in te zetten, ik heb het geprobeerd, maar mijn merrie pakte het veulen gewoon af. Ook maakt het veulen van de onderdanige merrie echt van die smakgeluidjes naar mijn veulen die nergens bang voor is en met verbazing naar dit ritueel staat te kijken.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 21:09

Nicole288 schreef:
Hier liepen vorig jaar 4 merries in de wei. De oudste is haar hele leven al altijd de baas, maakt niet uit wat er verder bij komt te staan. Vorig jaar was zij niet drachtig en de andere drie wel, prompt werd zij gedegradeerd tot laagste in de rangorde.
Het veulen van de merrie die toen de baas was bleek ook heel arrogant, hij kon immers overal mee wegkomen, want alles en iedereen week uit voor zijn mama. Nu de veulens jaarlingen zijn en apart staan is dit hengstje de laagste in rang geworden. Als de vanzelfsprekenede bescherming wegvalt hoeft het dus niet zo door te zetten.
Dit jaar is alleen de oude merrie drachtig en haar gezag is weer absoluut. Als de jongere merries bij elkaar staan is de volgorde anders dan toen ze alle drie een veulen hadden, de dominantste van vorig jaar is dan niet de baas. Als ze alle vier bij elkaar staan veranderd dit wederom, want zij staat het dichtste bij moeder overste en komt dan tweede in rang te staan, het gezag van de een heeft dus ook effect op de positie van de ander.

Ik hoorde dus ook dat als een merrie een veulen heeft, zij tijdelijk in rangorde stijgt. Puur en alleen omdat zij opkomt voor haar veulen. En voor een veulen is ze veel meer bereid fel te vechten dan alleen voor zichzelf.

bonaparte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 21:20

Desiree schreef:

Ik hoorde dus ook dat als een merrie een veulen heeft, zij tijdelijk in rangorde stijgt. Puur en alleen omdat zij opkomt voor haar veulen. En voor een veulen is ze veel meer bereid fel te vechten dan alleen voor zichzelf.

Ja dat klopt wel, wij hadden de dominanste merrie een jaar gust en haar leidende plek in de kudde werd overgenomen door een merrie met veulen die eerst op de 2e plaats in de rangorde stond en de betreffende merrie stond toen de anderen ook een veulen hadden prompt onderaan in de rangorde.

Ook heb ik meegemaakt dat een heel onderdanige merrie oppeens heel dominant ging reageren op andere paarden en dit is zo gebleven na haar eerste veulen.

Mer1980

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:33

Mijn merrie is heel erg onderdanig wordt geregeld in een hoek gedreven door de rest, maar als ze een veulen heeft. oei.... dan sloopt ze alles in een straal van 100 meter om haar heen. TOT dat het veulen 1 a 2 maanden is, dan laatz e zich weer verjagen. Tot nu toe zijn haar eigen veulen stuk voor stuk brutaal en dominant, maar alleen tegen andere paarden. haar eerste veulen en haar laatste (van dit jaar) bijten zelfs in hara neus om de brokken onder mama's mond op te eten. Ze eet wel rustig verder hoor, maar ze doet er niks mee. haar nu oudste nakomeling is 3 jaar en de baas van de groep, in de loopstal moest ze apart gezet worden met eten omdat ze de rest wegsloeg, maar naar mensen is ze dus heel lief braaf en nagenoeg zadelmak geboren. heel apart eigenlijk.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:50

Mijn merrie stond ook nooit erg hoog in de rangorde, tot ze ongeveer 2 maanden drachtig was, toen heeft ze de controle van de groep overgenomen. Ze is tot het veulen gespeend werd leider van de groep geweest. Het veulen is nu wel de leider van de hengstengroep (op 1 paard na die al 19 is) met 4 jaarlinghengsten. De merrie is weer gedegradeerd. Ook voor mijn merrie was het trouwens het eerste veulen.
Tja, het veulen heeft, lijkt het, haar leidende gedrag overgenomen dit was het voorbeeld die hij had.

ART_UMA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:01

Dat een merrie met veulen "promoveert" in de rangorde wist ik wel.

Mijn eerste paard (een ruin) was een beetje een bullebak en die kon uren bij de drinkbak in het land staan, beetje spelen met water, beetje gras eten en iedereen met een knipper van z'n oor wegjagen. Is dit nou alfa / dominantie gedrag? of gewoon een onopgevoede puber die ermee wegkwam?

Er wordt wel gezegt dat een alfa merrie dominant is, maar is elke baas in de kudde dan gelijk een alfa merrie? Voor het zelfde geldt is dat alleen maar het gevolg van gebrek aan zwaarte kracht, tja als er niemand is...

Ik vraag me ook af in hoevere het "steel gedrag" een rol speelt bij een grote "echte" kudde. Ik kan me goed voorstellen dat de kleine kuddetjes in onze weiden maar slappe aftreksels zijn van de echte kuddens met wilde paarden en dat door gebrek aan echte alfa merries en een hengst er veel misstanden zijn.
Ook heb ik wel begrepen dat een veulen in de kudde geboren beter wordt geaccepteerd, misschien dan geen stelen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:04

Mijn oude ruin is over alle paarden de baas, is echt de perfecte opvoeder voor de jonge dieren maar zodra Lotje erbij komt kan ie het schudden want voor Lotje heeft ie echt respect. Dat is gewoon de hoogste in rang. Helaas kan zij niet bij haar dochter staan want die heeft waarschijnlijk hetzelfde in haar hoofd, die slaan elkaar echt de hoofdjes in, dat doe ik niet meer.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 18:15

Ik heb het trouwens andersom in de wei. De merrie die zonder twijfel de baas is in de wei heeft een hengstveulen en die heeft toch echt niks te vertellen over het merrieveulen van mijn jonge merrie.

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:53

Ik herken het wel dat de dominante merries ook dominante veulens krijgen. Tijdens dat ze veulen zijn maar ook tijdens het opgroeien.

Dat andere merries veulens overnemen heb ik tot dit jaar nog niet mee gemaakt. 2 NF pony's moeder en dochter hebben beide een veulen en wegens gebrek aan ruimte staan die bij elkaar en die veulens drinken gerust of bij de 1 of bij de ander. Dat maakt beide merries ook niks uit.

Alle merries vinden het wel ok dat de veulens met elkaar spelen, een fries veulen 2 nf en 3 kwpn, straks komt er nog 1 hopelijk gezond kwpn veulen bij uit een zeer dominante merrie. Dus ik zal er eens extra op letten.

Ik vind dit zelf wel bijzonder, omdat we wel merries hebben gehad dat als de veulens iets tever weg liepen (ongeacht hoe oud...) dat de merries ze weer vrolijk gingen ophalen en niet zozeer lieten spelen.

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 20:08

Hoog in de rangorde betekend lang niet altijd een goede genetische basis, maar is veel vaker het resultaat van brutaliteit. Karakter dus, en niet fysieke eigenschappen.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 20:25

Dit is een leuk topic...

Mijn ervaring.
Ik heb 1 merrie en die steelt alles van iedereen wat maar veulen is en als ze even 'kennis heeft gemaakt' dan is de intresse gelijk weg.
Is verder wel heel 'aardig' voor het veulen.
Mijn andere jonge merries ( 4 jaar) zijn ook erg sociaal naar het veulen van dit jaar, of dit komt door het sociae gedrag van die 'steel'merrie weet ik niet.

Dan mijn weten en corrigeer me als het niet klopt.
Een hengst heeft eigenlijk maar 1 doel en dat is zijn genen verspreiden om zo een 'stempel' te zetten. Hij dekt dan ook alles wat hengstig is.
Toch kan het gebeuren dat een vreemde hengst nadekt, ook de leid merrie, die hoger in rang is dan de hengst.

De gezondheid van de merrie zal zeker een rol spelen in het hele gebeuren.. 'foutjes' en defecten zullen ervoor zorgen dat ook mams acher zal raken... ook de merrie heeft 1 prioriteit en dat is haar genen verspreiden en zal dus vechten als een leeuw voor haar veulen, waardoor het kan lijken dat ze stijgt op de ladder...

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 20:35

Zowel dit als vorig jaar had ik 2 super brutale hengst veulens die overal mee weg komen bij de groep. Het veulen van vorig jaar was van de alfa merrie en werd ook beschermd. Maar op zijn nieuwe adres heeft hij (een shetlander van een half jaar oud) wel even een volwassen tinker in en hoek gemept.
Het veulen van dit jaar, nu ruim 1,5 maand oud, kan ook echt alles maken, springt overal tegen op(ECHT overal, zelfs tegen mijn hengst als hij er bij loopt in de kinderlesjes). Zijn moeder staat juist erg laag en hij moet dus ook echt alles zelf doen.

Twee veulens van 2 heel verschillende merries, maar beide erg brutaal.

Die brutale aap van dit jaar mag straks verder door ome Dennis opgevoed worden. Mijn hele lieve, strenge maar rechtvaardige hengst. Voor jonge pony's een super opvoeder, voor merries een echte heer, en voor volwassen hengsten en ruinen hun grootste nachtmerrie.