[TI] tinkers met zomerexceem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leintje24

tinkers met zomerexceem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 06:45

zijn er hier veel tinkers die zomerexceem hebben??

MIjn Tinker schuurt elk jaar wel wat aan haar manen, ze stond de agelopen 2 jaar ook buiten, maar echt heel heftig schuurde ze niet, niet dat ze altijd maar staat te schuren zeg maar

Nu staat ze s nachts op stal, maar ik zie dat haar manen er minder onder lijden.

Wel vond ik gisteren 2 heel kleine korstjes tussen de manen, verder geen schilfers of iets. Ik heb het direct gewassen met betadineshampo.

Ze had van de week ook een berhoorlijke korst op haar voorhoofd, deze is nu weer weg geukkig.(dit had ze andere jaren ook wel eens

Ook heeft ze op haar borst 3 dikke bulten, waar grote korsten (1cm) op zitten. Heeft iemand een idee of dit zomerexceem zou kunnen zijn?? of komt dat alleen voor bij de manen en staart?

In stal kan ze niet aan haar borst schuren naar mijn idee, dus hoe het zo open komt snap ik niet , ook in de wei kan het niet, want er staan geen bomen en de wei is afgezet met lint

Tinkermuts

Re: tinkers met zomerexceem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 07:58

ik heb gelukkig geen ervaring met exceem maar kunnen die plekken op haar borst niet door haarzelf gedaan zijn?

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 11:14

kiara hier op bokt. haar tinker heeft het ook erg.
PB haar eens

Bluebontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 19:35

Ik heb 2 jaar geleden mijn paard gekocht met zomerexzeem.
Gelukkig voor hem is het helemaal over (We wonen op een eiland).

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 21:49

Weet bijna wel zeker dat dit geen zomereczeem is, dat is echt wel een stuk heftiger. Dan gaan echt bijna alle manen en de staartharen bovenaan eraf! De hele manenkam en staartwortel zitten dan onder de korstjes en het hele lijf onder de bulten en schilfers. Ook is de manenkam dik en warm. Heb als je wil wel voorbeeldfoto's, maar daarvoor moet je even mailen (je hebt mijn mailadres ).

Denk dat Taryn het gewoon erg warm heeft gehad en dat ze daarbij een keer gestoken is door een horzel oid. Paarden kunnen ook in hun borst bijten. Bonita heeft toen het zo warm was ook kriebel aan haar staart gehad, maar ze heeft geen eczeem.

leintje24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 22:04

dat dacht ik al, maar ja wilde het zeker weten. Anders staan ze echt de hele dag te schuren en te bijten heb ik al opgezocht.

dat is wel een opluchting

groetjes marjolein

Christah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 10:07

Mijn tinker schuurt ook in de zomer.
Toch is het niet echt zomerexceem, want echt schilfers zijn het niet. En zo heftig schuurt hij nou ook weer niet.

Maar wat ik me nu afvroeg... heeft iemand een goed idee tegen de jeuk? Wat voor middel kan ik daar het beste voor gebruiken?

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 10:29

Bij Jordy heb ik ook getwijfeld of het zomerexceem is of niet. Maar daarvoor schuurt hij niet erg genoeg volgens mij, en zomerexceem verergert toch juist met de jaren? Bij Jordy wordt het juist minder.
Hij schuurt overigens vooral op stal, niet in de wei, ook niet als hij daar de mogelijkheid voor heeft. In de wei laat hij vooral andere paarden zijn manen opvreten

Bij Jordy helpt fenonolf perfect, zolang ik dat een paar keer in de week opspuit schuurt hij niet. Is prijzig spul, €35,95 per flesje (250 ml) maar het enige wat bij Jordy echt helpt tegen de jeuk. Ik heb verder o.a. Sweet Itch en Eczema Blasam geprobeerd, maar dat hielp niet en was bovendien veel lastiger te gebruiken.

leintje24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 16:02

ik heb een middel dat heet jeuk en schuur, dat ruikt naar pepermunt , ik zal even kijken van wat voor merk het is, maar ik vind het wel goed werkne

ook klitwortel van kruidvat vind ik goed helpen, dat is iets van 2 euro! dus de moeite waard om het uit te proberen

Ariebren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 16:07

Wanneer er eentje bij mij op stal begint te staart schuren dan doen we er wat verdunde azijn op. (half azijn, half water)
Dit werkt heel goed, meestal is na twee dagen insmeren het gejeuk al over.

Poosje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:09

Ariebren schreef:
Wanneer er eentje bij mij op stal begint te staart schuren dan doen we er wat verdunde azijn op. (half azijn, half water)
Dit werkt heel goed, meestal is na twee dagen insmeren het gejeuk al over.

Wij gebruiken het zelfs onverdund. Ook om oppervlakkige wondjes te ontsmetten of om de manenkam na het wassen te neutraliseren.
Ook wordt het tegen mok gebruikt.

blackstar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:50

AVS 14 van de paardendrogist werkt ook super. onze friese merrie had een hele grote wond op haar kont en een paar kliene wondjes op haar manenkam en staart. Dieren arts erbij laten komen en hij had dit nog nooit zo heftig gezien. En zeker niet bij paarden, wel bij koeien en dan op de witte plekken. Zonneallergie is dat. Heeft ze dit jaar voor het eerst, vorig jaar schuurde ze ook heel veel maar had ze weer niet die zonneallergie. Ze heeft nu ook zo'n boett deken om, en ze schuurt niet meer en de plekken zijn heel snel genezen.
(het is dan wel geen tinker maar toch.)

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 11:54

Mijn tinker heeft exceem. Hij heeft geen last van schilfers maar wel een harde manenkam. Hij staat sinds april met een exceem deken en sindsdien schuurt hij niet meer. Heeft vanaf maart trouwens ook niet geschuurd maar toen het wat warmer werd eind april heb ik de deken opgedaan. Ook hij heeft korsten op zijn hoofd.

We hebben op stal 2 paarden met exceem die beide geen schilfers hebben en 1 die waarschijnlijk een lichte vorm van exceem heeft. Bij mijn vriend is de 2 jarige ook begonnen. Die heeft het dit jaar voor het eerst. Vaak kan je het zien aan de manenkam die word dan dikker en hard.

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:15

*meldt zich*
Novia heeft ook eczeem, en in vrij hevige mate.
Bij haar vorige eigenaar heeft ze haar manen en staart helemaal weggeschuurd, en daarbij een deel van haar staartwortel.
Haar staart zal dus nooit echt vol worden.
Maar we zijn al blij als deze überhaupt LANG wordt
Ze heeft niet echt schilfers of bulten, eerder een dikke manenkam.
Onder de deken staat ze prima, ook het voer moet worden aangepast (géén kuilgras is voor ons een zeer goede beslissing).
Korsten heeft ze dus niet, maar dat komt denk ik omdat ze niet schuurt (door de deken, stalritme, voer en smeersels).

chimello

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:40

Mijn tinker schuurt nu d'r hele staart af!
voorgaande jaren was de zomerexceem minder en nu ineens heeft ze er weer veel last van, maar eigelijk alleen haar staart gelukkig nog.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 12:06

Mijn Tinker en Shet hebben vorig jaar flink zitten schuren (deel van de manen weg, sokken weg geknauwd, pleeborstel als staart, etc.) toen ze 24/7 op de wei stonden. Nu staan ze weer 24/7 op de wei en schuren toch een stuk minder.
Waarom? Simpel omdat het weiland waar ze vorig jaar stonden midden in een veen(afgravings)gebied lag. Veel mugjes, veel steekvliegen, veel teken, veel ander rottig prikkend en jeukend gespuis.
Het weiland waar ze nu staan is veel beschutter. Nog wel mugjes maar lang niet zoveel als in het vorige weiland, veel minder steekvliegen en ik heb nog geen teken gevonden op mijn paarden.

Wat vorig jaar voor mijn paarden nogal goed hielp was regelmatig wassen met tea-tree shampoo en op de aangetaste plekken zuivere tea-tree olie opsmeren.
Mocht het toch weer erger worden dan is de vliegen/exceemdeken al in bestelling